Storing DSE

Sinds zaterdag 17:45 t/m zondag 23:30 is DSE volledig uit de lucht geweest. De reden hiervoor was een zekering, waardoor een stroomgroep uitgevallen was waarop de machines van DSE aangesloten zijn. Inmiddels is dit probleem opgelost en zijn onze machines weer in de lucht.

Update: 09:00 mail is weer bij.
Update: 00:45 mail wordt vanaf nu direct bezorgd. Er staan nog ca. 20000 mailtjes in de queue te wachten.


Sinds zaterdag 17:45 t/m zondag 23:30 is DSE volledig uit de lucht geweest. De reden hiervoor was een zekering, waardoor een stroomgroep uitgevallen was waarop de machines van DSE aangesloten zijn. Inmiddels is dit probleem opgelost en zijn onze machines weer in de lucht.

Update: 09:00 mail is weer bij.
Update: 00:45 mail wordt vanaf nu direct bezorgd. Er staan nog ca. 20000 mailtjes in de queue te wachten.

Alle mail uit deze periode is de afgelopen dag binnengekomen op onze backup mailservers, en zal de komende tijd binnen gaan komen.

Update: 00:25 om de belasting een beetje te controleren wordt de mail eerst binnengehaald op onze mailserver en daarna pas in de mailboxen bezorgd. Er moeten enkele tienduizenden mailtjes nog binnenkomen, maar tegen de ochtend moet dit in elk geval achter de rug zijn.

19 reacties

  • schruerligthart

    storing 22 oktober
    Wat een vervelende storing. Het hele weekend was het voor mij een raadsel en kon ik mijn mail niet binnen halen.
    Ook vervelend dat de website niet in beeld komt met de melding dat er een storing IS.

    Hebben jullie geen telefoonnummer of mail-adres waar gebruikers dse kan bereiken als vermoed wordt “dat er wel een storing zal zijn”?

    Het is toch vervelend als een server er uit ligt, zoals nu door een kapotte zekering.

    • xaa

      Er zijn wat technische kip-ei
      Er zijn wat technische kip-ei-achtige problemen die iets dergelijks bemoeilijken. Maar er wordt zeker over nagedacht, en ik hoop dat een van de nodige voorwaarden hiervoor binnen niet al te lange tijd vervuld zou kunnen worden.

      • marti

        storing dse server
        Hoi,
        Fijn dat het weer werkt.

        Ik was benieuwd wanneer jullie weer in de lucht zouden komen, en dat heb ik gelogd door robotest, een klein tooltje dat op een vast interval controleert of de server up of down is.

        15 23:20:21 okt 22, 2006 Failure: 20,87 secs http://www.dse.nl
        15 23:20:42 okt 22, 2006 Failure: 5,01 secs http://www.dse.nl

        16 23:25:48 okt 22, 2006 Failure: 1,06 secs http://www.dse.nl
        16 23:25:49 okt 22, 2006 Success: 0,04 secs http://www.dse.nl

        17 23:30:49 okt 22, 2006 Success: 0,36 secs http://www.dse.nl
        17 23:30:49 okt 22, 2006 Success: 0,03 secs http://www.dse.nl

  • eventpictures

    Mirror Site of forum server waar Storingsmeldingen op komen
    Fijn dat de servers weer online zijn, ik bekijk morgenavond mijn e-mail wel van het hele weekend. 🙂

    Is het geen goed idee om een website, hetzij een blog server/forum noem het maar op, gewoon een simpele site te maken, buiten het DSE domein, waar storingsmeldingen op komen te staan.
    Als iedere DSE in zijn welkomst e-mail gelijk de link krijgt van die Site dan kan je opslaan in je favorieten en bij problemen raadplegen.
    Kabel maatschappijen en de KLM gebruiken de teletekst om klanten/passagiers te informeren.
    Vandaar mijn idee om een mirror site te draaien waar de technische storingen gemeld kunnen worden.
    Dit moet gewoon ergens bij een gratis provider kunnen omdat het puur een Site is voor storingsmeldingen.

    Groeten van Jan
    Ik hoor graag van het DSE team wat hun reaktie hierop is.
    Verder ben ik prima tevreden over jullie inzet met het hele DSE gebeuren, een pluim voor jullie hobbieisten.

    • xaa

      Daar wordt wel over gedacht,
      Daar wordt wel over gedacht, maar een gratis site is geen optie voor dit soort dingen vind ik (zei hij met vierkante oogjes… gaap!)

      – Edit: om mensen een beetje een idee te geven van de ‘interessante’ uitdagingen… stel dat onze ISP uit de lucht ligt, dan is onze DNS ook niet te bereiken, dus dan heb je heel weinig aan onze storingssite 🙂 Dus dan zou je weer een URL erbij moeten maken in een ander domein, maar ja, wie komt er nou op het idee om te kijken naar dsestoringen.hutsefluts.org, etc…

      • Anoniem

        mailing list
        Je zou via het hutsefluts.org domein een mail kunnen sturen naar alle dse-gebruikers met daarin de mededeling: ‘storing op dse-servers. Voor actuele info klik hier’.

        De link verwijst dan naar dsestoringen.hutsefluts.org

        Mensen kunnen in hun profiel aanvinken of ze geïnteresseerd zijn in het ontvangen van een dergelijke mail.

        Verder dank ik het dse-team voor hun inzet. Toch maar weer de problemen in het weekend opgelost!

    • henkdaalder

      Bij DSE zijn professionals vrijwilliger
      Ga er van uit dat bij DSE enkele professionals vrijwilliger zijn, en met hun specialistische kennis de zaak in de lucht houden.
      Maar met een beperkt budget is niet alles mogelijk.

      Ik denk dat een simpel gratis weblog op een compleet andere plek, zoals bijvoorbeeld digitalestadeindhoven.volkskrantblog.nl (bestaat nog niet)
      een handige plaats is om de status van de echte dse site bij te houden.
      Maar ook een nieuw eigen domein bij een andere provider kan. Dat opent weer en scala aan leuke technische mogelijkheden voor automatische interactie tussen de officieele server en de status-site.

  • Anoniem

    Storing
    Het wordt toch eens tijd dat jullie een wat professionelere manier vinden om storingen te verhelpen. Bij de vorige storing die meer dan 2 dagen duurde was het verhaal dat jullie in het weekend niet in de serverruimte konden komen. Ook nu duurde het veel te lang voordat de storing verholpen was.

    Daarom de volgende tips:
    Maak afspraken dat jullie ter aller tijde in de server ruimte kunnen om problemen te verhelpen.
    Zorg dat op de één of andere manier duidelijk wordt hoe lang een storing gaat duren. Als jullie nu uit de lucht zijn dan weet niemand hoe het ervoor staat.

    Groeten, gpstracks

    • Anoniem

      Professioneel ?
      Graag wil ik nog even benadrukken dat DSE gerund wordt door [b]vrijwilligers[/b], die zojuist in het laatste [b]weekend[/b] van de herfst[b]vakantie[/b] op zijn komen draven om ons met onze [b]gratis[/b] accounts te helpen.
      Als je van je DSE-mail je primaire email maakt, kies je zelf voor de non-profit-vrijwilligers-support-constructie, en de bijbehorende risico’s.
      Als je professionele support wil, zoek dan een betaalde dienst (en vergelijk de uptime is met die van DSE na een jaar).
      Ik ben zeer tevreden over de service van DSE en wil hier graag de vrijwilligers bedanken voor hun inzet. (En gelukkig ben ik nog niet zo ver dat ik geen weekend zonder mijn email kan)

      • rienvalk

        @ Storing.
        DSE wordt ook gesponsord door de isp waar onze servers staan. Daar zijn we heel blij mee. Echter in het weekend is het voor onze vrijwilligers nagenoeg onmogelijk om toegang te krijgen tot de zwaar beveiligde ruimtes waar onze machines staan. Onze technische vrijwilligers zijn al langer naarstig aan het zoeken naar oplossingen voor dit probleem. En ja zoals Rod schrijft als je van onze [b]gratis[/b] diensten je e-mail primair maakt, loop je inderdaad een bijbehorend risico.

        En geloof me we vinden het zelf ook erg jammer dat onze mooi uptime gedurende de afgelopen 10 jaar nu al twee keer zo’n lange onderbreking heeft ondervonden.

        • Anoniem

          Beveiligde ruimte
          Ik kan niet klagen over de inzet van de DSE-vrijwilligers. Zonder twijfel neem ik aan dat die alles uit de kast trekken om de zaak weer zo snel mogelijk in de lucht te brengen.

          Misschien moet je je afvragen wat het oplevert dat de server in een moeilijk toegankelijke zwaar beveiligde ruimte staat. Misschien is een beter toegankelijke en zodoende minder zwaar beveiligde ruimte wel veel idealer. Kunnen de storingen in korte tijd worden opgelost.

          En bij deze storingen gaat het nog niet zozeer om de mail, maar meer om de bereikbaarheid van de website(s).

          Nu sommige providers schermen met 1GB inclusief domeinnaam voor 0,49 euro/maand (ex. btw) kun je je natuurlijk afvragen wat het voordeel van gratis is. Helaas krijg je niet van iedereen de juiste uptime te zien. En mogelijk zijn die helpdesken voor 0,49 euro niet zo vriendelijk en professioneel als bij DSE. Maar er komt meer en meer keuze mogelijkheden. Dat vraagt om een oplossing van “we kunnen niet bij de server” problemen van DSE.

          Groeten, Rob Biesters

      • hei-heg-hoogeind

        compliment voor DSE
        ik ben het 100% eens met deze stelling!! Ook wij als agrarische natuurvereniging met een website bij DSE: http://www.hei-heg-hoogeind.dse.nl zijn zeer tevreden over de inzet van DSE en de support en inzet van de vrijwilligers. Ga zo door. Ook betaalde diensten zijn wel eens (vaker) uit de lucht. Iedereen die gebruikt maakt van DSE is zelf ook (meestal) een vrijwilliger, waardeer daarom hun werk zoals je dat zelf ook zou willen.

    • vnkessel

      weekend
      Bij de vorige keer was de storing pas op maandag verholpen. Het bestuur was onvindbaar.
      Nu zegt men dat men in het weekend de serverruimte niet in kon. De storing was echter zondagavond verholpen. Men kon er dus wel binnen. Het komt op mij nogal klungelig over. Ik weet nu sinds de eerste storing dit jaar hoe dit werkt, ben dus gewaarschuwd. Het bestuur moet dus een waarschuwing plaatsen op de helppagina’s. Dan weet je vooraf waar je aan toe bent.

  • Anoniem

    Moet gewoon werken
    Of DSE nu gerund wordt door vrijwilligers of door betaalde krachten….het hoort gewoon te werken. Mag ik er misschien op wijzen dat hyves.nl drie miljoen leden heeft, tig vrijwilligers en dat de zaak altijd draait.

    Of je doet iets en doet het goed en snel of je moet het laten, zo simpel is het.
    Stel je voor dat een ambulance door vrijwilligers gerund wordt, accepteren we dan ook dat deze een dag te laat is???

    Storing kan een keer gebeuren maar gezien het feit dat we in 2006 zitten verwacht ik een professionelere manier van aanpakken en communicatie.

    • Anoniem

      De vergelijking met Hyves gaa
      De vergelijking met Hyves gaat niet op. Hyves is een professioneel bedrijf met mensen in loondienst, geen stichting die leunt op vrijwilligers. Daar komt nog bij dat ik betwijfel of DSE kan leunen op ’tig’ vrijwilligers.
      De vergelijking tussen DSE en een ambulancedienst is nog krommer dan die tussen appels en peren.

  • margreet-leppers

    storing
    Even een pluim voor de vrijwilligers van DSE.
    Een storing kan inderdaad verschrikkelijk vervelend zijn, maar soms is het niet te vermijden.

  • antonuitasten

    Vreemd…
    Ik erger mij. Niet aan de downtime van DSE, maar aan mensen die commentaar hebben op DSE. Het is schijnbaar normaal tegenwoordig om gebruik te maken van iemands diensten, geheel gratis, en als dan iets eens niet lukt, meteen het hoogste woord te voeren dat alles moet werken.
    Mensen die klagen over het niet bereikbaar zijn van hun mail, hebben nog minder te zeggen: in de doelstellingen van DSE (http://www.dse.nl/helpdesk/faq.php?category=algemeen#92) staat niets over het verschaffen van enige e-maildienst. Ik heb daarnaast niemand zien klagen over een website die niet te bereiken was, terwijl het aanbieden van ruimte voor websites wel een doelstelling van DSE is. Hieruit blijkt dat e-mail een nevenfaciliteit van DSE is.
    Daarbij komt ook artikel 8 uit de Algemene Voorwarden (die aan elke DSE gebruiker bekend is): “DSE garandeert niet dat een e-mailbericht altijd verzonden of ontvangen kan worden.” Daarmee is door de gebruiker ingestemd en heeft men dus geen recht van klagen wanneer dit eens voorkomt.

    Eenieder die commentaar heeft op het beleid van DSE zou serieus moeten overwegen een andere Dienst te gaan gebruiken.

    • vnkessel

      Algemene voorwaarden
      Met bovenstaande reactie kan ik dus niks. Ik heb helemaal zelf moeten zoeken naar de tekst van de Algemene Voorwaarden. Er is sprake van een gebruiker en een dienstverlener (DSE).

      Tot nu toe heb ik tweemaal last gehad van storingen waarbij zowel de e-mail wegviel, de website van DSE en twee eigen websites. Bij de laatste storing viel ook mijn weblog weg.

      Dat gebeurde in beide gevallen in het weekeinde. In het eerste geval doordat de stroomschakelaar werd uitgezet, in het tweede geval doordat een zekering doorbrandde.

      Ik wacht nu maar de derde storing af. Met deze frequentie is nog wel te leven. Ik heb mijn weblog nog op een andere locatie ondergebracht, voor het geval. Vertraging van e-mail met een paar dagen kan ik nog wel hebben.

      • antonuitasten

        “Zijn er voorwaarden aan het
        “Zijn er voorwaarden aan het gebruik van DSE?

        Jazeker! Die staan in de Algemene Voorwaarden en je vindt hier in de FAQ’s ook nog nadere uitleg van een aantal zaken.
        Iedereen die een account op DSE in gebruik neemt, moet zich bij de aanmelding expliciet accoord verklaren met de Algemene Voorwaarden.
        Hier kan je ze (nog een keer) lezen…” (http://www.dse.nl/helpdesk/faq.php?category=algemeen#91)

        Nog even een klein voorbeeldje van de geweldige uptime:
        Ik ben nu ruim anderhalf jaar ‘Gebruiker’. In die tijd is het mij opgevallen dat DSE een paar keer niet te bereiken was, zeg 200 uur (8 dagen en 8 uur (en ik heb slecht 2 weekends meegemaakt)). Ik ben 548 dagen lid, wat overeenkomt met 13152 uur. Dan is die 200 uur 1,52%. DSE heeft dan een uptime van 98,5%. Toch zeer goed voor een gratis dienst. En deze dienst bestaat ook al 10 jaar, wat ook al een hele prestatie is voor een aanbieder van (alleen) gratis webhosting.

        Ik kan dus niet anders dan mijn complimenten geven aan de vrijwilligers van DSE en hen hartelijk bedanken.