Verlenging Concessies Openbaar Vervoer
Op 12 oktober is de inspraak gestart over de verlenging van de vier concessies voor Openbaar Vervoer in het SRE-gebied (zie advertentie in ED en Groot Eindhoven 12 okt.).
Het gaat om de volgende vier concessies: Hermes Stad Eindhoven, BBA De Kempen, Hermes De Peel en BBA Daf. De laatste wordt slechts voor een jaar verlengd omdat deze dan ook afloopt. De overige worden voor maximaal drie jaar verlengd. Nieuw is dat men ook medewerking verwacht van de bedrijven bij de invoering van de OV-chipkaart.
Op 12 oktober is de inspraak gestart over de verlenging van de vier concessies voor Openbaar Vervoer in het SRE-gebied (zie advertentie in ED en Groot Eindhoven 12 okt.).
Het gaat om de volgende vier concessies: Hermes Stad Eindhoven, BBA De Kempen, Hermes De Peel en BBA Daf. De laatste wordt slechts voor een jaar verlengd omdat deze dan ook afloopt. De overige worden voor maximaal drie jaar verlengd. Nieuw is dat men ook medewerking verwacht van de bedrijven bij de invoering van de OV-chipkaart.
De inspraak voor het publiek is mogelijk tot 23 november. Ook alle 21 gemeenteraden hebben de stukken ontvangen. De teksten zijn te vinden op de website www.reizigersoverleg.dse.nl/concessies.htm
Op de website staat ook de laatste Nieuwsbrief oktober 2005 met volop ins- en outs over alles wat u nooit durfde te vragen over het OV in Eindhoven!
Ook schone, milieuvriendelijke bussen mogelijk?
Ik neemeven de vrijheid alvast wat voor te stellen zonder echt alles gelezen te hebben.
Staat er ook al in deze nieuwe consessie dat er met schone bussen gereden moet worden?
Bussen die niet de straat vol zetten met roet en dieselstank?
Waarom worden er geen eisen geteld zoals bij vrachtauto’s bussen conform euro5 norm bijvoorbeeld.
Ik lees nu alleenmaar over het materieel dat er geen aanstootgevende reclame op de bussen mag.
Mogen ze wel aanstootgevende stank en stof uitbraken?
[b]Is sterven door de bus minder erg dan plaatsvervangende schaamte voor een blote dame op de bus?[/b]
Hoelang durven jullienog te wachten met dit soort gezonde en gezondverstand eisen, het is onze stad en regio die ze vervuilen.
Dit is de geijkte plaats om dit te verbeteren.
Euronorm 3
Hier is al bij het Programma van Eisen iets over gezegd. SRE stelt nu de zgn. Euronorm 3 verplicht.
van zwavelarm naar zwavelvrij? of gewoon stankarm?
Als Euro5 motoren nu al beschikbaar zijn, waarom dan wachten met in het programma van eisen opnemen?
Misschien is het wel publieksvriendelijker om zo veel mogelijk reukloze uitlaatgassen na te streven.
Wellicht dat daar zwavelarme brandstoffenvoor zijn.
Maar normen stellen voor de stank is wellicht beter.
Daar erger ik me vooral aan.
De bijdrage van bussen aan d estadse luchtvervuiling is behoorlijk, maar personeneauto’s dragen factoren meer bij.
Stankarme specificaties zouden waarschijnlijk het meeste effect hebben.
Meer info over welke ingrepen hoeveel effect hebben, is te vinden in een rapport van het RIVM
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/773002026.pdf
milieu
Binnen het Reizigersoverleg SRE wil Rover absoluut geen aandacht besteden aan milieu-aspecten. Dat maakt het dus al moeilijk om milieu als issue naar buiten te brengen, hoewel reizigers wel de vieze lucht en de herrie moeten verdragen. Er rijden hier in Brabant nog steeds bussen rond met vrachtwagenmotoren van DAF, die je zelfs varkens niet zo toewensen op hun laatste reis (herrie en stank).
Landelijk stelt de overheid geen milieunormen aan de bussen, Europees evenmin. Alleen de concessieverlener (i.c. SRE) kan dat doen.
Dus wie bij Rover moeten we daar op aanspreken?
Wellicht kan ook de lokale overheid en politiek hier iets van zeggen.
Zij staan voor het probleem de lucht schoner te krijgen
milieu en Rover
Het standpunt over milieu door Rover wordt vertolkt door het bestuur van de afdeling Regio Eindhoven:
http://www.rovernet.nl/info/afdelingen.php?afd=11
Reizigersoverleg SRE,
J. van Kessel
Fijn stof filter voor de binnenlucht van de bus
Zo’n bus rijdt door de meest vieze lucht van de stad.
Er kan in de bus een fijnstof filter geplaatst worden dat dat ongezonde stof wegfiltert. dat kan met een elektrostatisch stoffilter.
Fijn stof dat overal , maar vooral op de weg, aanwezig is, is net zo ongezond als wanneer je rookt.
Dus de bus laat je tijdens je busrit gewoon een sigaretje oproken, via het fijnstof dat het busventilatiesysteem van buiten aanzuigt.
De gebruikelijke filters laten dit gewoon door, en de longen ook, vandaar dat het zo ongezond is.
De bus is een mooie mogelijkheid om deze innovatie te introduceren.
Ze waren toch al van plan elk jaar “iets nieuws” te introduceren