De Rondweg in Eindhoven: symbool van achtergebleven grootstedelijkheid

Om eye-catchers uit Eindhoven’s onstuimige groei gedurende de laatste honderd jaar te kunnen zien, moet je eigenlijk aan de rondweg zijn.
Nooit geweten. De Rondweg is voor mij eerder de baan waar je weer zo snel mogelijk van moet zien af te geraken: dán is het je gelukt om automobiliteit tot ‘n genoegen te maken. Vandaag de dag heeft de rondweg trouwens Ring. Waarom mag Joost weten. Rondweg en Randweg lijkt teveel op elkaar schijnt het argument. Flauwekul: de rondweg loopt sinds decennia rond de ‘echte’ stad, de randweg loopt er buitenom langs.


Enkele jaren geleden brachten TU/e onderzoekers Diederen en van Kaathoven minutieus in kaart wat er zich langs die 12,1km verbindingscirkel zo allemaal afspeelt. Van het Evoluon tot de Berenkuil, en van Strijp-S tot ‘de Campina’. Hotspots van het éérste en tweede uur, die zichtbaar maken waar de stad ‘vandaan komt’. In de rondte dus: van ‘dorp’ naar ‘dorp’, van Tongelre tot Gestel.

De laatste decennia draagt dat ‘interdorpse’ verkeer wel bij aan stevige verkeerscongestie. De wegencirkel kan de druk tijdens de spits volstrekt onvoldoende aan. Botenlaan en Kronehoefstraat zijn flessenhalzen. Op de rondweg wordt trouwens ook de geluids- en luchtkwaliteit bovenmatig geweld aangedaan. Fris is anders en ‘t zacht ruisende geluid van de bomen in het Stadswandelpark en op de TU/e- campus is langs de rondweg niet hoorbaar. De Kennedylaan is verreweg de meest dominante boosdoener. De ‘straat’ vormt de aorta tot de rondweg. Minder snelwegachtige proporties daar zouden de poort openen naar een rondweg waarlangs ‘t goed toeven kan zijn. De laan terugbrengen tot ’n lommerrijke Woenselse ontsluitingsroute is de enige manier om ‘lucht’ op de rondweg te creëren. Maar daarvoor hebben we de Randweg nodig. Want het verkeer in booming Brainport moet wel érgens blijven. En die Randweg is jammer genoeg nog niet compleet. Het noordoostelijke deel van de ‘N2’ dient ‘ooit’ de verkeersdoorstroming dáár in beweging te houden.

De rondweg is als ‘n vestingwerk. ‘n Fortificatie die je moet nemen alvorens van buiten écht naar binnen, de binnenstad in te kunnen. De stad is er als een versterkt en eigenlijk onneembaar bastion uit tevoorschijn gekomen. Het leven langs de rondweg zou zomaar plezieriger kunnen worden. Onderdeel van de stad. Aangenaam om te verblijven als voetganger of fietser. Alhoewel het nog wel even zal duren alvorens er geflaneerd kan worden langs de Leostraat of de Marconilaan.

Meer columns: http://pieterhendrikse.com

 

3 reacties

  • Bob

    Dank voor je stuk, Pieter. Waar ik persoonlijk niets van begrijp is dat we in Eindhoven ideologie en bedrijfseconomie met elkaar proberen te verbinden met behulp van een infrastructurele clusterfuck door de grootstedelijke waanzin in het centrum te realiseren (volproppen centrum met verticale straten) terwijl de groeiende arbeidsplaatsen aan de rand van, of zelfs buiten, Eindhoven liggen.

    De zelfrijdende VDL-busjes (toekomst) en de HOV-verbindingen (wat werkt het toch goed met het reeds bestaande bus-OV) moeten de duizenden nieuwe centrumbewoners filevrij en klimaatneutraal gaan heen- en weer bewegen. Het is volgens de groene Brainportfans ’the way to go’ want je moet iets als je het ‘groene’ buitengebied heilig verklaart.

    De congestie die jij zo mooi beschrijft was voorspelbaar en wordt voor veel gemeenschapsgeld geherprogrammeerd: niet de rondweg maar de radialen vanaf de N2 staan vast/vol. Behalve de voor honderden miljoenen aangelegde busstroken voor chauffeurloze VDL-transportunits waarvoor inmiddels geen productiecapaciteit meer bestaat.

    Nog even terug naar het centrum: komt er inmiddels wel een (basis)school of kinderspeelgelegenheid voor in het grootstedelijke binnenstadssprookje, weet jij dat?

    Lang leve Brainport.

    • Geen idee hoe het er concreet voorstaat met de voorziene infrastructuur binnen de rondweg. Scholen, gezondheidszorg, wijkvoorzieningen, ‘ eerstelijnswinkels’ en ‘groen’.? Wethouder Steenbakkers is stenenstapelaar, de burgemeester zélf heeft de ontwikkeling van een toekomstvisie in zijn portefeuille. Hij neemt dat zéér seriéus en zoekt naar manieren om ‘de stad’ daarover in gesprek te brengen. Hij wil geen kant en klaar modellen die adviesbureaus tegen hoge kosten afscheiden. We gaan het beleven…..😊

  • Rien Valk

    rondwegtunnel in de Pastoriestraat

    Als de verkeersdrukte op de rondweg afneemt zullen de omwonende daar vast heel blij mee zijn. Maar zoals je schrijft zal dat nog wel even duren. De Kronehoefstraat die je als flessenhals aanduid zal dat vast te danken hebben aan de tunnel die in de Pastoriestraat de rondweg van twee banen terug brengt naar een baan. Waarom onze gemeente ooit voor die versmallende tunnel gekozen heeft is me nog steeds een raadsel. Weet iemand daar de echte achtergrond van?

    PS,
    Ik heb je uitgelichte foto aangepast met een uitsnede naar 400 x 200 pixels op die manier lijnt hij op grotere schermen naast het andere artikel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *