Treinkaartje
Het aloude treinkaartje is uit de running, en daarmee verdwijnen begrippen als “enkeltje” en “retourtje”. Wat over blijft is “inchecken” en “uitchecken” – met het treinkaartje zijn eveneens de Nederlandse begrippen verdwenen.
Het aloude treinkaartje is uit de running, en daarmee verdwijnen begrippen als “enkeltje” en “retourtje”. Wat over blijft is “inchecken” en “uitchecken” – met het treinkaartje zijn eveneens de Nederlandse begrippen verdwenen.
Hoewel retour uiteraard ook een leenwoord is, getuigt het checken wel van een zeer intrinsieke lelijkheid. Wellicht weet iemand hier nog iets anders voor te bedenken.
Zelf kwam ik na enige associëren uit bij de rijke historie van onze zeevarende natie. In vroeger tijden kenden wij het inschepen en uitschepen, welke wij in haast dezelfde betekenis ook op het treinreizen zouden kunnen toepassen.
Andere ideeën zijn welkom! Wie weet komen er langs deze weg nieuwe woorden in gebruik voor de nieuwe manier van treinreizen.
Is het niet inschepen en onts
Is het niet inschepen en ontschepen? Inschepen en uitschepen heeft dacht ik dezelfde betekenis. Maar ontschepen bij de trein klinkt naar tijden die we niet meer willen meemaken.
Verder veranderd de wijze waarop we met de trein reizen niet hoor, het is de wijze waarop we betalen voor een plaats in de trein.
Mij schiet inklokken en uitklokken te binnen, maar wellicht is inchecken en uitchecken niet eens zo verkeerd. De hele charme die hoort bij een kaartje kopen is gewoon weg om economische redenen en dan vind ik het moeilijk daar wat leuks voor te vinden.
Ff checken…
Inderdaad barst het Nederlands van de leenwoorden… de Vlamingen zullen waarschijnlijk een mooier woord gebruiken als ook daar het kaartje verdwijnt. Zelf zat ik te denken aan intreinen en uittreinen.
“Zeg, heb jij je al ingetreind?” vraagt de ene Eindhovenaar aan de andere.
“Ik heb het net geprobeerd, maar het wil niet lukken…”, antwoordt de reisgezel.
“Waarschijnlijk heb je verzuimd je uit te treinen toen je daarnet uit de trein stapte…”
“Kan het me haast niet voorstellen, want ik trein altijd uit als ik de trein verlaat.”
“Ja ja, dat zal wel: zoals je vroeger pretendeerde de gele borden geen moment te zullen missen…”
“Dat moet ik toegeven, die borden mis ik, maar de uittreinzuil mis ik echt nooit!”
“Valt mij wel op dat sinds de afwezigheid van de gele borden alle treinen stipt op tijd rijden…”
“Hoe kom je daar nou bij?”
“Nou, vroeger viel het me altijd op wanneer een trein te laat arriveerde of vertrok; ik vergeleek het reële tijdstip met tijden op de gele borden…”
“Mooi hè, ik zie de krantenkoppen al voor me: het percentage vertragingsklachten is sinds de afschaffing van de gele borden drastisch teruggelopen!”
“Gelebordencriminaliteit, dat is het!”
“Nou, voor vandaag zijn we toch al uitgetreind!”
“Huh?”
“Daar gaat onze laatste trein naar Strijp S… mijn app heeft ons naar het verkeerde perron geleid.”
“Verdorie, zijn we er toch weer ingetreind!”
“Wat ik je zeg… Kom, we pakken de Phileas, het betrouwbaarste stukje vervoersinnovatie!”
“Succes, ik loop wel… dan ben ik er vast eerder dan jij…”
“En dan?”
“Dan zal ik vast indrinken, wat dacht je dan! Tot straks!”
“Zucht… tot straks…”
Groeten,
Bob
Mooi verhaal!
Leuk bedacht, dit verhaal! Zou je niet vaste columnist willen worden van DSE? (Zo je dit al niet bent).
Intreinen en uittreinen vind ik goed bedacht, zelfs al is het zo dat je ook kan inmetroën en uitmetroën bijvoorbeeld. Het “treinen” is dan meer een soortaanduiding geworden voor het zich verplaatsen per openbaar vervoer.
Of in- en uitschepen hetzelfde betekent betwijfel ik. Strikt genomen is het trouwens beide incorrect, want het duidt op het fysiek aan boord brengen of van boord halen van personen en goederen. Aanmonsteren en afmonsteren zou beter zijn, maar dat vond ik wel erg archaïsch….
aanmelden en afmelden
Is het niet gewoon aanmelden en afmelden als reiziger bij de vervoerder?
Maar als we het nu toch over de NS hebben…
Eerder deze week moest ik van Eindhoven naar Utrecht en nam derhalve de trein naar Schiphol. Te Den Bosch bleek er een brandmelding in de Schipholtunnel te zijn en daarop besloot de NS maar meteen de hele trein op te heffen?! Ik denk dat ze bij de NS denken dat Schiphol onlangs verplaatst is naar ergens tussen Den Bosch en Utrecht, want anders kan ik er geen touw aan vast knopen. Sympathie wekt zo’n aktie bij mij in ieder geval niet op.