Overpeinzingen van een Philips medewerker
Een paar dagen geleden kwam ik het boekje weer tegen wat bij Marketing Services, toen nog Philips Lighting, zo’n 35 jaar geleden is uitgegeven. Met dat boekje werden de spreuken van Jan Harweg in het zonnetje gezet die hij dagelijks in de “tekenkamer” op het bord zette. Veel van die spreuken blijken nu nog verbazingwekkend actueel, het lijkt me de moeite waard om ze hier regelmatig met jullie te delen.
De donkere dagen voor kerstmis beginnen dit jaar wel erg vroeg
Als je dan ’s morgens op 2 jan. de poort nadert,die uitnodigend wagenwijd open staat, met ernaast ’n portier die daar staat in de ijzige kou, alsof hij nooit is weg geweest, weet je dat het echt allemaal voorbij is!
We wensen elkaar alle geluk van de wereld in het nieuwe jaar.
Maar onze liefste wens is dat het onszelf goed zal gaan.
Wie meer over Jan wil weten leest het volgende.
Het publiceren van de binnen Marketing Services zeer bekende z.g. “spreuken van de dag” van een man die op (haast) niet mis te verstane wijze zijn mening ventileert is natuurlijk niet van risico’s gespeend. Gezien het feit dat de auteur van deze spreuken de hoop op erkenning (voor welk deel van zijn oeuvre dan ook) praktisch geheel heeft opgegeven, daarbij gevoegd het gegeven dat menigeen er goed aan zou doen bij sommige van deze spreuken even stil te staan, heeft ons doen besluiten dit boekje toch uit te geven.
Voor diegenen, die wat minder bekend zijn met het fenomeen Jan Harweg volgt hier een korte introductie. Jan is een man borrelend van ideeën (zelden een idea for sale, dus niets mee te beginnen). Wie deze, thans jubilerende, jazz-liefhebbende, onderhuids swingende man beziet zal nauwelijks kunnen bevroeden dat deze knaap vele (sluimerende) talenten bezit. Desgevraagd zullen zijn collega’s die net als hij regelmatig het etablissement THE DRAWING ROOM frequenteren, dit uit volle borst beamen.
Hoewel zelf wars van kapsones en andere vormen van opgeblazen importantie (svp hier geen zetfout maken) zijn Jans breed uitgemeten, opgeblazen tekeningen van vooral de wat kleinere onderdelen nu al haast legendarisch. In Jans vocabulaire komt klein haastklusje dan ook helemaal niet voor, iedere klus wordt door hem verheven tot een ongekend niveau en formaat, behandeld met de nodige egards en technisch perfect afgewerkt.
Om Jan, net als ex-dorpsgenoot Dries van Agt een fervent Tour de France kenner, in wielertermen te typeren hij rijdt technisch perfect, zijn surplace is zijn sterkste wapen maar een tijdrijder zal hij nooit worden. Wie Jan wat beter kent weet dat hij kan relativeren als geen ander. Historisch zijn de woorden die hij sprak toen hem, terug van een korte ziekte, gevraagd werd of hij helemaal beter was. Hij antwoordde: Och, op mijn leeftijd wordt je nooit helemaal beter.
Onsterfelijk maken hem zijn spreuken, die vaak erg aktueel inhaken op de dingen van de dag. Bladerend door dit boekje zal een zekere politieke geëngageerdheid hem zeker niet ontzegd kunnen worden al is het niet altijd duidelijk welke positie hijzelf inneemt. Maar, politiek getint of niet, de lezer wordt aangesproken en, in regelmatig terugkerende gevallen, hierdoor tot reaktie aangezet. Reakties die variëren van aanpassen van de spreuk tot nauw verholen woede, van besmuikt gegniffel tot een volle lach.
Hoe de reakties ook zijn mogen, Jan heeft zijn doel bereikt, men voelt zich aangesproken.
Reeds jaren volhardt hij in het bedenken van nieuwe spreuken waarmee hij ons allen, op min of meer ludieke wijze een spiegel voor houdt. Daarom willen wij dit voorwoord besluiten met de wens dat dit boekje u enig leesplezier zal verschaffen en een citaat van onze enige echte spreukenmaker.
Een goed kollega is beter dan een verre vriend!!!!!!
Naschrift:
Kent iemand het huidige adres of een e-mail adres van Jan?