Geldropseweg helaas buiten KnoopXL
Een krappe 703 miljoen voorzien de plannenmakers nodig te hebben om KnoopXL te realiseren. Dat is dan wel inclusief het potje reserves, zoals wethouder List eerder heeft geleerd bij de renovatie van de Vestdijk: er zijn nu eenmaal altijd onverwachte zaken te verwachten.
Gelijk
En gelijk heeft mevrouw List. Je kunt in het stadshart van Eindhoven zomaar op een archeologische vondst stuiten of een blindganger uit de Tweede Wereldoorlog. En een wateropvang onder het asfalt, daar moeten we natuurlijk ook tijdig aan denken. En een leuning naast de voetgangerstrap om in het lagergelegen busstation te geraken, want voor je het weet is het te druk en vallen mensen het ravijn in.
Gelijk
Neckerspoel wordt gelijkgetrokken. Een eind aan de buskuil als vertrek en eindpunt in het hart van onze metroloze metropool. Het station staat centraal en fier op de schetsen overeind, de giftreinen zijn het spoor blijkbaar nog niet kwijt geraakt. In De Krant staat wederom een zonovergoten sfeerimpressie van een aantal glaspaleizen met wat boompjes aan de gevels. En zowaar lopen er over een aantal decennia mensen over het centrale plein voor station.
Wreuring
De reuring is na de realisatie aan de kant van Neckerspoel te beleven. Dat wat we nu als binnenstad betitelen met het Stationsplein, wordt nauwelijks nog bezocht, hooguit door de paar duizend forensen die allemaal vanuit District E een ommetje willen maken. Het nieuwe plein ligt immers precies in de loop van Eindhoven Centraal en de prachtige nieuwe wijk die wordt opgetrokken. Lekker in de schaduw en in de verkoelende wind als het straks alle dagen zonnig en heet is. Wie dan nog niet voldoende afkoelt kan terecht in de fiets- en buskelders waar bij een moesson of oer-Hollands regenbuitje een verkoelende stroom water uit de wandcontactdozen komt. Wat er nog aan de andere kant van het station te doen is, is onduidelijk.
Aan de Aa
De satellietstad van de Brainport Capital, Helmond, ondergaat inmiddels eenzelfde transitie. Helmond Groeistad prijkte er vroeger op de borden als je er in- of uitreed. En Manhatten ligt natuurlijk nu ook in dáár te wachten op realisatie: Manhatten aan de Aa. De herkenbare metafoor die zelfs door het Financieel Dagblad aan Eindhoven werd toegekend maar door voorstanders van de stadsverminking steevast wordt afgedaan als ‘nauwelijks serieus te nemen’.
Precies dát
En dat is precies wat over de volle breedte gaande is. De inwoners worden niet meer serieus genomen. In Eindhoven ging het roer pas echt goed om toen de gemeente aan de rand van de financiële afgrond stond. Het stokje, dat van het roer, kwam eigenlijk buiten de stad terecht: in de handen van iets wat we voor het gemak maar Brainport noemen. Alle envelopjes uit Den Haag worden door de Brainport-deal van een etiketje voorzien. Waar is wel geld voor en waar niet? Het is nauwelijks nog aan de gemeenteraad. In Helmond is het grote Brainportoffensief nu ook een feit: 10.000 woningen erbij inclusief de exacte locatie. Hup hup, aan de slag
Citysafari
Wie wil zien tot wat voor scheve situaties dit soort beleidsgevolgen leiden moet een kleine citytoer maken. Leg, liefst te voet of met de fiets, de weg eens af vanuit Station Centraal naar de Vestdijk. Waar die eindigt even linksaf slaan en de Geldropseweg uitlopen tot de cafetaria op het hoekje aan de rechter kant. Ik schrijf hier niet meer ‘fietsen’ aangezien die fiets waarschijnlijk wordt gerepareerd bij de fietsenmakende broers Van Gestel. De gaten in het asfalt hebben hun desastreuze werk aan de velgen dan al wel gedaan. De oorspronkelijke 1,5 miljoen voor de renovatie zijn er inmiddels 2,4 miljoen geworden. Het maakt niet uit: de gemeente heeft ze niet.
Risico’s
Alle plannen zijn in Eindhoven altijd haalbaar. En ze vallen bij de realisatie ook altijd tegen. Zo’n factor anderhalf. Ik heb er sinds een paar jaar zelfs een toets voor op mijn calculator. Heel makkelijk: als je in de krant weer een leuk plan gelanceerd ziet worden weet je meteen wat de budgetoverschrijding bedraagt. Ik heb alleen de fout gemaakt om gelijk drie toetsen te laten 3D-printen. Eentje met het logo van de provincie, eentje met dat van Brainport Development en eentje met de 3 vibes van onze stad. Alleen die laatste heb ik tot nu toe nodig gehad en vaak ook. De betrokkenheid en invloed van Eindhovense burgers bestaat uit het meebetalen aan gewaagde projecten én de verborgen kosten die later volgen. Laten we dat dan voortaan ook bij maatschappijleer en geschiedenis onderwijzen op onze Brainportscholen behalve de Internationale School Eindhoven. Daar snappen ze het denk ik al wel.
Over de Fellenoord zijn heel wat artikelen in het ED. In deze bijv. zie je de toekomstige skyline:
https://www.ed.nl/eindhoven/holiday-inn-hotel-eindhoven-mogelijk-al-over-twee-jaar-herbouwd~ab3256036/
Is al flink.. Geen noodzaak voor een concurrerende skyline in de binnenstad.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik straks iemand met de auto naar de trein kan brengen?
Kan iemand mij vertellen hoe die bedrijvige plinten met brainporthightechproductiefaciliteitjes hun onderdelen aangevoerd en hun eindproducten afgevoerd krijgen?
Op zich vind ik de plannen van Knoop XL nog niet zo slecht. Hoewel de impressies wel heel veel dezelfde grijze gebouwen laten zien. Ook al zijn het nog geen echte ontwerpen, iets meer kleur en variatie mag wel. Dat het daar grootschaliger wordt is prima.
Maar als je ook ziet hoeveel dit gaat kosten, en hoeveel woningen dit gaat opleveren, laat het weer de vraag rijzen waarom het tegelijk ook in de oude binnenstad helemaal volgebouwd moet worden, met DEZELFDE HOGE GROTE appartementen complexen.
Vooral de linkse partijen hebben het altijd maar over diversiteit. Zorg dan dat dat er ook is in Eindhoven: Grootstedelijk en modern bij de Fellenoord en Station, kleinstedelijk, gemoedelijk en sfeervol in de kleinschalige binnenstad.