Nu de NS ook naar 100 kilometer per uur

Nu we beslist hebben dat we met de auto 100 kilometer per uur gaan rijden wordt het tijd om eens naar de trein te kijken: wat gebeurt er als alle treinen ook maximaal 100 kilometer per uur gaan rijden? Kunnen we daar het milieu mee helpen?

On het jaarverslag van de NS lezen we dat de NS ongeveer 1.300 Gigawattuur per jaar verbruikt voor de treinen. Die treinen stoppen twee tot vier keer per uur en moeten daarna weer optrekken naar de maximum snelheid. Een trein laten optrekken vanaf het station is een dure aktie: de kinetische energie die nodig is is gelijk aan 0,5*m*v**2: een half maal de massa van de trein maal de snelheid in het kwadraat. Dat heb ik vroeger op de HBS geleerd. Dus maximum van 140 naar 100 scheelt dus al gauw 50% elektriciteit bij optrekken. Tijdens het rijden heb je rolweerstand en luchtweerstand. De gemiddelde trein lijkt aan de voorkant op een tuinhuis en heeft dus ook de Cw waarde van een tuinhuis, dus de besparing zal tijdens het rijden ook wel in de buurt van 30% liggen.

Dus als de NS alle treinen maximaal 100 km per uur laat rijden dan besparen ze meer dan 30% van 1.300 GWh = 400 GWh per jaar. Dat is nu wel groene stroom, maar als die overblijft dan kunnen we toch maar even een grote kolencentrales uitzetten: dat scheelt een boel CO2 en fijnstof.

Kortom, wat is het probleem om dit in te voeren?

Ik reis niet zoveel met de trein, dus ik benieuwd naar de mening van treinreizigers 😉

Een reactie

  • Wim

    De natuurkunde in bovenstaand verhaal klopt niet volgens Maarten Steinbuch.
    De kinetische energie gaat niet verloren, de rolweerstand en de luchtweerstand gaan wel verloren.
    Mea culpa…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *