Fietsen in Eindhoven
Eindhoven van oudsher een autostad wil gewoon niks met die fiets. Het is overlast in het straatbeeld en vertraging voor de doorstroom van de auto. Dat blijkt uit het gebrek aan aandacht voor de fiets en de verkeersveiligheid van de fietser vanuit de Gemeente.
Als promotie actie voor de verkeersveiligheid, een goochelaar in Winkelcentrum Woensel en de Wethouder die folders en kauwgom uitdeelt aan voorbijgangers. Wie bereik je dan ?
Spaarpot actie’s met snelheidsmeters, je spaart als je je als automobilist aan de maximum snelheid houdt. Door deze op strategische plaatsen op te hangen, bv vlakbij een zijstraat, lijkt het alsof automobilisten zich aan de snelheid houden. En zo kan de buurt van dit ‘spaarpotje’ een jeu de boule baan aanleggen. Dat is een wassen neus als het gaat om verkeersveiligheid.
Kwaliteitseisen-inpandige-fietsenstallingen-gemeente-Eindhoven.pdf.aspx?ext=.pdf
In Eindhoven werden de kwaliteitseisen van de fietsenstalling beschreven, dat klinkt fantastisch maar in de praktijk bv. de fietskelder op het 18 sept. plein is er nauwelijks ruimte om je kont te keren. Oudere mensen met elektrische fietsen wagen zich er al niet meer aan. Met verf zijn er wat onleesbare vakken gemaakt, waar de rekken vroeger stonden, dit moet aangeven waar je een elektrische of kratfiets neer moet zetten. De chaos van duizenden fietsen rondom het station of bij de Catharinakerk, vormen als gevolg van een tekort aan fatsoenlijke stallingen, een belemmering voor de nooddiensten. De openingstijden spelen natuurlijk ook een rol in het gebruik van de bestaande stallingen.
Dan als laatste het elektronische billboard op de Eisenhouwerlaan richting Berekuil. Daar was te zien dat in elke auto een fietser zit. Onder het motto ‘Fietsen verleer je nooit’ was de laatste week van september en de eerste week van oktober dit zichtbaar. (Zie foto) In deze herfstachtige regenperiode stapt niemand op de fiets, je gebruikt eerder de auto als het regent. En dat was te zien in het aantal files in deze weken. Ook merk ik de trend om als 17 jarige je rijbewijs te halen om zodra je 18 bent in de ‘veilige’ auto naar school kan rijden. En dan denk ik, op elke fiets zit een automobilist, zo is het ook. Die gaan straks allemaal autorijden.
Telkens kom ik als Fietsburgemeester in de knel met die auto. Of het nou gaat om verkeersveiligheid of het banale recht van alle weggebruikers (voetganger, fietsers en automobilisten) op een gelijkwaardige plaats op de openbare weg.
Maar ik zie een oplossing, om de fietser toch wat ruimte te geven. En dat is via de stem van de fietser, Hoe is het fietsen in Eindhoven ? Wat kan er beter ?
Tot 31 okt. Kun je de enquête invullen van de Fietsersbond op : www.fietsstad.nl
De resultaten zijn anoniem en openbaar, hoe scoort Eindhoven tegenover de rest van Nederland als het gaat om fietsen in de Stad. Waarom werd deze enquête niet gedeeld door de Gemeente ? Eindhoven wil gewoon niks met die fiets.