Dagelijks stylingtips voor een betere verkoopfoto
Afgelopen week hebben we kunnen genieten van de eerste zonnestralen. Het voorjaar komt eraan. Eindelijk! Wat zijn we daar aan toe. Alhoewel we daar vandaag natuurlijk nog niets van merken:-). Zo’n 3 weken geleden trapte ik me suf in diezelfde ijzige kou met die felle Oosten wind die dwars door merg en been ging. Ik was aan het flyeren voor mijn presentatie. Welgeteld 2 uurtjes kon ik het volhouden om niet onderkoeld te raken.
Afgelopen week hebben we kunnen genieten van de eerste zonnestralen. Het voorjaar komt eraan. Eindelijk! Wat zijn we daar aan toe. Alhoewel we daar vandaag natuurlijk nog niets van merken:-). Zo’n 3 weken geleden trapte ik me suf in diezelfde ijzige kou met die felle Oosten wind die dwars door merg en been ging. Ik was aan het flyeren voor mijn presentatie. Welgeteld 2 uurtjes kon ik het volhouden om niet onderkoeld te raken. Hoewel het weer me erg op de proef stelde, gaf het flyeren zelf wel enorme inspiratie. Als woningzoekende heb ik van 2010 tot 2012 Funda in de gaten gehouden. Nu kwam ik op een uitgebreide manier direct in contact met woningen die te koop staan. Dat is toch een hele andere ervaring. Als verkoopstylist kijk ik door de ogen van een woningzoekende en ik verbaasde mij er over hoe sommige woningen erbij lagen. Meer dan eens werd ik verwelkomd door vuilnisbakken, potdichte ramen, rotzooi op de stoep, leegstaande huizen, voortuinen in vergane glorie en ja zelfs 1 x door graffiti op de voordeur. Ik kon mijn ogen bijna niet geloven. Natuurlijk zitten we in de overgang van winter naar voorjaar, en valt het niet mee om een tuin er altijd aantrekkelijk uit te laten zien. Maar wanneer je je woning in de verkoop hebt staan in de huidige kopersmarkt, dan zou ik toch wel enigszins denken dat er wat meer aandacht besteed zou worden aan de te koop staande woning. Maar niets is minder waar. Zowel de huizenverkoper als de makelaar zijn nog steeds in de veronderstelling dat een ‘ Te koop’ bord in de tuin, samen met de foto’s op een website nog steeds voldoende is om de woning te verkopen??!!
Ik kan het niet hard genoeg roepen ‘ De markt is verandert!’ Huizenkopers staan niet meer in de rij. Wordt wakker, schudt je makelaar wakker en kom in actie!
Om je te helpen ben ik een blog gestart op www.facebook.com/stijlplan. Dagelijks plaats ik een foto op mijn Facebook pagina en geef stylingtips (Zie het album ‘ Een Funda foto dagelijks besproken’).
Op mijn Facebook kom je ook een aantal foto’s tegen van te koop staande huizen, zoals ik deze aantrof tijdens het flyeren. Wie weet bespreek ik jou woning binnenkort ook wel op mijn Facebook. Zij het met een op internet gevonden foto, of omdat ik je woning tegenkwam tijdens het flyeren voor de Open huizen dag op 6 April. Like Stijlplan, en hou de stylingtips in de gaten.
Marion Reiling; verkoopstylist Eindhoven www.stijlplan.nl
Twee bezwaren
Bovenstaande observaties zijn op zich wel interessant. Maar ik heb toch twee bezwaren tegen dit stuk.
Ten eerste: het is commerciële reclame. Dit voorbeeld lokt andere ondernemers wellicht uit tot navolging: een gratis aanprijzing van te verkopen waar of kunde op DSE.
Ten tweede: de taal is grotendeels in orde, behalve in het vetgedrukte gedeelte. Daar staat: [i]’ De markt is verandert!’ Huizenkopers staan niet meer in de rij. Wordt wakker, schudt je makelaar wakker en kom in actie![/i] Als de markt veranderde, is hij nu veranderd. En waarom [i] wordt[/i] en [i]schudt[/i] met dt? Even verderop blijkt dat slechts één persoon tegelijk aangesproken wordt, anders had er ook moeten staan [i]komt in actie[/i]. Muggenzifterij? Nee, ook voor taal gelden stylingsregels.
Commercieel?
Inderdaad Lau, maar als iemand die al lang een account heeft bij DSE een bedrijfje begint wil de homepageredactie een klein beetje reclame wel eens door de vingers zien, zeker als er veel interessante en lezenswaardige zaken in staan waar onze DSE bewoners hun voordeel mee kunnen doen. Wij een leuk informatief stukje en de bijdrager(ster) extra bekendheid. Marion zoekt nog naar het juiste evenwicht wat betreft het verwerven van bekendheid en bruikbare informatie.
Er zijn op DSE wel meer voorbeelden te vinden waarbij we de “reclame” voor lief namen. Zie bijvoorbeeld: http://www.dse.nl/node/view/3990
Verder blijft de homepageredactie alert op artikelen waar de reclame er te dik bovenop ligt. Want dat is inderdaad niet de bedoeling van ons ontmoetingsplatform.
Wat de taal betreft dat laat ik aan Marion over.
Opbouwende kritiek is meer dan welkom
Geachte Lau,
Je hebt helemaal gelijk wat mijn taal-stylingregels betreft.
Mijn specialisatie ligt dan ook niet in taal. Wat niet wegneemt dat ik hier geen rekening mee kan of wil houden. Voor mij zijn wat dit betreft tips dan ook van harte welkom:-) Zo kan ik mezelf scherp blijven houden. Op dezelfde manier probeer ik huizenverkopers bewust te maken. Ik wil niet louter mijn bedrijf promoten, maar ze ook helpen om zelf tot actie over te gaan. Vandaar de vele stylingtips die ik geef.
Marion Reiling
Verkoopstylist Stijlplan