Het Klimaat minder verpesten? Wat kunnen we NU doen!
Ben je vroeger als klein kind in de grote-vakantie-aan-zee wel eens in volle vaart van een duin afgerend? En wanneer kwam je tot de conclusie dat je niet meer kon remmen en alleen maar steeds harder kon lopen? Totdat je over de kop sloeg in het hete mulle zand.
Het IPCC rapport van vorige week heeft dezelfde boodschap: het klimaat is onherstelbaar veranderd en het gaat vanaf nu steeds sneller. Kunnen we het nog stoppen? Toch maar proberen, denk ik.
Wat is nou het laaghangende fruit waar we NU mee kunnen beginnen om de gevolgen zoveel mogelijk te beperken?
Als ik ‘king for a day’ zou zijn, dan was mijn eerste opdracht om alle politieauto’s te vervangen door elektrische exemplaren. Moet je eens kijken hoeveel CO2 dat scheelt en hoe de binnensteden ervan opknappen omdat er minder fijnstof en vieze gasjes worden uitgestoten door al die politieauto’s. Als je dan de oplaadpalen niet op het afgesloten parkeerterrein van het politiebureau zet maar gewoon op straat dan kunnen er ook particuliere auto’s gebruik van maken om op te laden. Hoewel het aantal politieauto’s niet bekend is schatten we het op pakweg 15.000 auto’s. Als die allemaal 30.000 kilometer per jaar rijden dan rijden ze 450 miljoen kilometer per jaar. Met de rijstijl van de gemiddelde politieagent is dat 40 miljoen liter brandstof die na gebruik 80 miljoen kilo CO2 per jaar in de lucht achterlaat.
De tweede opdracht is om alle ziekenauto’s te elektrificeren. Dat zijn er wel niet zo veel maar de meeste ambulances hebben de luchtweerstand van een tuinhuis, dus het benzineverbruik per auto is een stuk hoger dan bij de politie.
De derde opdracht is om alle koeriersdiensten te verplichten om elektrische busjes te kopen die pakjes rondbrengen. De bezorgkosten worden dan wel wat hoger, maar daar wennen we wel aan.
De vierde opdracht is om het leger elektrisch te laten rijden. Dat zal nog wel lastig worden, want een Leopard tank op batterijtjes lijkt me nog niet zo eenvoudig. Zo’n ding rijdt nu 4 op 1, dus 4 liter brandstof om 1 kilometer vooruit te komen. In vredestijd kunnen de legervoertuigen uit het net worden opgeladen. Als het oorlog wordt dan moeten een aantal dieselgeneratoren voor het opladen zorgen. Het milieu is dan waarschijnlijk niet meer onze grootste zorg. De overlevingskans van een militair in het zicht van de vijand wordt uitgerekend in minuten, dus zoveel batterijtjes hebben ze niet nodig in hun voertuig om dat te halen.
De vijfde opdracht is om brandweerauto’s met hun waterpompen elektrisch te maken. Meestal is een brand in een uurtje wel geblust, dus dat is nog wel te doen. Bij een grote brand kan dan zo’n dieselgenerator van het leger ingezet worden die het zaakje aan de gang houdt.
De zesde opdracht is om alle vuilnisauto’s, grasmachines, veegwagens, vrachtwagens en leasebakken voor burgemeesters, ministers en de koning verplicht elektrisch aan te drijven.
De zevende opdracht is aan alle Nederlanders om eens een beetje buiten de lijntjes te denken. We moeten onze overheid opdrachten geven om zelf bedachte simpele en doeltreffende maatregelen te treffen om ervoor te zorgen dat we niet in een paar jaar als tropisch land in de zee wegzakken:
”Luctor et Abortus!”
(steenkolenlatijn voor “Ik worstel moedig en drijf af”)
Ik denk dat de gemeenteraad kan besluiten dat verbrandingsmotoren niet meer van deze tijd zijn.
Ja, dat kunnen ze.
En wat heeft het klimaat aan zo’n besluit?
Hoe zou de gemeente dat besluit handen voeten moeten geven Harry? Alleen vast stellen dat we met verbrandingsmotoren moeten stoppen zet weinig zoden aan de dijk. De gemeente zou de eerste suggestie van Wim serieus kunnen onderzoeken in overleg met de Eindhovense politie.
Een parkeer korting voor elektrische auto’s?