Een sprookje over het leven van een winkelende bezoeker

Sofie en Jan willen graag een dagje winkelen in een leuke stad. Ze pakken de auto en rijden naar de stad waar ze willen rondkijken. Als ze er zijn dan volgen ze zoals overal in Europa de bordjes Zentrum, Centre Ville, Stadtmitte of Centrum. Daarna komen ze vanzelf op een parkeer-circuit die om het winkelgebied loopt en hen langs de parkeerplaatsen en parkeergarages rond het centrum leidt. Die route staat netjes aangegeven en het aantal lege parkeerplaatsen staat bij elke parkeergarage waar ze langskomen. Ze rijden dus nooit in een fuik omdat een parkeergarage vol is en ze kunnen gewoon doorrijden totdat ze een parkeerplek gevonden hebt.

Aan de andere kant van de parkeergarage stappen Sofie en Jan het winkelgebied in om te gaan doen waar ze voor gekomen waren: winkelen, hapje eten, terrasje pakken, rondslenteren, mooie dingen kijken. Als ze weer naar huis willen dan betalen ze wel de hoofdprijs voor parkeren omdat ze gekozen hebben voor luxe.

Ze hadden ook naar een veilige Park&Ride net buiten de staf kunnen gaan die ze met een snelle busverbinding in de stad brengt. Stukken goedkoper maar het kost wat tijd. Die Park&Ride parkeerplaatsen staan natuurlijk al aangegeven op de snelweg zodat ze weten dat die er is en hoe ze er moeten komen.

Zo is het geregeld in alle grote steden in heel Europa.

Maar niet in Eindhoven 🙁

Rijd maar eens vanuit het Zuiden Eindhoven in en kijk met de ogen van een nieuwe bezoeker naar onze mooie stad. Bordjes “centrum” zie je nergens. Wel “Goed dat je er bent” maar daar heb je op dat moment niks aan. Als je eenmaal bij de ring bent dan weet je niet meer hoe je verder moet. Vanaf de Aalsterweg kom je bij de Schouwburg pas een ANWB bord tegen waar je kunt vinden dat Centrum West links af is. Dus dan maar rechtdoor op zoek naar de parkeerbaan. Dan begint de ellende: je loopt vast op de Vestdijk omdat je denkt dat je op een weg zit waar je langs de parkeergarages wordt geleid, maar je staat in de rij voor de parkeergarage onder de Heuvelgalerie. Daar kom je pas een half uur later achter. Ondertussen kun je geen kant op, dus je kunt alleen wachten.

De reden is dat de Vestdijk niet alleen gebruikt wordt voor doorgaand verkeer, maar ook om mensen naar het station te brengen en om bij parkeergarages te komen. Vanuit het Zuiden kunnen Sofie en Jan met de beste wil van de wereld geen route verzonnen krijgen hoe ze bij de parkeergarages van de Kennedytoren, de Bijenkorf, de Witte Dame, de Admirant, het Hooghuis, het Stadhuisplein en het Stadskantoor kunnen komen. Zuiderlingen kunnen alleen maar kiezen uit de Heuvelgalerie en daar moet je het dan mee doen. Blokken beton op de weg.

 

 

Dat de Vestdijk een belangrijk onderdeel is van de rondgaande parkeerroute is gewoon vergeten door de beleidsmakers en dat is een van de hoofdoorzaken van het verkeersinfarct binnen de ring van Eindhoven.
Mijn voorstel is om de de ring voor de parkeerders weer op een of andere manier te herstellen. Anders komt het nooit meer goed.

Persberichten van een A4 rondsturen werkt niet, want Jan en Sofie lezen geen ED in Borkel en Schaft of Hamont-Achel. Warrige tekstborden langs de kant zetten werkt ook niet, want dan ben je te laat.

Het verkeers-circulatieplan wordt in Eindhoven uitgevonden met de Trial&Error methode. En daar worden winkelende bezoekers erg chagrijnig van. Wat is er mis met eerst nadenken?

Verzin eerst iets goeds en voer dat dan uit. Dan worden de bezoekers ook blij van de “Goed dat je er was” tekst op de bordjes bij het verlaten van Eindhoven en komen ze nog een keer terug.

Een reactie

  • bleenhouwers

    Jammer Wim, wanneer je de reacties op de website van het Eindhovens Dagblad leest zijn Jan en Sofie in de ogen van een aantal reagluurders twee domme ezels. Ook het college is van mening dat het een gedragsverandering betreft en dat daarmee tijd gepaard gaat. In mijn optiek kun je niet twee dingen combineren die juist in combinatie zorgen voor de instandhouding van het huidige tafereel: parkeergarage Heuvel open houden terwijl je de Vestdijk (partieel) sluit. Dit leidt nog heel lang tot enorme rijen pruttelende auto’s omdat de situatie daarmee verwarrend blijft. Daar kun je nog 100 bordjes en wegwijsmannetjes tegenaangooien, het lost het probleem niet op. En waar je het lef vandaan haalt om te spreken over een verkeers-circulatieplan, is mij al helemaal een raadsel. We hebben het hier over de hoofdstad van Brainport, Wim… Wij organiseren gewoon een Living Lab. Een plan is zoooo vorige eeuws.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *