Slooppremie oude auto’s

Terug in het nieuws: een slooppremie voor oude auto’s. Terug? Ja, terug, want enkele jaren geleden is iets dergelijks ook al eens geprobeerd. Toen was het onder het motto van het milieu, nu in eerste instantie om de economie een impuls te geven.


Terug in het nieuws: een slooppremie voor oude auto’s. Terug? Ja, terug, want enkele jaren geleden is iets dergelijks ook al eens geprobeerd. Toen was het onder het motto van het milieu, nu in eerste instantie om de economie een impuls te geven.

Nu stond er in het ED recent te lezen dat ook deze keer het milieu een argument was om de slooppremie in te willen voeren (helaas ben ik het artikel en dus de bronvermelding hiervoor kwijt). Maar is oude auto’s slopen inderdaad beter voor het milieu? Uiteraard, oude auto’s stoten veel meer viezigheid uit dan nieuwere. Maar heeft er ooit iemand gekeken naar de totale levenscyclus en de daaraan hangende milieubelasting van een auto?

Om er een plaatje bij te maken: ik rijd in een oude auto, zie foto. En ik wil wat eerlijke cijfers; die kan ik helaas nergens vinden. Dus kom maar op! Ik wil niet mijn gelijk (maar als ik het wel krijg is het mooi meegenomen :-))
De beige auto heb ik helaas niet meer. De blauwe is nu 23 jaar oud. Ik vervang alle mogelijke onderdelen om hem in goede conditie te houden om ook op lange termijn een hoop rook de straat in te blazen. Is dat slecht voor het milieu? Naar mijn inzicht is repareren nog steeds beter dan weg gooien!

* Veel mensen kopen na 5 of 10 jaar een nieuwe auto. Wat kost productie van een auto aan staal, energie, uitstoot van de fabriek, transport etc.?
* Wat kost het aan energie, milieubelasting etc. om een oude auto te slopen?
* Wat zou het betekenen als een auto geen 10 maar 20 jaar meegaat?

Daar tegenover staat:
* Hoeveel groter is de milieubelasting van een oude auto t.o.v. een nieuwere?

Wat trouwens een aardig gegeven is -maar dit een beetje aan de zijkant van het verhaal- is dat auto’s steeds complexer worden…. en dus ook meer grondstoffen en energie kosten om te maken. Een extreme component hiervan schijnt de “schone” Prius te zijn. Die bestaat uit zoveel onderdelen die uit zoveel hoeken van de wereld worden ingevlogen, dat het ding deze extra milieubelasting nooit goed kan maken, hoeveel kilometers je er ook mee rijdt…..

4 reacties

  • rienvalk

    Geen groot verschil?
    Op [url=http://www.bizz.nl/5489-sloopregeling-maakt-meer-kapot.html]www.bizz.nl[/url] dit gevonden:

    – Oude auto’s stoten niet wezenlijk meer CO2 uit dan nieuwe auto’s, zo blijkt uit cijfers van de OESO en TNO. De motoren van de laatste groep zijn weliswaar veel efficiënter en dus zuiniger, maar ook een stuk zwaarder waardoor hun CO2-uitstoot in totaal nauwelijks is verminderd.
    – Vijftien procent van de totale CO2 uitstoot van een nieuwe auto ontstaat tijdens de productie. Het lijkt dan beter de oude modellen helemaal op te rijden en ze niet vervroegd naar de sloop te brengen.
    – Veel eigenaren van dit soort auto’s zijn liefhebber, rijden weinig en dragen dus nauwelijks bij aan enige vervuiling. En liefhebbers doen hun hobby vaak ‘voor geen goud’ van de hand.
    – Veel eigenaren van dit soort auto’s hebben geen geld om een nieuwe, vergelijkbare auto aan te schaffen. Autohandelaren bevestigen dat een premie van bijvoorbeeld 2000 euro hen niet over de brug zal helpen.

    Misschien kan iemand het nog beter doorrekenen? Maar wat mij betreft rij je dus je auto “helemaal” op. 🙂

    • polleke

      Oprijden
      Als het geen groot verschil is, is die hele slooppremie dus geen goed idee. Temeer daar je de premie alleen krijgt als je je oude auto laat slopen en een andere koopt die niet ouder is dan van 2001. Dus alle auto’s ouder dan 9 jaar zijn rijp voor de sloop? Dat vind ik pas echt een verspilling van grondstoffen!
      Ik denk trouwens niet dat veel mensen die in een oude auto rijden liefhebber zijn. De echte oldtimers wel natuurlijk, maar er rijden veel auto’s rond van tussen de 10 en 20 jaar om de simpele reden dat ze het nog uitstekend doen en goedkoop zijn.
      Ik meen trouwens een tendens te bespeuren dat er meer oude auto’s op de weg komen. Vroeger was een auto al compleet versleten met 15 jaar en 2 ton op de teller. Sinds de jaren 80 is de levensduur van auto’s enorm toegenomen. Des te meer een reden deze auto’s niet vervroegd naar de sloop te brengen!
      Slooppremie goed voor het milieu? Ik denk het niet!
      Maar wie komt er met de cijfers?

    • polleke

      De autolobby is de echte winnaar
      Ik heb je artikel op BIZZ gevonden, en ook nog deze:

      http://www.groenopweg.nl/regelgevingnieuws/9933/Oude-autos-slopen-goed-voor-het-milieu

      Allemaal leuke discussies die passen in de lijn van wat ik beweer, maar weinig onderbouwing…. Maar hoe meer links ik lees over dit onderwerp, hoe meer ik de indruk krijg dat de autolobby hierachter zit. Want wie zijn er nog het meest gebaat bij het voortijdig slopen van oude auto’s en het verkopen van nieuwe? Juist….
      Het feit alleen al dat er geld wordt geinvesteerd vanuit de ARN zegt genoeg! (zie hierboven aangehaald artikel)

      De sloopregeling gaat helemaal niet over het milieu. Door hard MILIEU, MILIEU! te roepen heeft de autobranche het voor elkaar gekregen dat de overheid met ONS belastinggeld HUN omzet gaat verhogen. Ergens zit een marketingmanager het in zijn broek te doen van de gierende slappe lach.

      • Anoniem

        slooppremie voor auto”s
        als de auto fabrikanten als dolle machines auto’s maken zonder
        zich te bekommeren of die wel nodig zijn is dat hun zaak. Jammer is alleen dat zij nu van de bevolking vragen de rekening te betalen Of een auto vervangen moet worden is allen te beantwoorden als de
        technische staat dat nodig maakt. Mijn auto is bijna 8 jaar oud en
        heeft geen 50.000 km gereden . Alle beurten zijn prima uitgevoerd en
        ik zou binnenkort dus slooppremie krijgen en een goede auto laten
        vernietigen. En waarom door de waanzin van de auto-fabrikanten