Bemiddelingseconomie

Op BNR, een commerciële radiozender, kunnen startende ondernemers zich gedurende 60 seconden pratend in de markt prijzen. Pitchen heet dat tegenwoordig.

Wat me daarbij opvalt is hoeveel van die nieuwe ondernemers niet zelf een concreet product aanbieden, maar als bemiddelaar willen fungeren tussen een klant en echte productaanbieders. Zo hoorde ik onlangs iemand die sporters wil helpen de juiste, voor hen geschikte sportaccommodatie of –vereniging te vinden. Een ander wil burgers die hun woning willen verduurzamen, helpen een goede uitvoerende firma en de meest gunstige overheidssubsidie te vinden.

Mijns inziens zijn dit haast overbodige bedrijven, want elke productaanbieder, zeker de overheid, kan zonder veel problemen zichzelf promoten. Tal van media staan hun daarvoor ter beschikking.

Huizenmakelaars vervullen wel een nuttige bemiddelingsfunctie, omdat het bij woningaankoop gaat om een dure aanschaf voor doorgaans langdurig gebruik en omdat het aanbod veelal groot, onoverzichtelijk en moeilijk te beoordelen is. Maar veel van die andere tussenpersonen hebben wij helemaal niet nodig. Moet ik iemand gaan betalen om voor mij ergens in Nederland of België het – vermeend – ideale ziekenhuis te vinden, terwijl ik een huisarts heb en in de regio Eindhoven woon?

Ik vrees ook, dat bij een eventuele recessie zulke ‘wegwijzers’ heel snel zullen omvallen. En omdat er in diverse sectoren van de economie zo’n grote schaarste aan personeel is, zou ik hun aanraden, nu al over te stappen naar een functie waar de maatschappij werkelijk behoefte aan heeft.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *