Het Griezelkabinet Schoof

Op 13 september 2024 publiceerde het kabinet zijn regeerprogramma als uitwerking van het hoofdlijnenakkoord van de 4 partijen PVV, VVD, BBB en NSC. De 4 hebben zich verenigd als rechtse partijen. Als het gaat om afslaan in het verkeer dan is rechts een duidelijk begrip, maar als het gaat om politiek dan is het een wazig begrip, dat varieert per persoon.
Het regeerprogramma geeft aan wat het griezelkabinet dat gesticht is door de 4, als gemeenschappelijk rechts ziet.

Het programma bevat onder andere vele griezelige gedachten, die de democratische regeringsvorm en het inhoudelijke regeringsbeleid van Nederland aantasten. Voor die griezelige gedachten zijn alle ministers en staatssecretarissen zonder uitzondering verantwoordelijk.
In De Griezels vertelt Roald Dahl over mevrouw Griezel dat ze vroeger erg knap was, maar door al haar griezelige gedachten in de loop van de tijd steeds lelijker was geworden. Daarbij moet ik aantekenen dat er ook veel knappe mensen zijn die knap blijven ondanks hun griezelige gedachten. Dat lijkt het geval te zijn bij het kabinet Schoof: een verzameling Griezels.

In het regeerprogramma zitten zoveel griezelige gedachten dat men gemakkelijk 100 bladzijden A4 kan vullen met hun tekst en de analyse ervan. Dat is in het bestek van deze website niet handig. Daarom beperk ik me voorlopig tot het meest kenmerkende hoofdstuk van het programma, 2 Grip op asiel en migratie.

In Zuidoost-Brabant is een economische schaalsprong aan de gang die leidt tot veel arbeidsimmigratie. In het kader daarvan verdienen de randvoorwaarden voor immigratie van het griezelkabinet extra aandacht.

Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2024/09/13/regeerprogramma-kabinet-schoof

Hoe de regering vluchtelingen wil wegpesten

Aan het begin van 2 Grip op asiel en migratie wordt gesteld dat de bevolkingsgroei van Nederland beperkt moet worden, dat die groei veroorzaakt wordt door immigratie en dat daarom de immigratie beperkt moet worden.

Het hoofdstuk onderscheidt 3 soorten migranten: asielmigranten, arbeidsmigranten en studiemigranten.
Over asielmigranten gaan 5 bladzijden met veel beperkende maatregelen, over arbeidsmigranten 2,5 bladzijden zonder beperkende maatregelen en over studiemigratie 0,5 bladzijden ook zonder beperkende maatregelen.
De regering stimuleert zelfs de immigratie van arbeidskrachten met een hoger inkomen dan €46.660 per jaar via een expatregeling, in de vorm van een procentuele belastingvrijstelling gedurende 60 maanden.

De 5 bladzijden over asielmigranten is een lange pestlijst met ongeveer 70 maatregelen, waarvan enkele maatregelen eigenlijk verzamelingen zijn, zodat de 70 wordt overschreden. Die maatregelen variëren van regels op hoog niveau tot laag niveau: VN/EU; Nederland; uitvoerende instanties met werkinstructies.

Een deel van maatregelen zou tot stand moeten komen met behulp van het ontduiken van democratie en rechtsstaat. Bijvoorbeeld een noodwet gebruiken zonder nood, een opt-out zonder aanpassing van het EU-verdrag, omgekeerde bewijslast bij essentiële bewijsvoering door de asielzoeker.

Hoe ontstaat de bevolkingsgroei door migratie voornamelijk?

In zijn boek “Hoe migratie echt werkt” weerlegt Hein de Haas uitvoerig en wetenschappelijk 22 mythen over migratie.
Daarin zet hij uiteen dat migratie hoofdzakelijk arbeidsmigratie is die ontstaat door economische groei in de bestemmingslanden.

Arbeidsmigratie bij werkgevers in Nederland omvat volgens een ruime definitie van het SEO 745.000 personen per 1 januari 2024 plus een schatting van 365.000 gedetacheerden in 2021. Die 745.000 betreft waarschijnlijk overwegend personen voor kortlopende werkzaamheden, terwijl het aantal gedetacheerden vermoedelijk een onderschatting is.
Zie:
https://www.adviesraadmigratie.nl/actueel/weblog/blogseries-en-commentaren/2023/uitgelicht-waarom-de-schattingen-van-het-aantal-arbeidsmigranten-sterk-varieren

Volgens het Nuffic bedroeg de studiemigratie bij universiteiten en hogescholen in het cursusjaar 2023/2024 128.000 personen. Dat is 5% meer dan het voorgaande jaar, maar een dalend percentage ten opzichte van dat van een jaar eerder, waarbij het mogelijk is dat de dalende trend zich voortzet.

Aangezien het regeerprogramma geen maatregelen noemt die de arbeidsmigratie en de studiemigratie beperken, heeft het geen zin om daarop verder in te gaan in de analyse van het regeerprogramma in dit artikel.

Het is duidelijk dat de pijlen van het regeerprogramma, 2 Grip op asiel en migratie, zich richten op asielmigratie. Hoe verloopt de ontwikkeling daarvan eigenlijk?

Van enige kwantificering van die ontwikkeling is in het regeerprogramma geen sprake. Ter oriëntatie staan hieronder de algemene gegevens van de UNHCR over de aantallen vluchtelingen:
Hoeveel vluchtelingen zijn er in Nederland?

“Op 1 januari 2024 waren er zo’n 132.000 vluchtelingen in Nederland (exclusief vluchtelingen uit Oekraïne). Dit zijn mensen met een vluchtelingenstatus: mensen die hun land zijn ontvlucht wegens oorlog, conflict of vervolging, asiel hebben aangevraagd in Nederland en erkend zijn als vluchteling. Zij worden ook wel statushouders genoemd. Na minimaal 5 jaar kunnen vluchtelingen een Nederlands paspoort aanvragen en naturaliseren.

De meeste vluchtelingen in Nederland komen uit Syrië. Daarnaast wonen er in Nederland vluchtelingen uit landen zoals onder andere Eritrea, Afghanistan, Iran, Turkije, Jemen, Somalië en Irak.

Daarnaast verbleven er eind 2023 zo’n 105.000 vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland. Vluchtelingen uit Oekraïne kunnen tijdelijk bescherming krijgen in Nederland door de ‘Richtlijn Tijdelijke Bescherming’ van de Europese Unie.”
Bron: UNHCR Nederland.
Zie verder: https://www.unhcr.org/nl/wie-we-zijn/cijfers/
(Na Wereldwijd komt Nederland aan de beurt bij de gegevens)

Van bovengenoemde 132.000 vluchtelingen zijn volgens de UNHCR de meeste afkomstig uit Syrië. Het informatiebedrijf Statista meldt:
“In 2022 waren er 126.300 Syrische staatsburgers woonachtig in Nederland, een stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Er is een toename van de Syrische staatsburgerspopulatie in Nederland geweest voor elk jaar sinds 2010 toen er 10.300 Syrische staatsburgers waren” In hoeverre de getallen aansluiten, kan ik niet beoordelen. Wellicht kan men de 10.300 van 2010 niet meerekenen, vanwege eerdere vluchtelingenstromen uit Syrië.

In ieder geval is het duidelijk dat het grote aandeel van mensen uit de Oekraïne en Syrië het gevolg is van de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne met de vluchtelingenpiek 2022/2023 en de burgeroorlog in Syrië met de vluchtelingenpiek 2015.
Afgezien van die 2 oorlogsgebieden is er nauwelijks asielmigratie!

Zie ook de cijfers van Vluchtelingenwerk:
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nieuws-en-kennis/cijfers-over-vluchtelingen-nederland-europa-wereldwijd/cijfers-over-vluchtelingen-nederland#:~:text=vluchtelingen%20in%20Nederland-,Eind%202023%20zijn%20er%20volgens%20UNHCR%20237.767%20vluchtelingen%20in%20Nederland,2021%20waren%20er%2017.117%20asielzoekers.

Gegevens over asiel gaan meestal over het jaar 2023. Uit de gegevens van het CBS blijkt dat de aantallen asielverzoeken in de eerste 3 kwartalen van 2024 nauwelijks verschillen van die van de eerste 3 kwartalen van 2023. Er is dus in 2024 geen plotselinge toename of piek.

De ontwikkeling van de asielmigratie in Nederland sluit goed aan op de ontwikkeling van de asielmigratie in de VS en de EU zoals die in ¨Hoe migratie echt werkt” van Hein de Haas (Spectrum, 2023) beschreven wordt.
In verband met het regeerprogramma is vooral zijn weerlegging van onderstaande mythen van toepassing:

  • We leven in een tijd van ongekende massamigratie
  • Illegale migratie loopt uit de hand
  • De wereld kampt met een vluchtelingencrisis
  • De integratie van immigranten is mislukt
  • Immigratie doet de criminaliteit stijgen
  • Immigratierestricties reduceren immigratie.

(Het is niet mogelijk om de inhoud van deze hoofdstukken kort samen te vatten, zonder de redeneringen aan te tasten.)

Praktisch alle maatregelen tegen asielmigratie die in 2 Grip op asiel en migratie staan, zijn volslagen overbodig

Ten eerste is er nauwelijks asielmigratie in Nederland, met uitzondering van vluchtelingen uit de oorlogsgebieden Syrië en Oekraïne.
Er is daardoor geen asielcrisis, maar de Nederlandse overheid stelt kwalitatief en kwantitatief te weinig middelen ter beschikking voor de opvang. Bovendien wordt dat met de maatregelen van de pestlijst aanzienlijk verergerd.
Ten aanzien van de pestmaatregel stopzetten van de behandeling van asielverzoeken in de pestlijst heeft het griezelkabinet alvast een niet parlementair bekrachtigd half jaar uitstel van de asielverzoeken van Syrische vluchtelingen afgekondigd, hoewel het waarschijnlijk is dat het nog wel 4 jaar kan duren voordat in Syrië een stabiele situatie zal zijn, waarbij terugkeer een goed toekomstperspectief biedt..

Ten tweede hebben vluchtelingen uit Syrië en Oekraïne vreselijke gebeurtenissen en/of bedreigingen meegemaakt en moeten ze een nieuw, goed toekomstperspectief krijgen. Daarom moeten ze met respect behandeld worden in de Nederlandse samenleving.

Ten derde zijn veel Nederlanders betrokken bij de opvang van vluchtelingen, zowel in dienstverband als vrijwillig. Zij dienen van harte ondersteund te worden door de overheid, zowel landelijk als plaatselijk.

Ten vierde dienen de 70+ voorgestelde pestmaatregelen van de pestlijst voor asielzoekers zo snel mogelijk in de nationale prullenbak te worden gegooid, met de verklaring dat zoiets nooit meer zal voorkomen.

 

 

 

2 reacties

  • Rien Valk

    Weer een duidelijk stuk Jaap, wat het verschil tussen arbeidsmigratie en vluchtelingen goed duidelijk maakt.

    Te vaak worden die getallen op een hoop gegooid terwijl die arbeidsmigranten steeds belangrijker worden voor onze economie. Daarbij hebben we het nog niet over het uitbuiten van die mensen!

  • Peer Notermans

    “Hier wordt gewerkt aan uw terugkeer” is in- en intriest. en in- en ingriezelig. De parallel met “Arbeit macht frei” zoals te zien in het Hornemann-Huis aan de Dommel ontgaat dit griezelkabinet en zijn aanhangers. Jaap, dank voor je spitwerk en heldere verwoording. Hoe diep dit land kan zinken.
    Terwijl medemensen die een oorlog en vervolging denken te ontvluchten het tegendeel van terugkeer mogen verwachten. Solidariteit zou de reactie moeten zijn. Gelukkig zijn er nog Nederlanders die dat ook vinden..
    .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *