Onmogelijke Websites van Medische Zorgaanbieders

Vroeger
Vroeger belde je de huisarts voor een verwijsbriefje. Die kon je dan ’s avonds uit het kastje naast de voordeur van zijn praktijk halen. In dat kastje hingen alle verwijsbriefjes en recepten voor de hele buurt en je moest even jouw briefje eruit vissen. Dat proces was wel wat op aan te merken, maar het ging volgens mij toch altijd goed. Nu mag dat niet meer. We doen aan privacy enzo en we hebben computers en mobiele telefoons.

Nu
Dus wat moet je als patient tegenwoordig allemaal doen om een aanvraag voor een bloedonderzoek te regelen. Lees dit en huiver.

Vorige week was het weer tijd om bloed te laten prikken. Elk kwartaal moeten we even kijken of ik met een aantal bloedwaarden nog wel ‘binnen de lijntjes’ zit.

Hoe moest dat ook al weer.

Huisarts website
De iPad gepakt en eerst maar eens kijken op de website van de huisarts om het benodigde formulier via een e-consult aan te vragen. Via Google kom ik op de huisarts-website uit. Daar wordt ik doorverwezen naar de website van MijnGezondheid.net, want de e-consult knop op de eigen website van de huisarts van vorig jaar voldoet schijnbaar niet meer aan de eisen. Dat zal wel iets met de beveiliging van gegevens te maken hebben.

DigiD
Op mijn iPad op www.MijnGezondheid.net aangeland. Daar moet ik inloggen met DigiD. Dus eerst de telefoon opzoeken aan de andere kant van het huis waar ik de DigiD app een paar jaar geleden met veel moeite aan de praat heb gekregen. De pincode voor de DigiD app staat weer op een briefje dat ergens in een boekenkast elders in het huis is verstopt. Dan op de telefoon inloggen op DigiD. ‘koppelcode nodig?’ Vraagt de app. Vast wel. En wat moet ik daarmee?

Op mijn iPad in MijnGezondheid.net druk ik op het knopje ‘inloggen met DigiD’. Daarna antwoord ik op de vraag hoe ik wil inloggen: ik klik op ‘met de DigiD app’. Duh, ik ben niet bejaard!

En daar vraagt de iPad naar de koppelcode van die app. Mooi, die heb ik op mijn telefoon staan. Dan verschijnt er een QR code op het scherm van de iPad. Die moet je scannen met de DigiD app op de telefoon nadat je op ‘volgende’ hebt geklikt. Daarna klik je op de telefoon op ‘inloggen’. U bent ingelogd, zegt mijn telefoon.

MijnGezondheid.net
En verdraaid, op de iPad verschijnt het startmenu van Mijngezondheid.net.

Na wat zoeken bleek dat onder het tegeltje ‘aanvraag aan huisarts/apotheek’ de truc zit om een e-consult aan te vragen. Daar moet je klikken op het knopje ‘ik heb een vraag’, daarna op ‘kies huisarts’ en dan kun je eindelijk de tekst invullen dat je een bloedonderzoek aanvraagt.

Dezelfde middag nog reageert MijnGezondheid.net met een email met een knop ‘er is antwoord’. Dus weer de hele circus met DigiD doorgeworstelt en dan vind ik het antwoord van de huisarts en dat is ‘ik zal de formulieren opsturen’. Dat is alles. Shit, zet dat dan meteen in die mail! En ik blijf zitten met de vraag waar die formulieren dan naartoe gestuurd zijn.

Zorgdomein
Eerst maar eens de rest van mijn mail lezen. Daar vind ik een mailtje van Zorgdomein.nl waarin een knop staat met ‘bekijk informatie over uw onderzoek’. Daar klik je op en dan krijg je een scherm met ‘inloggen via sms-code’ en een knop ‘stuur SMS code naar telefoon’. Op de telefoon komt een berichtje met een getal van zes cijfers dat ik moet overtypen op mijn iPad waarna ik idd ben ingelogd op Zorgdomein.

Op die website zit weer een knop ‘download het patientenbericht’. Dat bericht moet naar de printer want het moet mee naar Diagnostiek Voor U.

Diagnostiek voor U
Nu nog even een afspraakje maken met Diagnostiek voor U, want sinds Corona kun je alleen bloedprikken als je een afspraak gemaakt hebt. Dat is een stuk beter dan vroeger toen je nuchter op vijftien andere chagrijnige hongerig kijkende patienten zat te wachten tot je aan de beurt was.

Op Diagnostiekvooru.nl klik je op het tegeltje ‘Afspraak voor bloedafname‘. Dan klik je op ‘Afspraak maken‘. Dan kies je in een dropdownmenutje ‘ Bloedafname‘.

Daarna kies je een datum en een gewenst dagdeel. Daarna kies je de locatie.

Daarna moet je naam, geboortedatum, mobiel telefoonnummer en emailadres invullen. Dat emailadres moet je voor de zekerheid nog een keer invullen. De website is waarschijnlijk een beetje hardhorend.

Verder moet je aanvinken of je een ‘man’, een ‘vrouw’ of ‘niet relevant’ bent. Ik vind het best wel een beetje slecht dat je een transgender laat invullen dat hij/zij ‘niet relevant’ is.

Daarna kun je de gewenste tijd aanvinken, en de afspraak bevestigen.

Je krijgt dan een bevestiging van de afspraak via een email EN een bevestiging via de telefoon.

Hoe lang gaat dit nog goed
Volgens mij zijn de grenzen overschreden van wat je van je patienten mag verwachten. Ik kan mijn leeftijd nog net compenseren met een ouderwetse degelijke betaopleiding, maar volgens mij is nu de helft van de bevolking wel afgehaakt.

In onze Brainportregio kennen we ook veel niet-Nederlands-sprekende kenniswerkers die met geen mogelijkheid de ingang van de Medische Zorg kunnen vinden. Dit krijg je niet meer uitgelegd in de inburgeringscursus.

Ik pleit voor een versimpeling van de User Interface van IT systemen die in gebruik zijn bij zorgaanbieders.

2 reacties

  • Rien Valk

    Heel herkenbaar Wim,

    Toen ik eind vorig jaar voor het eerst van mijn leven in de medische molen terecht kwam na een aantal dagen ziekenhuis, heb ik de logica en gebruiksvriendelijkheid van de verschillende websites regelmatig vervloekt. Dat herhaalt zich zo nu en dan als ik iets terug wilt lezen van de e-consult correspondentie omdat het niet duidelijk is onder welk subkopje ze dat nu weer opgeborgen hebben.

    Inmiddels ben ik helemaal gedigitaliseerd, waar ik eerst nog een printje maakte van de per mail gestuurde QR-code die je pas krijgt als je je, niet eerder dan 24 uur van te voren, op de ziekenhuis website aanmeld voor een geplande afspraak, gebruik ik daarvoor nu de zichtbare QR code op mijn mobiel die je dan voor de scanners houdt die op de betreffende ziekenhuis afdelingen staan. Hiermee worden de balie medewerkers ontlast en kun je meteen plaats nemen in de wacht ruimte.

    Jouw pleit voor een versimpeling van de user interfaces ondersteun ik van harte. Wat dat betreft zouden de ontwerpers veel zorgvuldiger moeten nagaan bij gebruikers van verschillende niveaus of ze hun weg makkelijk kunnen vinden. Ik herinner me wat dat betreft een IT’er bij Philips die achter ons kwam staan om te zien of we, zonder verdere uitleg, met zijn interface van een fotodatabase uit de voeten konden

  • Rikie

    Hoi Wim, Je slaat de spijker op z’n kop! Natuurlijk overdrijf je wel een beetje. 😉 Zelf loop ik ook regelmatig te mopperen hoe ingewikkeld alles is. Het lijkt wel of ze het expres doen.
    Soms kun je ook nog gewoon bellen voor een afspraak…
    Maar ook ik denk aan al die mensen die geen of nauwelijks Nederlands spreken. Hoe krijgen die het voor elkaar? En Iedereen gaat er maar vanuit dat iedereen alles begrijpt. Vaak word je doorverwezen naar een website. Maar als je geen computer of mobiele telefoon hebt, wat dan?
    En daar komt nog bij dat het gemiddelde IQ 100 is, dat betekent dus dat de helft van de bevolking onder die 100 zit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *