Op de fiets in het Stationsgebied: een helse klus

Nog eentje dan: Hoe wordt het Stationsgebied, gezien door de ogen van de haastige fietser die onderweg is naar zijn werk.

Eén van de dingen die in de Digital Twin zorgvuldig buiten beeld wordt gehouden is de ingang van de ondergrondse fietsenstalling onder het Stationsplein waar vijfduizend fietsen gestald kunnen worden. Die ingang zit ingeklemd tussen terrasjes, fietspad, en het fietsstoplicht van de Vestdijk. Er is dus erg weinig manoevreerruimte beschikbaar op dit stukje Stationsweg. Alle fietsen die deze fietsenstalling in of uit willen moeten hier langs.

Stel nou eens dat deze fietsenstalling beter in de smaak valt dan de parkeergarage aan de Aalsterweg en dat deze wél veel gebruikt gaat worden. Hoeveel fietsen willen er dan in of uit in de spitsuren rond een uur of 8 ‘s ochtends en een uur of 5 ‘s middags.

We schatten met een hele dikke duim dat in de ochtendspits duizend fietsen naar binnen (forenzen) en duizend andere fietsen eruit willen(werkers in Zuid-Eindhoven). In de avondspits willen alle fietsen weer de andere kant op.

Als je al deze fietsen achter elkaar zet met een beetje tussenruimte dan heb je twee keer per dag drie kilometer fiets-file die eruit wil en drie kilometer die erin wil.

Als je een fiets omhoog moet duwen uit de fietsenstalling dan haal je misschien drie kilometer per uur. Dus de fietsenstalling doet er een uur over om drie kilometer fietsen naar buiten te krijgen. Dat is een gemiddelde wachttijd van een half uur binnen voor de uitgang. Die fietsen komen buiten maar zijn dan nog niet meteen weg. Je moet nog even rondkijken, je social media checken, je regenjas dicht doen, de trapper goed zetten en dan pas stap je op de fiets. Ondertussen blijven achter je steeds meer fietsen uit de fietsenkelder komen. De toekomst zal het leren wie dat gaat winnen.
Als je naar het zuiden of westen moet dan fiets je naar de stoplichten voor de Vestdijk tussen AH en Primark en dan sta je weer met zijn allen stil voor het rode licht. Als je naar het oosten moet dan moet je uit de fietsenstalling scherp rechtsaf slaan om op het fietspad van de Stationsweg te komen.

Tegelijkertijd moeten er fietsen naar binnen, maar dat gaat met de zwaartekracht mee, dus dat gaat iets sneller. We gokken op een half uur, dus er staan pakweg driehonderd fietsen buiten voor de ingang te wachten voordat ze naar binnen kunnen. De binnenkomende fietsen rijden via dezelfde Vestdijk stoplichten of via een scherpe draai linksom van het fietspad de fietsenstalling in.

Doe nu je ogen dicht en probeer je de chaos voor de stellen die bovenstaand verhaal oplevert op een donkere regenachtige dag in december. Of komt onderstaand plaatje van openeindhoven.nl dichterbij de realiteit?

 

 

De grote vraag is: op welke punten zit de schrijver van dit verhaal (weer) te overdrijven? Of zou het zo maar kunnen dat de chaos rond de ingang zo wordt als hier voorspeld. En wat is dan Plan B om dit weer goed te krijgen? Er is duidelijk veel te weinig ruimte voor de ingang van de fietsenstalling. De terrasjes slopen gaat vast niet zonder protest, maar is zo’n beetje de enige uitweg om meer ruimte te maken.

Het alternatief is om als burger de fietsenstalling gewoon te negeren en niet te gebruiken, net als de parkeergarage aan de Aalsterweg. Dat is dan jammer van de geïnvesteerde 25 miljoen euro, maar dat verhalen we wel op het sociale domein.

Motto: snel het kalf verdrinken voordat de put gedempt is.

 

 

3 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.