Internationaal Knooppunt Eindhoven XL
Onlangs werden we in het Eindhovens Dagblad verrast met deze informatie: ‘Station Eindhoven centraal moet over een aantal jaren zijn uitgegroeid tot het internationale knooppunt Eindhoven XL. Het gemeentebestuur gaat nu aan de gang met het uitwerken van de plannen, met (financiële) steun van het kabinet en het provinciebestuur. (…) Als het aan de gemeente Eindhoven ligt, wordt station Eindhoven Centraal over een paar jaar flink uitgebreid om de stad beter bereikbaar te maken voor internationale, rechtstreekse treinen naar Düsseldorf, Antwerpen en Brussel.’
Lekenvraagje: zou je niet eerst zorgen dat er rechtstreekse treinen naar Düsseldorf, Antwerpen en Brussel gaan rijden? Rechtstreeks naar Düsseldorf betekent momenteel rechtstreeks naar Venlo en zoek het dan verder maar uit. Rechtstreeks naar Antwerpen en Brussel betekent nog steeds rechtstreeks naar Tilburg, Breda en Roosendaal en pas daarna naar Antwerpen en Brussel. Zorgt Eindhoven – met (financiële) steun van het kabinet en het provinciebestuur??? – binnenkort voor een intercity van Eindhoven via Turnhout naar Antwerpen? Dan gooi ik mijn pet voor ze in de lucht.
Maar zolang deze internationale verbindingen er niet zijn, noem ik het ‘internationale knooppunt Eindhoven XL’ het zoveelste staaltje van door Calimerogevoelens ingegeven megalomane luchtfietserij.
Foto: Rien Valk
Een eerste begin is al gemaakt in ons station als je de nieuwe onderdoorgang en de wandversiering van Daan Roosengaarden in de oude onderdoorgang bekijkt.
Foto: Rien Valk
Nu nog voldoende parkeer ruimte voor al die mensen die straks die internationale treinen vanuit Eindhoven willen nemen of wordt er in het noorden of zuiden een extra station gemaakt met voldoende parkeer ruimte?
De dadendrang gaat inderdaad de logica voorbij. We moeten ons ‘grootstedelijk’ wanen en gedragen. Dan komt de rest vanzelf. De keerzijde merken we later pas.