Gemeenteraadsverkiezingen, tja…

Op 21 maart 2018 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Ik maak me er druk om. Waarom? Omdat ik om mij heen hoor dat veel Eindhovenaren zeggen dat ze niet zullen gaan stemmen. Het zou geen zin hebben. Anderen stellen wel te gaan stemmen, we zijn immers niet voor niets bevrijd… maar de vraag ‘Op welke partij?’ resulteert meestal in stilte of er volgt een antwoord dat duidelijk terug te voeren is op de landelijke politiek.

Gemeentelijke politiek telt

Het is in mijn optiek ontzettend belangrijk dat de burgers van Eindhoven zich wel degelijk goed verdiepen in de stad. Bij de vorige stemwijzer, die van 2014, klonk er nogal wat kritiek vanwege de te makkelijke vragen. Ik vraag me hardop toetsenbordend af, op welke thema’s de partijen in de Eindhovense politiek goed te onderscheiden zijn van elkaar.

Thema’s

Wie het Eindhovens Dagblad, Studio040 et cetera bijhoudt, kan vast wel wat vraagstukken noemen waarover partijen in de Eindhovense politieke arena anders denken: de binnenstad autovrij, de geografische omvang van de autoluwe zone, rol van cultuur, breedtesport versus topsport, De Ruit, goede zorg, belastingen omhoog of omlaag, betaalbare bibliotheek. Zonder uitputtend te willen zijn, betreft het allemaal onderwerpen waarover verschillend wordt gedacht en waarbij een andere budgetverdeling het gevolg is.

Koppeling met burgers

Als je mijn lang-niet-alles-omvattende lijstje bekijkt, kun je haast niet anders concluderen dat het raar is dat gemeenteraadsverkiezingen een slecht opkomstcijfer kennen. Dat fenomeen is overigens in andere steden en dorpen ook herkenbaar, maar Eindhovenaren hebben een extra reden om zich wél te verdiepen in hun stad en middels hun stem mee te praten. De Eindhovense stadsmoleculen trillen namelijk als een bezetene. De stad verandert en doet dat met een ongekend hoog tempo.

De vraag is alleen: langs welk pad? Ik hoop dat in maart de bestaande en nieuwe politieke partijen dat pad durven schetsen. Dat zij uitleggen langs welke route Eindhoven zich zou moeten ontwikkelen. En met uitleggen bedoel ik niet dat ze een programmaatje opstellen en rondsturen, maar dat ze moeite doen om een klik met de Eindhovenaren tot stand te brengen. De klik die ervoor zorgt dat de koppeling tussen Eindhovense burgers en de politiek een nieuwe impuls krijgt.

Beschouwinkjes

U hebt gelijk als u denkt: ‘Lekker makkelijk, leg het maar weer bij de volksvertegenwoordigers neer!’ Om dat enigszins teniet te doen zal ik in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 af en toe verklappen welke thema’s voor mij interessant zijn. Misschien hebt u er ook wat aan, want zelfs wanneer u het volledig oneens met mij bent zijn we tóch maar mooi bezig over Eindhovense politiek. We hebben nog tot maart, maar maart valt vroeg volgend jaar…

3 reacties

  • Rien

    Mooi stukje, Vanuit de G1000Eindhoven communicatie werkgroep die nog steeds actief is, heb ik aan de digipannel afdeling voorgesteld om een ã twee keer per jaar een soort denktank bij elkaar te roepen om te brainstormen over wat onze stad nodig heeft. Er zit genoeg kennis ook bij de “gewone”Eindhovenaar het gaat erom om die boven water te krijgen.

    Eerder schreef ik het volgende:
    Onbenutte kennis in onze regio? In 2004 schreef James Surowiecki The Wisdom of Crowds: Waarom een groot aantal mensen samen slimmer zijn dan een paar. Een ontwikkeling die te maken had met door gebruikers gegenereerde inhoud zoals bijvoorbeeld Wikipedia, wat dankzij de bijdragen (uit de crowd) via internet is uitgegroeid tot een vervanger van onze oude encyclopedieën. Verder lezen? Klik https://www.dse.nl/node/view/3338

    Wie doet er mee? In de slimste regio van de wereld kunnen wij toch niet achterblijven!

    • Bob

      Hoi Rien, het G1000-principe is mooi. Maar in Eindhoven lijkt het geen prominente rol te krijgen. Althans, niet dat ik dat zie in de media… Waar zit ‘m dat in?

      • Rien

        Hoi Bob,
        Dat komt omdat een aantal vrijwilligers afgehaakt zijn na 2 jaar trekken en organiseren. Daarnaast is het lastig om coverrage te krijgen in de pers.
        We hadden wel een reclame bureau bereid gevonden om mee te denken en dat leidde tot dit soort posters:

        poster g1000 Eindhoven

        Onze digitale stad is dan een mooie en bruikbare mogelijkheid om den volke kond te doen, Google bijvoorbeel indexeert razendsnel de geplaatste berichten.
        Nu zijn er nog zo’n 20 tal g1000eindhoven vrijwilligers actief. Ik hoop via digipannel het idee extra levend te houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *