Dobberende WC Eend in kop Eindhovensch Kanaal

De kop van het Eindhovens kanaal met de monumentale ophaalbrug © Foto: Rien Valk

Het duurde nog tamelijk lang maar uiteindelijk heeft Michel Theeuwen, de vaste hoogbouwreporter van het Eindhovens Dagblad, hem gevonden: de WC Eend van de maand. Ditmaal in de ‘kop’ van het Eindhovensch Kanaal. In het artikel ‘Kop van kanaal in Eindhoven moet ook hoogbouwlocatie worden’ (ED.nl, 10 september 2020) informeert Theeuwen hoe niemand minder dan Winy Maas, de supervisor binnenstad, over het huidige voorstel denkt.

Maas vindt de kop van het kanaal een echte hoogbouwlocatie. Dat is natuurlijk geen verrassing en het was ook niet voor niets in alle eerdere versies, praatstukken en maquetterettes opgenomen. Waar het Eindhovens Dagblad trots op mag zijn is de échte scoop: “Maar verder is supervisor binnenstad Winy Maas tevreden over de Verdichtingsvisie. Die kan een ‘noodzakelijke kwaliteitsimpuls’ geven aan het centrum van de stad.” Het was even wachten op Maas’ reactie, maar gelukkig: Winy vindt het wel okee!

Wie hierdoor verrast is, heeft niet in de gaten dat Winny’s wil wet is gebleken en nu dus zijn tevredenheid uit over een plan dat hij zelf in grote mate heeft helpen schetsen. Wij van WC Eend adviseren… juist!

Het was overigens te verwachten dat Michel Theeuwen vroeg of laat zijn tekst zou tikken. Op 20 augustus jl. verscheen op ‘briefpapier’ van MVRDV al de blauwdruk voor Theeuwens artikel: ‘Concept Verdichtingsvisie Binnenstad Eindhoven, Reactie Supervisor Winy Maas‘ (een bijlage die terug te vinden is op de website Parleus met alle openbare stukken van de Gemeente Eindhoven). Dat was de krant blijkbaar even ontgaan.

Het havenhoofd met niet meer functionerend kunstwerk © Foto: Rien Valk

4 reacties

  • Het havenhoofd ligt buiren de binnenstad en heeft dus NIETS met deze visie te maken.
    Misschien is het een bliksemafleider om de aandacht af te leiden van waar het om gaat. Dat is: wat is de beslissing van de gemeenteraad over wat we gaan doen met de Binnenstad:
    1. De visie van Winy Maas uitvoeren OF
    2. Het visiedocument de prullenbak in, uithuilen en opnieuw beginnen OF
    3. een compromis: de visie goedkeuren, maar dan met een lege Brainportlaag in de Binnenstad.

    • Sebastiaan

      De huidige visie is al een aardig compromis, waarbij er concessies op een aantal focusgebieden zijn gemaakt. Het Havenhoofd is geschrapt als hoogbouw (XXL) locatie. Ten gevolge van te weinig draagvlak, en daarom ook misschien terecht. Verder is de trend van hoogbouw in het Centrum al jaren geleden ingezet. Plannen als district E worden met veel enthousiasme ontvangen en de Vestedatoren worst alom geroemd om de schone architectuur.
      Deze visie is een gedurfd en ambitieus stuk, ik vertrouw erop dat de raad unaniem zal instemmen.

  • Rien Valk

    Ja Bob, niet voor niets dat al in januari 2020 deze petitie gestart werd:
    petitie tegen extreme hoogbouw aan de kop van het kanaal

    In zijn reactie op de visie schrijft Winy Maas o.a. dit: “De Concept Verdichtingsvisie Binnenstad Eindhoven is in zijn basis een goede en noodzakelijke visie. Omdat het mogelijk maakt om een noodzakelijke kwaliteitsimpuls aan de binnenstad te geven. De Binnenstad heeft mooie en karakteristieke historische straten en gebouwen. Maar het kent ook veel plaatsen die gedomineerd worden door auto verkeer, door het ontbreken vangroen, door de vaak lelijke architectuur en door het ontbreken van gemengde functies en met name woningen. De Binnenstad van Eindhoven heeft in vergelijking met andere Nederlandse Binnensteden de minste (sociale) woningen, het minste groen, de minste menging van functies, de grootste hoeveelheid autoverkeer….”

    Hij vergelijkt onze binnenstad met andere steden hoe terecht is dat eigenlijk? Eindhoven was een echt klein stadje omringt door 5 dorpen die later aan Eindhoven zijn toegevoegd. In verhouding tot andere steden is het oude centrum van Eindhoven per definitie dus veel kleiner dat alleen al is genoeg om van dat oude centrum af te blijven en hoogbouw buiten ons centrum te situeren.
    Dus hoezo het minste groen, woningen, minste functie menging en veel autoverkeer? Waarom moeten we dat centrum vol plempen met hoogbouw en dus nog veel meer verkeer, terwijl er op strijp S en T (de oude Philips namen) nog voldoende plaatst te maken is om echt de hoogte in te gaan. Of zijn we op Strijp S misschien al te laat qua planning?

    Hoeveel van onze Eindhovense belastingcenten worden er besteed aan zijn adviezen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *