Een mooie “Beethoven-avond” in het Muziekgebouw Frits Philips.
Donderdagavond 5 april gaf de Philharmonie Zuidnederland een concert in het muziekgebouw met alleen maar werken van Ludwig van Beethoven.
Voor de pauze speelde men de ouverture “Die Geschopfe des Prometheus” en daarna volgde het “Vioolconcert in D “.
Na de pauze werd de 7de Symfonie ten gehore gebracht. Natuurlijk een zeer bekend werk hoewel niet zo bekend als Beethovens “negende”.
Het eerste werk, de ouverture, was een mooi muziekstuk.
Ik had het nog nooit gehoord maar herkende onmiddellijk dat het een Beethoven compositie was.
Het stuk was kort en uitstekend om een mooie Beethoven avond mee te beginnen.
Na deze korte ouverture kwam het vioolconcert.
Beethoven heeft niet veel voor viool geschreven en dit vioolconcert is waarschijnlijk zijn enige werk voor viool.
De soliste was de Japanse Sayaka Shoji. Het was haar debuut in Nederland.
Toen ze met haar viool, een Stradivarius uit 1729, het podium opkwam bleek ze een frêle verschijning te zijn in een wit Japans gewaad.
Sayaka Shoji is in 1983 in Tokio geboren. Ze speelt al viool vanaf haar 5de jaar.
Ze maakte in 1997 haar debuut in Wenen bij de “Musikverein”.
Ze studeerde o.a. in Keulen en was in 1999 de eerste Japanse, en jongste winnaar ooit van de Paganini Competition in Genua.
Na afloop van het vioolconcert bleek dat het Eindhovense publiek haar in de armen had gesloten.
Ze kreeg een overdonderend applaus en werd verschillende malen teruggeroepen.
Zoals gezegd speelde de Philharmonie na de pauze de 7de Symfonie.
Dit stuk is echt Beethoven!
De orkestleden en zeker de dirigent werkten zich in het zweet en brachten in mijn opinie een schitterend muziekspektakel ten gehore.De dirigent van deze Beethoven avond was Dmitri Liss, de chefdirigent van de Philharmonie.
Hij is in 1960 in Rusland geboren en heeft al voor menig groot orkest gestaan.
Sinds 2016 is hij de chef-dirigent van de Philharmonie Zuidnederland.
In Eindhoven hebben we hem ook al eerder aan het werk gezien, als gastdirigent bij het Brabants orkest.
De muziek van deze avond is ruim 200 jaar oud. Toch worden deze werken nog steeds uitgevoerd en spreken ze een groot publiek aan.
Beethoven moet wel een bijzonder mens geweest zijn om deze en andere beroemde muziekstukken te kunnen maken.
Zou de hedendaagse muziek over 200 jaar ook nog een groot publiek bereiken?
Ludwig van Beethoven werd op 16 december 1770 in Bonn geboren.
Bonn behoorde toen tot het “Keurvorstendom Keulen”en was een van de staten die gezamenlijk het “Heilige Roomse Rijk van de Duitse Naties “vormden en waarvan de Oostenrijkse keizer het hoofd was.
Door het ingrijpen van Napoleon werd dit kleine keurvorstendom voorgoed van de politieke kaart van Europa geveegd.
Zo bezien is Beethoven dus een Duitse componist geweest.
Bonn was in die jaren een kruispunt van verschillende geestelijke en culturele stromingen.
De jonge Beethoven is dan ook in zijn eerste jaren gevormd door Duitse, Vlaamse, Franse en Italiaanse kunststromingen.
In de muziek en architectuur waren dat voornamelijk Franse en Italiaanse invloeden.
In 1792 ging Beethoven naar Wenen componeerde daar zijn meeste meesterwerken en overleed op 26 maart 1827 aldaar.
Zijn laatste woorden zouden zijn geweest (wikipedia) “Plaudite, armici,comedia finita est.”
Ze betekenen: “Applaudisseert, mijn vrienden, de voorstelling is voorbij”.
Vanaf 1801 kampte Beethoven met steeds verdergaande doofheid. Uiteindelijk werd hij helemaal doof.
De 7de Symfonie is uit 1813. Hij moet toen volslagen doof zijn geweest.
Een opmerkelijke prestatie dus.
De mooie Beethovenavond in Eindhoven van 5 april wordt op 6,7 en 8 april voortgezet in resp. Breda, Maastricht en Den Bosch.
Gerrit