Lerarentekort en toch veel werkloze leraren!

Masterclass – Foto: Rien Valk

Je hoort niet anders dan dat er in ons land een groot lerarentekort is. De NRC noemde het zelfs een ‘nationale ramp’. En onderwijsstakingen behoren tegenwoordig bij het nieuws van de dag. Maar Tom-Jan Meeus, politiek commentator, schreef onlangs (23/24 nov.) in diezelfde NRC, dat het lerarentekort hoort bij de ’trendy ideetjes die als feiten worden verkocht’. Ik citeer: ‘Beoefenaren van dat beroep verdienen waardering (…). Maar alle protesten en cao-conflicten kunnen niet wegnemen dat er helemaal geen lerarentekort is.’ Hij baseerde die mening op Het Financieele Dagblad. Dat meldde namelijk dat tegenover het tekort van tweeduizend leraren het aantal van negenduizend werkloze leraren staat!.

Cijfermatig zou het probleem dus gemakkelijk opgelost moeten kunnen worden. Maar in de praktijk blijkt dat toch moeilijk. In een artikel bij Omroep Brabant las ik daarover het volgende – ik kopieer een paar alinea’s:
‘Volgens het UWV zijn er verschillende oorzaken waardoor er nog zoveel basisschoolkrachten in de WW zitten. “Het kan zijn dat mensen niet meer in het onderwijs kunnen of willen werken”, zegt arbeidsmarktadviseur Nicole van der Goorbergh.
“Het kan ook zijn dat mensen al werk hebben, maar nog altijd een aanvullende WW-uitkering krijgen. Soms willen mensen wel als leerkracht werken, maar een onderwijsinstelling neemt ze om een bepaalde reden niet aan. Het is lastig om precies aan te geven hoe dit komt.”
Maar volgens sommige onderwijsbesturen zijn leerkrachten die in de WW zitten, niet altijd even geschikt. “Ik wil mensen in de WW niet generaliseren,” zegt Robert Venema van Bravoo. “Maar vaak zit er wel een verhaal achter waarom mensen in de WW zitten. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld een geschiedenis van niet goed functioneren achter de rug.”

Masterclass – Foto: Rien Valk

In dagblad Trouw (14 nov. 2019) werd echter een andere, ogenschijnlijk simpele oplossing voorgesteld. Ik citeer weer:
‘Parttime werken is verworden tot een verworven recht, vinden Jacques Giesbertz, oprichter van Stadouders.nl, en Aad van Loenen, oud-onderwijsdirecteur. Laat docenten in het basisonderwijs fulltime werken en het lerarentekort lost op als sneeuw voor de zon.
Het woord lerarentekort wordt zo vaak in de media genoemd dat niemand meer lijkt te twijfelen aan het bestaan ervan. Immers, lessen en zelfs hele lesdagen vallen uit. Kinderen worden regelmatig naar huis gestuurd, omdat er geen leraar meer is.
Maar er is helemaal geen tekort aan leraren in het primair onderwijs. Er is wel een overschot aan leraren die in deeltijd werken. Dat is opmerkelijk want leraar zijn op een basisschool zou een fulltime baan moeten zijn.’

Maar ai,ai, hier komt de combinatie gezin en beroep natuurlijk wel behoorlijk onder spanning te staan….

2 reacties

  • Met de laatste zin hierboven belanden we bij een ander maatschappelijk onderwerp. Ook daarover is op het internet nuttige informatie te vinden. In plaats van weer lange citaten op te nemen geef ik hier alleen maar wat titels waarmee u zelf kunt goegelen (en eventueel stechelen):

    Onderzoek wijst uit: werk en gezin combineren is onmogelijk

    76% moeders vindt combinatie werk en gezin moeilijk tot onmogelijk..

    Gezin en werk combineren: 7 gouden tips | MiniMe.nl

    • Rien Valk

      Er zaten in het verleden ook leraren in de WW die graag voor de klas wilden staan maar niet mochten omdat er niet voldoende leerlingen waren in de betreffende school. Twee kleinere klassen waar meer aandacht zou kunnen zijn mocht dan niet, die leraren werden dus (via de WW) betaald om thuis te zitten. Ik heb dat altijd bizar gevonden.
      Zijn voor dat soort situaties inmiddels oplossingen gevonden?
      Overigens duo banen in het onderwijs waren er in de zeventig en tachtiger jaren ook al. Als dat een vaste combinatie is lijkt me dat geen probleem, toch?

      Gezin en werk combineren gaat vast beter als man en vrouw in het huishouden gelijkwaardig aan elkaar zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *