Nieuw Eindhovens icoon een prachtige fietsbrug van 14 miljoen
Voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven en Eindhoven Airport is afgelopen weekend de fietsbrug “Tegenbosch” geplaatst vlak bij de Anthony Fokker weg die nu verbreed kan worden.
De afgelopen maanden is die fietsbrug door Dura Vermeer, Ploegam en CSM Steel Structures opgebouwd op de bouwplaats langs de A2 en N2 ter hoogte van Novotel. De brug was te zwaar om op zijn plek gehesen te worden. Daarom is hij met behulp van zogeheten platformwagens naar zijn plek gereden. Veel mensen zullen zich in de beginfase wel afgevraagd hebben wat ze daar aan het bouwen waren. Een fietsbrug dus.
De brug maakt onderdeel uit van de nieuwe wegenstructuur in Eindhoven Noordwest en is belangrijk voor het verbeteren van de doorstroming op de Anthony Fokkerweg. Het huidige fietspad op de Anthony Fokkerweg komt te vervallen om ruimte te maken voor autoverkeer. Naar verwachting is de brug eind oktober klaar voor de eerste fietsers. Zij kunnen dan ongehinderd door verkeerslichten van de ene kant naar de andere kant fietsen.
Nieuw icoon voor Eindhoven
De brug is vernoemd naar een historische boerderij uit de omgeving en moet een icoon van Eindhoven worden. ‘Het is een prachtig mooi ding’, vertelt projectleider Kees Smaling van Dura Vermeer. De brug overspant in één keer de hele snelweg, zonder steunpunten. Ook Monique List – de Roos, wethouder mobiliteit van gemeente Eindhoven, is ervan overtuigd: ‘Deze brug zal echt opvallen, door de constructie, maar zeker ook door de verlichting. Je ziet deze brug al van ver. Het wordt echt een icoon voor de stad en deze regio.’
Eindhoven zou Eindhoven niet zijn als er niet iets met het licht gedaan wordt. ‘Als gebruiker van de brug zie je de brug heel langzaam veranderen van kleur’, vertelt projectleider Hendrik-Jan Vennix van gemeente Eindhoven. ‘De reling reageert op de snelheid waarmee iemand de brug passeert.’ Dat lukt overigens niet als er veel mensen tegelijk overheen fietsen. ‘Dan zie je een soort lichtshow’.
Bouwteam
Het volledige project wordt uitgevoerd in de vorm van een bouwteam, bestaande uit gemeente Eindhoven en bouwcombinatie Dura Vermeer-Ploegam. ‘Een manier van samenwerken die we steeds meer zien’, vertelt projectleider Joris Bevaart van Ploegam. ‘In een bouwteam werk je samen aan het ontwerp, zodat ieders kennis dan al benut kan worden.’
Voor diegenen die er geen halve nacht of meer voor over hadden is hieronder het plaatsingsproces nog eens te bekijken.
Wat zou het mooi zijn als we deze vorm van samenwerking ook voor het verhelpen van de Eindhovense woningnood zouden kunnen inzetten en dan heb ik niet over megalomane hoogbouw.
Hallo Rutger, waardevolle verduidelijking, waarvoor dank. De discussie is blijkbaar al jaren actueel en zo vreemd is het dus niet dat jij ‘m nu ook aan zwengelt. Of misschien toch wel.
Ik stuitte zojuist op een heus persberichtenblog waarin deze thematiek ook wordt besproken. Een voorbeeldje is langs deze link te lezen:
https://www.google.com/amp/s/persberichtenblog.wordpress.com/2012/07/20/een-persbericht-citeren-plagiaat/amp/
Nog steeds vind ik de term ‘schandalig’ onterecht want overtrokken en ten tweede is het de vraag welk belang het dient dat deze beschuldigingen als enige reactie komt op een inhoudelijk stuk over een nieuwe fietsbrug. Zonder nadere uitleg aangaande jouw beweegredenen lijkt je kritiek een trucje uit de retorica (discussieleer), bedoeld om een boodschapper onderuit te halen als je dat met zijn/haar boodschap niet lukt.
Digitale Stad Eindhoven is er al jaren voor iedere Eindhovenaar die iets kwijt wil en dat op een nette/correcte wijze doet. Of je nu voor- of tegenstander bent van een ontwikkeling, je kunt hier altijd schrijven wat je erover zeggen wil. Zelfs als je voor behoud van Zwarte Piet bent, een kerk op 100 meter hoogte wil of een fietsbrug van 14 miljoen euro een koopje vindt.
Groeten,
Bob
Beste Bob,
Dank voor je reactie en het doorsturen van de link.
We zullen van mening blijven verschillen over de definitie van ‘plagiaat’. Ik neem verder mijn gebruik van de term ‘schandalig’ terug: dat was iets overtrokken. Echter denk ik dat het wel belangrijk blijft om geen doorgeefluik te zijn maar eigen inhoudelijke en kritische stukken te schrijven.
P.S. Ik heb zelf niks tegen die fietsbrug. Ik vind het een supergoede toevoeging om de bereikbaarheid van de luchthaven en BIC te verbeteren.
Groet,
Rutger
Hoi Rutger,
Dank voor je verzachting inzake de typering van de gepubliceerde tekst. Da’s top!
Die fietsbrug vind ik zeker een goede toevoeging. Ben er vandaag 4 keer onderdoor gereden, maar telkens overdag. Dan is ie nog niet echt ‘iconisch’ maar eerder 13 in een dozijn. Dat is op zich overigens ook prima. Het is wel ongelooflijk dat een dergelijke afstand zonder tussensteunen te bouwen is…. Het was leuk geweest als het de vormgeving van de Vibe had gehad, maar dat zal waarschijnlijk te gecompliceerd zijn geweest. Overigens vind ik de bruggen na de tunnelbak van Leidsche Rijn over de A2 persoonlijk mooier. Maar ook dan geldt: overdag.
Kritische of lovende eigen stukken zijn altijd welkom en wat mij betreft ook het leukst om te schrijven en te lezen.
Klein zijsprongetje nog: de mooiste plagiaatpoging was die van een student die zijn afstudeerscriptie bij mijn toenmalige Fontys-collega indiende. Inhoudelijk was de scriptie reeds met een (nipte) voldoende beoordeeld, maar ik werd geacht naar taalgebruik en scriptie-indeling te kijken. De student in kwestie kende ik van de drie voorgaande studiejaren en na twee alinea’s was duidelijk dat dit eindstuk onmogelijk van zijn hand kon zijn. Na enig speurwerk bleek de oorspronkelijke scriptie uit de schoolbibliotheek verdwenen: ‘kwijtgeraakt’ heette het. Gelukkig wisten wie de trotse oorspronkelijke auteur was en hij heeft ons het exemplaar geleend dat nog pronkte op de schouw. Behalve het voorblad was er nauwelijks iets veranderd. Het hele boekwerk bleek gescand en volautomatisch in Word te zijn omgezet. Een enkel scanfoutje stond er nog in, zoals ‘de ridders droegen een hamas’ waar het toch echt een ‘harnas’ had moeten zijn. De collega die de inhoudelijke beoordeling had gedaan las er zelf blijkbaar ook overheen. De student zelf heeft altijd volgehouden dat hij slechts enkele stukjes had overgenomen, hetgeen ik na twee lege markeerstiften niet kon bevestigen. Hij is niet afgestudeerd dat jaar…
Op naar de volgende digitale ontmoeting!
Groeten,
Bob
Beste Rutger,
Ik wil dit nog aan de reactie van Bob toevoegen. Op de site van de gemeente kun je via deze link http://www.eindhoven.nl/bestuur-en-beleid/beleid/bekendmakingen alle persberichten van de gemeente terug vinden als je die als basis neemt zul je in de diverse persuitingen vast nog veel meer “plagiaat” terug kunnen vinden.
Kranten- en websiteredacties worden overstroomd met persberichten in de hoop dat ze in zijn geheel of aangepast geplaatst worden. Als redacties voldoende journalistieke capaciteit over hebben, worden ze soms gebruikt als een aanleiding of inspiratie om zelf achter de feiten aan te gaan met een geheel eigen artikel.
Zoals Bob al suggereerde zijn het vooral de foto’s die mij tot plaatsing inspireerde. Teken daarbij aan dat ik ook de fotograaf van de foto’s vermeld, wat Licht op Eindhoven nalaat. Foto’s bij aangeleverde persberichten zijn overigens vrij van rechten tenzij anders vermeld.
Mocht je weer eens de neiging hebben om iemand van plagiaat te beschuldigen zoek dan ook even verder naar de echte bron.
Je ben overigens van harte welkom om hier een eigen origineel artikel te schrijven dat ook over iets anders dan hoogbouw mag gaan.
PS.
Rutger nog een tip (DSE helpt graag) op jullie EHVXL site kun je snel verkeerd klikken en krijg je het onderstaande te zien dat lijk me op zijn zacht gezegd niet correct. Misschien is door een betere plaatsing van jullie kaartlinkjes deze vergissing te voorkomen?
Dank voor de melding!
Blijkbaar heeft Holiday Inn ervoor gekozen om het Evoluon als foto te kiezen op Google Maps. Daar hebben we zelf weinig invloed op. Ik zal inderdaad het pinnetje iets verplaatsen zodat de foto van Google Maps niet overgenomen wordt.
Beste Rien,
Ik ben bekend hoe journalisten werken en wat de rol van persberichten zijn. Mijn punt is dat als jullie je als platform serieus nemen, je niet als doorgeefluik voor de gemeente (of welke instantie dan ook) zou moeten fungeren. Een stukje journalistiek is gebruikelijk. Ik citeer:
“Geen enkel persbericht haalde onbewerkt de krant, van letterlijke ‘copy-paste-journalistiek’ is dus geen sprake.”
Bron: https://www.denieuwereporter.nl/2015/02/redacties-gebruiken-persberichten-van-bedrijven-niet-voor-copy-paste-journalistiek/
Hoe Licht op Eindhoven hiermee omgaat laat ik even links liggen, want ik heb het tegen jullie.
Wat betreft het van plagiaat beschuldigen, zie ook mijn reactie op Bobs bericht waar ik uitleg wat plagiaat betekent.
Groet,
Rutger
Wat een plagiaat is dit artikel zeg… Schandalig! Hier wat bronnen bij de bijbehorende passages, omdat je ze zelf niet vermeldt:
Alinea 2 tot en met 5 komen letterlijk van:
https://www.eindhoven.nl/nieuws/fietsbrug-tegenbosch-succesvol-geplaatst
(Oke, er zijn op twee plekken woordjes veranderd)
Alinea 6 komt woord voor woord van:
https://www.licht-op-eindhoven.nl/licht-op-eindhoven/fietsbrug-tegenbosch-succesvol-geplaatst
Beste Rutger,
Ik zou dit niet onder de noemer plagiaat scharen en ‘schandalig’ is het al helemaal niet. Wat hier gebeurd is, is dat een officieel persbericht inclusief aangeleverde foto’s van datzelfde persbericht van de Gemeente Eindhoven is gepubliceerd door onze redactie. Wij krijgen die persberichten, meerdere per maand, toegezonden en de tekst mogen wij vrijelijk publiceren. De tekst van het persbericht luidt letterlijk:
+++++++++
PERSBERICHT
Fietsbrug Tegenbosch succesvol geplaatst
Binnen zes uur lag hij op zijn plek: de nieuwe Eindhovense fietsbrug Tegenbosch. Ter hoogte van de Anthony Fokkerweg is de fietsbrug in de nacht van 29 op 30 augustus onder veel belangstelling naar zijn plek gereden. Met 160 meter overspant hij maar liefst veertien rijstroken over de A2 en N2.
De afgelopen maanden is de fietsbrug door Dura Vermeer, Ploegam en CSM Steel Structures opgebouwd op de bouwplaats langs de A2 en N2 ter hoogte van Novotel. De brug was te zwaar om op zijn plek gehesen te worden. Daarom is hij met behulp van zogeheten platformwagens naar zijn plek gereden.
De brug maakt onderdeel uit van de nieuwe wegenstructuur in Eindhoven Noordwest en is belangrijk voor het verbeteren van de doorstroming op de Anthony Fokkerweg. Het huidige fietspad op de Anthony Fokkerweg komt te vervallen om ruimte te maken voor autoverkeer. Naar verwachting is de brug eind oktober klaar voor de eerste fietsers. Zij kunnen dan ongehinderd door verkeerslichten van de ene kant naar de andere kant fietsen.
Nieuw icoon voor Eindhoven
De brug is vernoemd naar een historische boerderij uit de omgeving en moet een icoon van Eindhoven worden. ‘Het is een prachtig mooi ding’, vertelt projectleider Kees Smaling van Dura Vermeer. De brug overspant in één keer de hele snelweg, zonder steunpunten. Ook Monique List – de Roos, wethouder mobiliteit van gemeente Eindhoven, is ervan overtuigd: ‘Deze brug zal echt opvallen, door de constructie, maar zeker ook door de verlichting. Je ziet deze brug al van ver. Het wordt echt een icoon voor de stad en deze regio.’
Eindhoven zou Eindhoven niet zijn als er niet iets met het licht gedaan wordt. ‘Als gebruiker van de brug zie je de brug heel langzaam veranderen van kleur’, vertelt projectleider Hendrik-Jan Vennix van gemeente Eindhoven. ‘De reling reageert op de snelheid waarmee iemand de brug passeert.’ Dat lukt overigens niet als er veel mensen tegelijk overheen fietsen. ‘Dan zie je een soort lichtshow’.
Bouwteam
Het volledige project wordt uitgevoerd in de vorm van een bouwteam, bestaande uit gemeente Eindhoven en bouwcombinatie Dura Vermeer-Ploegam. ‘Een manier van samenwerken die we steeds meer zien’, vertelt projectleider Joris Bevaart van Ploegam. ‘In een bouwteam werk je samen aan het ontwerp, zodat ieders kennis dan al benut kan worden.’
+++++++++++
Zoals je ziet is ‘Licht op Eindhoven’ ook niet zo creatief geweest want de laatste alinea komt eveneens van voorlichters van de gemeente. Ik vermoed dat Rien Valk besloten heeft tot plaatsing van de tekst én foto’s vanwege het feit dat die laatste prachtig zijn.
Overigens staat na de kerntekst van elk gemeentelijk persbericht een dikke streep en daar dan weer onder: “Noot voor de redactie, niet voor publicatie….” gevolgd door aanvullende informatie. Dat onderstreept opnieuw dat de kerntekst wél gepubliceerd mag worden. Dat vinden ze bij de gemeente zelfs fijn. Ikzelf ben er minder blij mee, maar dat komt door het ‘iconische’ karakter dat ook dit nieuwe bouwsel in de tekst wordt aangemeten.
Groeten,
Bob
Naschrift: heb nog even gekeken op de website van Licht op Eindhoven, maar ook het recente gemeentelijke persbericht over de genomineerden aangaande de Cultuurprijs is letterlijk gekopieerd en geplakt op de betreffende website. Anders dan in Licht op Eindhoven vermeld, is de auteur Sanne Reiniers, verantwoordelijk voor de communicatie binnen Cultuur Eindhoven.
Een kleine correctie Bob, 🙂
De persbericht mailing die we binnen kregen over de cultuurprijs genomineerde is afkomstig van http://www.cultuureindhoven.nl/ en niet van de persdienst van de gemeente http://www.eindhoven.nl daar is het dan ook niet terug te vinden.
I stand corrected! Mea culpa en zo!
Beste Bob, Rien,
Als men de definitie van plagiaat opzoekt, dan leest men daar het volgende:
“het overnemen van stukken, gedachten, redeneringen van anderen en deze laten doorgaan voor eigen werk”.
In jullie artikel wordt nergens vermeld dat het een persstuk is wat jullie gekopieerd en geplakt hebben. Er staat als auteur tevens “Rien Valk” bovenaan het artikel en geen bronvermelding. Oftewel: dit noemt men plagiaat.
Of het (wettelijk gezien) toegestaan is, daar zal ik me niet aan branden. Ik snap dat het wenselijk is voor de gemeente dat jullie zo’n persbericht overnemen. Echter is het in de journalistiek gebruikelijk dat dit niet woord voor woord overgenomen wordt en dat er nog ergens journalistiek bedreven wordt. Jullie fungeren nu in principe als een doorgeefluik voor de gemeente. Prima, maar ik zou het in ieder geval kenbaar maken als jullie geloofwaardig willen zijn.
Groet,
Rutger