Tilburg: leading in traffic technology

Naar aanleiding van de heisa die deze week ontstaan is over het weer verhogen van de maximumsnelheid – 80 km/u – op snelwegen bij grote steden lees ik in het ED (5 april): ‘Optrekkende en remmende auto’s zijn immers slechter voor het milieu dan rijdend verkeer.’

Naar aanleiding van de heisa die deze week ontstaan is over het weer verhogen van de maximumsnelheid – 80 km/u – op snelwegen bij grote steden lees ik in het ED (5 april): ‘Optrekkende en remmende auto’s zijn immers slechter voor het milieu dan rijdend verkeer.’
Als dat waar is, is het een inzicht dat bij de verkeersregelaars in Eindhoven onvoldoende is doorgedrongen, want daar is het – met als loffelijke uitzondering de Kennedylaan – voor de automobilist voortdúrend optrekken, stukje rijden, remmen, stoppen en stilstaan. Met name ook op wegen waar het anders zou moeten; daarbij denk ik vooral aan de ringweg. Wat daar door gebrekkige doorstroming aan uitstoot geproduceerd wordt kan wolken vullen.
Tegenwoordig word ik wekelijks geconfronteerd met hoe het anders kan: in Tilburg (ja, ja) op de Ringbaan-Oost heeft men een groene golf ingevoerd: als je je houdt aan de snelheid van 50 km/u springen alle stoplichten op groen zodra jij er aan komt. Wat een verademing! Het goede van Eindhoven niet te na gesproken, dat noem ik nou leading (in) technology!

5 reacties

  • polson

    Leading in technology????
    Ja, Ik vind ook dat Eindhoven moet stoppen met de slogan “Leading in technology” als ze nog geen verkeerslicht goed kunnen regelen. Het is hier echt een ramp.
    Grootste probleem zijn de bussen die hier de boel kunnen ‘resetten’. Als je pech hebt staat iedereen gewoon 5 minuten stil. Vooral fietsers zijn de dupe.

    • Anoniem

      Leading in technology 🙂 of 🙁
      Die kreet bezorgt mij ook elke dag lachbuien. Toch heb ik niet het idee dat fietsers de dupe zijn. Ik ken er nog maar weinig die rood licht serieus nemen. Of misschien zijn ze toch wel de dupe. Eindhoven heeft namelijk het hoogst aantal verkeersdoden per 1000 inwoners van Nederland. Waar technology wel niet toe leidt. Misschien toch niet zo leuk.

  • koef

    Inkopper
    Dus Gouddelver is ook voor 50 op de Eindhovense ring?
    Sorry couldn’t resist.

    • gouddelver

      Met 60 of 70 kun je ook gelijkmatig rijden
      Een groene golf van 50 km/u lijkt mij prettiger dan herhaaldelijk stoppen en wachten. Maar als het geen gevaar oplevert, vind ik 60 of 70 wenselijker. Overigens: inkoppen mag, sorry is niet nodig.

      • henkdaalder

        Groene golf kan bij elke snelheid
        Een groene golf kan bij elke snelheid.
        “Verkeerskundige” is ook een zeer misleidende benaming voor mensen die met verkeer bezig zijn en daarbij technieken gebruiken die 30 jaar geleden misschien als modern en vooraanstaand te beschouwen waren.

        De verkeerskunde heeft heel erg te leiden van mensen die eigenlijk beton- en asfalt-kundige zijn, en per ongeluk de echte techniek proberen toe te passen.
        Dat ze daar totaal geen verstand van hebben, is elke dag in Eindhoven te ervaren.

        En zo’n groene golf kan bij elke snelheid. Maar je moet er we echte regel- en optimalisatie techniek op los laten. Technieken die in de industrie al 20 jaar geleden werden toegepast.

        In feite worden de eindhovense stoplichten met een kookwekker op een ambtenaren bureau, op elkaar afgestemd.
        En de bus die de ring kruist zet die kookwekker op nul.
        Ze moeten de stoplichten als een geheel gaan regelen, niet een kookwekker per stoplicht maar een enkele “real time” regeling voor de hele stad.
        Dat zal ze op het stadhuis vreemd in de oren klinken, maar dat komt omdat ze in het eindhovens bestuur te weinig van techniek willen begrijpen.