Autoluw, hoe dan ?

Foto: Bram Busink

De karavaan
Hoe kan een kind naar de lagere school fietsen tussen de karavaan van auto’s die stoppen voor de ingang van de school? Kiss en Ride is geen optie met een kind, die illusie daar moeten we vanaf. Het gevoel van onveiligheid neemt toe in het verkeer, dus meer auto’s, maar ook veiligere auto’s en dat betekend minder fietsende kinderen. Fietsen we daarom steeds minder samen met onze kinderen naar de lagere school?

Het fietsende kind
Het aantal kinderen dat naar de lagere school fietst daalt. Hoe kunnen we dit veranderen ? De school is de ideale plek voor een kind om ervaring op te doen in het dagelijkse fietsen, daar kan een kind de noodzakelijke aantal fietsuren maken. De beste voorbereiding op het zelfstandig fietsen naar de middelbare school.

Kiss en Ride snelheid
Met Kiss en Ride snelheid bewegen we ons door het dagelijks leven. Ik pleit voor een schoolomgeving ingericht voor het fietsende kind, zodat zichtbaar wordt dat dit het gewenste gedrag is. Een volwaardig, comfortabel en veilig fietspaden netwerk zodat alle scholen, zowel de lagere als de middelbare goed bereikbaar zijn per fiets. Kinderen zijn de toekomst van de stad. Al fietsend leer je zoveel meer. Geef ze die kans.

Kansen in deze tijd
Terwijl in heel Europa autosteden omvormen naar Fietssteden, juist in deze komkommer Coronatijd is er in Eindhoven op dat vlak veel te weinig gebeurd.
De noodzaak valt nog steeds te ontkennen, het achterstallig onderhoud aan wegmarkeringen en goede fietspaden is te bagataliseren en de fietsparkeer puinhoop rondom het station kan je wegzetten als tijdelijk. Als er iets duidelijk wordt dan is het dat er meer gefietst wordt, dat er meer geld naar een fatsoenlijke fietsinfrastructuur moet in Eindhoven.

Doorpakken op fietsinfrastructuur
Willen we uit deze mobiliteitscrisis komen, dan is het niet voldoende om ouders te adviseren om kinderen lopend of met de fiets naar school te brengen. Dan zul je echt moeten doorpakken op fietsinfrastructuur, de schoolomgeving en goede fietsroutes. En misschien krijg je dan de gewoontemens uit de auto getrokken en daarmee een beter doorstroom van de resterende auto’s.

De kosten van een comfortabel en veilig fietspaden netwerk zijn peanuts vergeleken met die van meer asfalt voor de auto of meer spoor voor de trein. Fietsen is en blijft de goedkoopste en gezondste vorm van mobiliteit. Het fietsende kind is wellicht de sleutel tot een autoluwe binnenstad.

Sarge Meulman
Fietsburgemeester – Eindhoven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *