Mobiliteit begint door de rem los te laten. ASML-city; Op naar het Brabant-Brainport-System!
Recentelijk schreef raadslid Bart Habraken op de DSE website over het mogelijk maken van een tram in Eindhoven. Dank Bart voor je artikel. Dapper dat jij als raadslid je hoofd boven het maaiveld uitsteekt om de conservatieve Gemeente en de Brainport subsidie-verstrek-fabriek, positief probeert te beïnvloeden.
Ik zal een toelichting geven.
Eindhoven verschilt sterk van de omliggende gemeenten op een groot aantal terreinen. De belangen van de gemeente Eindhoven zijn ook anders dan die van de directe omgeving. Dit uit zich in allerlei vormen. De omliggende gemeente(n) kennen echter wel een afhankelijkheid, die zich ook weer uit bij diverse (beleids)domeinen.
Schakel in dit geheel en tussen de delen, is de mobiliteit. Dat is een gemene deler. Hoe verplaatsen mensen zich. Binnen hun dorp, wijk, stad, daar tussen en tot ver daarbuiten.
Door de armoedeval van de Gemeente Eindhoven (men heeft onder curatele gestaan o.a. bij de Provincie Noord Brabant als gevolg van politiek, ambtelijk en bestuurlijk mismanagement, en Eindhoven heeft een hoger % huishoudens in de laagste 40% inkomensgroep dan de direct omliggende gemeenten). Eindhoven is afhankelijker dan normaal. Dit krachtenveld is al lang zo.
Ook het krachtenveld met het bedrijfsleven is verstoord. Immers, wanneer Eindhoven gezond zou zijn, zouden allerlei plannen ook goed, kwalitatief en in samenhang met betrokkenen worden ontwikkeld, en ook veel sneller worden gerealiseerd. Dit gebeurt helemaal niet. De sociaal-organisatorische infrastructuur en kwaliteit van het gemeentelijk apparaat is flink uitgehold.
In de stad is dit te zien, doordat veel voorzieningen afgelopen jaren zijn gesloten. Straten, riolen, groen en wijken staan er niet goed bij. Eindhoven heeft een meervoudig, complexe uitdaging.
Helaas lijkt het enig gemeentelijk onderdeel dat hier blijkbaar minder last van heeft de afdeling “externe communicatie” is. Daar probeert men veel luchtig nieuws met dito gebakken praatjes uit te zenden.
Vervolgens zie je dit politiek-bestuurlijk wordt door vertaald in o.a. de Brainport organisatie naar keuzes rondom subsidieverstrekking bijvoorbeeld. Zo is er met vele miljoenen ‘gesmeten’ omtrent het dossier Vonk. Daar moet straks nog meer belastinggeld naar toe en waarschijnlijk zal de exploitatie dan ook anders worden (..). Zo zijn er meer voorbeelden te geven, van weglekkende, trage dossiers.
De HOV-lijnen die zijn/worden gesubsidieerd, aangelegd, zijn in de basis wel goede keuzes. Dit staat nog even los van het feit of men het juiste routenetwerk ontwikkelt.
Wat echter niet aan de bewoners is verteld die in de buurt van een nieuwe route wonen, is dat langs een nieuwe HOV-as op relatief korte termijn ook een groot aantal woningen (duizenden wel te verstaan) moeten worden gebouwd. Ja u leest het goed. Omdat dit bestuurlijk (in de achterkamertjes) is afgesproken; “U krijgt niet alleen een bus, maar ook een grote bouwklus..! Wanneer je een huurwoning langs deze route hebt, loop je het risico vogelvrij te worden verklaard. Dan moet je vrezen voor je huidige woning, omdat men laagbouw hier graag weghaalt en de hoogte in wil gaan langs dit soort OV verkeerslussen”
En juist deze manier van werken, het minder transparant hierin zijn, leidt tot uitholling van sociaal maatschappelijk samenwerking, en zelfs tot meer tegenstelling in een wijk of richting de politiek. Het is een clash in slow motion met alles wat hier verder nog tussen zit.
Dit is niet de manier waarop je met je eigen stad en regio zou moeten omgaan, wanneer je zo’n zware verantwoordelijkheid hebt. Een extra grote verantwoordelijkheid omdat je o.a. ASML in dit gebied als lokale-/centrale overheid hebt te faciliteren. Net als dat je dit faciliteren ook proactief voor je burgers moet doen.
“Hoe zou het dan anders kunnen? Wat kan dan anders/beter?”
Bart Habraken schreef in zijn artikel iets belangrijks op. Tijd. Daar gaat het om. Je moet de tijd in je voordeel laten werken. Keuzes rondom mobiliteit, kosten tijd, maar creëren door de tijd die je hiervoor neemt, wel de ruimte die nodig is voor de toekomst.
Het metro netwerk in Parijs, is lang geleden ontstaan. Vandaag de dag, in deze tijd, heeft men hier nog veel profijt van. Dat geldt ook in Amsterdam, Londen, Moskou, Washington, iedere grote stad, agglomeratie waar je komt.
Zo was ik eerder dit jaar in Kopenhagen. Daar had men net dit jaar 5 nieuwe metro haltes geopend. Metro’s, geautomatiseerd, rijden daar zonder chauffeur, op de toekomst voorbereid. 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Daar is op wijkniveau openbaar vervoer aanwezig. In Eindhoven ontbreekt deze 24/7 Openbaarvervoerskwaliteit. Kopenhagen daarentegen ademt vooruitgang. Ruimte, rust, dynamiek, plezier, solidariteit, gemeenschapszin, schoonheid, pluriformiteit, etc.
En waarom kunnen wij als Eindhoven, Brainportregio, maar liefst nog in een veel nog groter verband dit dan niet? In Frankrijk, Lille reed ik met een tram, metro over een lijn van meer dan 40 haltes. Fantastisch! Zo door het landschap, van centrum naar wijk, naar volgende plaats, dorp, etc…
Ik sluit mijn ogen. Zie op mijn netvlies een plattegrond verschijnen.
ASML-city en het nieuwe “Brabant-Brainport-System”
Ik hoop dat wij in deze regio ook zo’n echte stap kunnen maken. En dan niet meer blijven hangen bij een discussie over een ondergronds busstation.
Want als je zoiets wilt doen, dan moet je toch eerst een goed continu bereikbaar en werkend netwerk hebben. Laten we dan dus beginnen om de huidige OV diensten te intensiveren. Maak daarbij gelijk een plan dat groter is dan alleen één stad of het Brainportgebied.
Kijk verder, handel alsjeblieft meer wereld. Ontwikkel zaken in een meervoudig Euregionaal verband want daar hebben meerdere partijen, groepen in de samenleving voordeel van.
Ik zie ons nu al rijden. In de paarse Brabant-Brainport-System. Van ASML reizen we naar Turnhout, Veghel, Tilburg, Heeze, Helmond, Eindhoven of zelfs nog verder.