Internationalisering op het Strabrecht College

Het Strabrecht College in Geldrop kijkt altijd verder en breder. Zo zijn ze zich ervan bewust dat internationalisering een belangrijk onderdeel is van het onderwijs voor hun leerlingen. Monique Rosink is coördinator Internationalisering op het Strabrecht: “internationalisering vergroot de motivatie om te leren en het geeft leerlingen meer kansen op de arbeidsmarkt. Ook zie ik steeds meer leerlingen voor wie internationalisering op onze school een mooie voorbereiding is op een vervolgstudie in het buitenland of in de Brainport regio. We stimuleren zo de multiculturele oriëntatie en dat past bij de brede school die wij zijn.”

Online conferentie
Het Strabrecht College is lid van het netwerk Europroject: “Education without Frontiers”, het grootste en oudste scholennetwerk in de EU. Jaarlijks organiseert het netwerk een conferentie en ontmoeten docenten van scholen in Europa elkaar. Omdat het door de Covid pandemie dit schooljaar onmogelijk is om naar elkaar toe te reizen, organiseert het Strabrecht College de conferentie online. Collega docenten uit Denemarken, Luxemburg, Oostenrijk, Griekenland, Slowakije en de Europese Unie bezoeken deze week digitaal het Strabrecht College voor de “Teacher’s Only” conferentie. Verder heeft het Strabrecht tijdens deze conferentie sprekers van Philips op het programma staan: zij vertellen over AI (personal care), AI ( cardiac image analysis), AI (Smart Assistant) en tonen product oplossingen tijdens een Customer Experience Center Tour.
Zij ondersteunen met de technische zaken zodat we als school kunnen, focussen op de inhoud.

Het gaat om de leerlingen
Tijdens de conferentie wisselen Europese scholen hun ervaringen uit over het onderwijs om van elkaar te leren. Ook leerlingen delen hun ervaringen. Carlijn Maas leerling VWO 4: “Ik vind internationalisering en deze conferentie vooral interessant, omdat ik meerdere perspectieven zie. Ik ben gevraagd een presentatie te geven. Deze gaat over het perspectief van leerlingen en de tweejarige brugperiode en gepersonaliseerd onderwijs, waarbij wordt gewerkt met leerdoelen. Ik ga vertellen over de positieve en negatieve ervaringen van mij en van andere leerlingen. De docenten kunnen wel een lang verhaal vertellen over de aanpak, maar uiteindelijk gaat het over de leerlingen en hoe hun schoolervaring eruit ziet”.

Nieuwe vriendschappen met Finland
Reizen op scholen maakt ook deel uit van internationalisering. Door de corona maatregelen kunnen leerlingen nu niet actief op reis en daardoor missen ze ook het opbouwen van nieuwe contacten in andere culturen en het internationaal werken aan projecten. Op het Strabrecht College hebben ze gekeken wat wel mogelijk is.
Monique: “Dit jaar hebben 30 leerlingen uit de brugklas e-mails geschreven naar leerlingen in Finland. Dit ging minder soepel dan vorig jaar. Vooral het hybride lesgeven in combinatie met wisselende momenten van distance learning in beide landen zorgde ervoor dat het bijvoorbeeld langer duurde voordat we de leerlingen met dezelfde interesses een beetje gekoppeld hadden. Echter ontstonden er toen al snel nieuwe vriendschappen. Internationalisering verrijkt ons in zoveel opzichten en het leert ons breder te kijken en dat is belangrijk.”

foto: Het internationalisering-team van het Strabrecht College in Geldrop die de on-line conferentie mogelijk maakt: Daan de Smalen, Alix van den Nosterum, Fleur Boender, Carlijn Maas en Veerle Jongen, Han Saft, Monique Rosink, Rick Godschalk, Yvette Beernink

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *