Eindhoven of Lelystad? Militair luchtverkeer: eerlijk delen!

Ruimte voor Defensie, slogan waarmee Nederland veiliger en de NAVO-verplichtingen op orde gebracht dienen te worden.

Gezien de geopolitiek van vandaag de dag valt daar weinig tegenin te brengen. Dat gaat schaarse ruimte kosten. En leefbaarheid. Zeker daar waar versterking van de luchtmacht in beeld komt.

En tóch zullen we Defensie steunen, geen twijfel. De vrijheid verdedigen, dat is wel de minste vaderlandsliefde die de meeste landgenoten zullen willen betrachten.

Een nieuwe minister kan rekenen op applaus zodra hij begrip heeft voor zorgen rondom overlast en tegelijkertijd dossiers met vervelende ‘open einden’ snel weet af te hechten.

Brabant levert sinds jaar en dag al heel veel ruimte aan de landsverdediging.
De luchtmacht werkt er vanaf de vliegbases Eindhoven, Volkel, Woensdrecht en Gilze-Rijen. Op meer plaatsen dan in welke andere provincie dan ook. Er zal meer gevlogen gaan worden. Oefenen: landen en opstijgen van straaljagers. Geluidsoverlast. Verkeersoverlast.

Het lijkt me all in the game. De Russische crimineel Poetin moet bestreden worden. Geen misverstand.

Veel meer vliegbewegingen boven dichtbevolkte gebieden in Brabant is evenwel onverantwoord. Dat zal veel verzet opleveren. En het is ook niet nodig. Er is ruimte elders.

Het ministerie van Defensie organiseert deze en volgende maand informatiebijeenkomsten in het gehele land. Om goodwill te genereren of de goegemeente voorbereiden op de fait accompli’s ?

Haast is kennelijk geboden. Nog in 2024 buigt het parlement zich over de Nota Ruimte. Binnenkort dus.

Eindhoven Airport is inmiddels ‘s-lands tweede luchthaven. Groeit als kool en tegen de klippen op.

En, wat velen zich misschien niet realiseren, is ‘inwonend’ bij het militaire vliegveld Eindhoven.

Voor veel meer militair verkeer is er geen ruimte, tenzij de burgerluchtvaart een tandje minder gaat. En wie wil dat, behalve een klein deel van de omwonenden?

Nederland vakantieland is inmiddels grotendeels op de aantrekkelijke accommodatie van dit vliegveld aangewezen. Onze toeristische footprints worden inmiddels met miljoenen per jaar verstevigt bij de gates van wat ooit Philips’ bedrijfsstart- en landingsbaan was.
Geen minister die daaraan durft te tornen.

Lelystad Airport staat al enkele jaren ‘leeg’. En als burgerluchthaven inmiddels politiek afgeschreven. Kapitaalvernietiging dreigt. Onvrede alom.

Zoek de broodnodige ruimte voor Defensie op Lelystad Airport. Impuls voor de regio aldaar, ontlasting voor overvolle luchtvaartregio’s elders. Breng ook. een deel van de activiteiten op Welschap naar diezelfde luchthaven.
Meer ruimte voor burgerluchtvaart in Eindhoven en ontlastend voor Schiphol Airport.

Hoe simpel kan het zijn ?

 

Meer columns: https://pieterhendrikse.com

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *