Het Stationsgebied: Een paar opties voor de politiek
Probleem:
Het Stationsgebied is te vol gepland en een aantal cruciale eisen waar het gebied aan moet voldoen zijn ‘vergeten’. Dat is beschreven in de vorige post over de Digital Twin van het gebied.
‘Oplossingen’:
Dit artikel probeert een paar oplossingen te geven voor de problemen in dit gebied. Merk op dat de schrijver niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken over stadsontwikkeling en ook niet over bouwkunde. Alleen het boerenverstand was beschikbaar. Daarom wordt Domeinkennis op dit gebied zeer op prijs gesteld in reakties op dit artikel!
Stationsfietsenstalling:
De ingang van de fietsenstalling is in de buurt van de AH gepland waar nu een terras is. Je kunt vanuit de fietsenstalling zo het station inlopen. De Gender komt net daar boven de grond tussen het 18 septemberplein en de Dommel. Dus de fietsenstalling loopt onder de Gender door.
Op een bierviltje kun je dan uitrekenen:
De Gender ligt zo op het oog ongeveer een halve meter onder het straatniveau. Stel de Gender is een meter diep,met een bak eromheen van een halve meter dik beton. Dan ligt het dak van de fietsenstalling onder de Gender dus twee meter onder het straatniveau. De fietsenstalling moet toch minstens 2,40 meter hoog zijn, anders stoten die dure kenniswerkers elke dag hun hoofd. Dus de vloer van de fietsenstalling ligt minstens 4,60 meter onder straatniveau. Dat is best een diep gat. Hoe krijgen onze ouderen hun oude Gazelle vijf meter omhoog tegen de heuvel opgeduwd als ze weer naar huis willen? Is dat de reden dat je in de Digital Twin geen ouderen ziet rondlopen? Zitten die soms allemaal vast in de fietsenstalling?
De Gender
Je kunt natuurlijk een meter winnen door de Gender maar tien centimeter diep te maken, maar dat lijkt toch echt te veel op volksverlakkerij. Maar het is wel veiliger als je met kleine kinderen de stad inloopt.
Buiten de lijntjes denken:
Je zou natuurlijk ook een ondergrondse gang kunnen maken van de fietsenstalling op het 18 septemberplein naar de Stationsfietsenstalling. Die heeft al een ingang-met-Brainport-uitstraling. Het voordeel is dat de helling niet zo steil is en er blijft weer ruimte over voor de bestaande terrassen langs het Stationsplein!
Stationsplein Level -1:
Misschien kunnen we al die fietsenstallingen samenvoegen tot één groot level -1 voor fietsen. Dus van het ondergrondse 18 septemberplein onder de rotonde naar de District-E fietsenstalling en de Stationsfietsenstalling. Die kan dan door naar de Lichthoven-1-2-ABC en de EDGE fietsenstalling. We kunnen op verschillende punten weer op een bovengronds fietspad uitkomen. Dat kan via een uitgang op gemeentegrond of via een gaatje in een groot gebouw. Meer uitgangen is een ‘must’ omdat we nog steeds te veel fietsbatterijen hebben die spontaan in de hens gaan. Dan moet je snel zo’n fietsenstalling kunnen evacueren. Natuurlijk moeten hier ook fietsen, bakfietsen en deeltijdscootertjed worden gestald. Geen rare beperkingen wat wel en niet mag.
Ondergronds krijg je zo een netwerk van fietsenstallingen met misschien een mooi aangekleed breed snelfietspad van de Mediamarkt tot het Silly-Walks tunneltje bij de Dommel. Het bovengrondse fietspad langs de Stationsweg is dan alleen voor lokaal verkeer en kan een heel stuk smaller.
Stationsplein Level -2:
Nu moeten we nog iets voor de auto’s verzinnen. Die willen we niet op straatniveau,want dat willen we zo veel mogelijk voor voetgangers, lokaal verkeer en hulpdiensten gebruiken.
Nu we op niveau-1 een fietsparadijs hebben aangelegd kunnen we misschien ook zoiets verzinnen voor auto’s op niveau-2. Daar komen alle parkeergarages van Het Stationsgebied op uit en kan het doorgaande verkeer van de Stationsweg ondergronds zijn gang gaan. Deeltijdauto’s kunnen hier worden geparkeerd en zichzelf opladen. Op straatniveau blijft dan een smalle eenrichtingsweg over voor halers en brengers van treinreizigers.
Stationsplein Level 0:
Met deze maatregelen creeëren we de broodnodige ruimte voor kort-parkeerplaatsen en taxistandplaatsen in de buurt van het station. Ja, het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Het enige wat we vragen is dat de ontwerpers van de openbare ruimte en de ontwerpers van de bouwsels hun plannen in elkaar schuiven en integrale oplossingen verzinnen.
Alternatieven:
Er zijn natuurlijk ook rigoreuzere maatregelen mogelijk om het Stationsgebied nog te redden.
We kunnen de Gender gewoon vergeten. Als die toch met alle geweld bovengronds moet, stuur de Gender dan maar linksaf en maak in de middenberm van de Kennedylaan een mooi riviertje. Bij het Diac MMC loopt het water dan gewoon de Dommel in.
We kunnen één van de drie torens van District-E niet bouwen en EDGE een beetje smaller maken. Ik heb zo’n idee dat dat een boel boze gezichten zal opleveren. EHVXL zal dat luid en duidelijk laten horen.
We kunnen alles wat met mobiliteit, auto’s en fietsen te maken heeft naar de noordkant van het station schuiven. Maar daar zal het van 2030 tot 2050 één grote bouwput zijn, dus dat werkt ook al niet.
Conclusie:
Kort gezegd: goedkope oplossingen (in geld en in tijd) voor het Stationsgebied bestaan niet meer!
De fietsenstalling mag idd meer in-uitgangen. Zouden ze aan moeten sluiten op de fietsenstalling op het 18 september plein.
Maar er is bewust geen ingang op het plein, dan moeten veel fietsers oversteken en dat zorgt voor extra verkeersstromen op het plein. Volgens mij komt er nog steeds een kiss and ride. Er is er al een kiss&ride aan de noordkant bij de Kennedytoren, daar staan ook de taxi’s. Dat is ook een logischere plek zodat het autoverkeer naar de ring kan.
Naast bestemmingsverkeer moeten ze auto’s zoveel mogelijk weren uit de binnenstad. Dan kunnen ze die P&R ook gaan gebruiken.
Oudere die slecht te been zijn kunnen veel beter naar parkeren bij de nog te bouwen fietsenstalling aan de noordkant, die word bovengronds. Gemaakt van oude trein ramen en andere circulaire materialen.
Je komt vast wel eens in Den Bosch, een autovrije binnenstad is gewoon mogelijk!
Er zijn mijns inziens duidelijke keuzes gemaakt! Dat je het liever anders ziet is jouw recht. Maar de verkiezingsuitslag geeft duidelijk aan dat Eindhoven voor die autoluwe/vrije binnenstad is. Het zijn zelfs de binnenstad bewoners die in grote getale voor GroenLinks hebben gestemd. GroenLinks die baalt dat de Vestdijk knip niet is gebeurd.
Beste Eindhovenaar,
Je hebt helemaal gelijk.
Alleen je vergelijking met Den Bosch klopt niet, want daar kun je gewoon met de auto bij het station komen en er is veel ruimte rond de ingang van het station om de reizigers van en naar hun bestemming te krijgen.
Het autovrije centrum daar is inderdaad een genot. Dat moeten we in Eindhoven ook willen.
Mijn voorstel was dan ook om de auto’s te verbannen naar niveau-2, dus tien meter onder de grond.
Dat er in Eindhoven duidelijke keuzes gemaakt zijn zie ik ook. Alleen vermoed ik dat die niet altijd goed doordacht zijn. en daar wil ik graag aandacht voor. Voortschrijdend inzicht noemen ze dat.
De Digital Twin helpt daarbij, dus gebruik dat tool om hoge kosten achteraf te vermijden.
Dus: als ik onzin uitkraam, negeer dan mijn schrijfsels. Als ik hier en daar een goed punt heb, doe er dan wat mee!
Beter ten halve gedwaald dan ten hele gekeerd. Ofzoiets.
=wim=
Zoals meestal blijft het stil als er wordt doorgevraagd, Wim.. Elk plan van onze ‘geminte’ dient zonder mitsen en maren applaus te ontvangen. Doe je dat niet dan word je tot Nimby getorpedeerd (ook als je niet om de hoek woont) of een grijze oude man met snor (ook als je een vrouw in de bloei van je leven bent) of een complotdenker (omdat je het gebrek aan transparantie in je lokale politiek aan de kaak stelt). Ik denk dat je met jouw bijdragen heel concrete aspecten aan de kaak stelt die beter kunnen en moeten.