Diesel-gate 2.0?

Ik ben een van de gedupeerden die niet meer met een oude diesel de binnenring in mag. Ik woon in de binnenring. Ik rijdt 99,9% van mijn kilometers buiten de stad. Ik kan bij wijze van spreken bij de stoplichten van de rondweg, mijn motor uitzetten en de auto laten uitrollen tot aan mijn voordeur.

Maar ik mag niet meer de binnenring in. Zero-emissie doelstellingen enzo. Maar, isoleerbedrijven mogen met hun dieselaggregaat wel 8 uur bij mijn voordeur staan te ronken. Net zoals bedrijven die lucht in de grond pompen voor de wortels van bomen. Ook dan wordt een diesel aggregaat gebruikt dat de lucht van de hele buurt verziekt.
Maar hoe zit het nou eigenlijk met de uitstoot van dieselmotoren? Oude ten opzichte van nieuwe dieselmotoren. Ik houd het simpel en overzichtelijk. De nieuwe motoren stoten nano-fijnstof uit. Roetdeeltjes die door katalysatoren en slimme technologie worden verkleind. Hoe kleiner het deeltje, hoe verder zo’n deeltje in het lichaam van mens en dier kan binnendringen.

Foto: ChatGPT via (prompt) opdracht Frans Wie

Zoiets gaat exponentieel met exponentiële gevolgen. Vergelijk het met het inslikken van kleine kraaltjes. 100 stuks is best mogelijk, lekker is anders. Maar probeer eens een pingpongballetje en het experiment is klaar. Zo simpel is het ook met nano-fijnstof. Die kleinere deeltjes zijn zo’n 1000 keer slechter voor de gezondheid van de inwoners. De uitstoot van nieuwe diesels is 100 keer lager dan die van oude diesels. Dus qua luchtkwaliteit boer je in dit voorbeeld een factor 10 achteruit!!

Ik weet niet wat de getallen exact zijn maar de luchtkwaliteit gaat er door de regeling wel op achteruit. Al is het maar omdat de grote roetdeeltjes eerder op de bodem neerslaan dan kleinere roetdeeltjes. Met andere woorden hoe kleiner het deeltje hoe langer het in de lucht blijft. Onlangs sprak ik iemand van de gemeenteraad en die wist dit! Dus iedereen met een oude diesel wordt bewust gedupeerd door de regeling en iedere inwoner wordt bewust gedupeerd door de verslechterende luchtkwaliteit. En het is bij de gemeente Eindhoven bekend! Hoe dan?

Op zijn minst zou er meer gedegen en onafhankelijk onderzoek naar moeten worden gedaan. Maar voorlopig moeten hard werkende middenstanders vanwege deze gemeentelijke regelingen, extra kosten maken, met gevolg dat de luchtkwaliteit verslechterd en de portemonnee van de auto-industrie wordt gespekt. Overigens worden die extra kosten weer verwerkt in de eindprijs van hun diensten, dus de inwoners worden dubbel gepakt.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *