Philips verkoopt weer licht

O nee, toch niet…

Ik keek niet goed en dacht dat de Philips CEO’s, CFO’s en andere C’s die tegenwoordig aan het hoofd staan van de Amsterdamse multinational tot inkeer waren gekomen. Ik bleek het op het schermpje van mijn smartphone niet goed gelezen te hebben. “Philips verkoopt weer deel aandelen Lighting”, was wat het Eindhovens Dagblad mij wilde zeggen. Ik snap die verlichte geesten in Amsterdam niet, maar weet vrijwel zeker dat zij zelf niets van licht snappen.

Zuurstof, beschutting, warmte en… licht
Wie basale levensbehoeften op een rijtje zet staat er misschien niet bij stil, maar zonder kunstlicht zouden we mooi in het duister tasten. Het zit gewoon overal in, aan en op zodat we ons na zonsondergang toch veilig voelen. Voor de actuele bevelvoerders van Philips is licht een omzetcijfer met een geringere winstmarge dan ‘healf’ oftewel het vroegere medical systems. En dus mag de licht divisie af door de zij-uitgang.

Technische know-how
Philips wist al vroeg hoe je een goede lamp moest maken en wist die goede lamp te verbeteren of te vervangen ten gunste van een nog betere variant. Door de decennia heen wist Philips voorop te lopen en bleef nieuwe technologieën ontwikkelen. Eén van de meest in het oog springende drijfveren in de tweede helft van de vorige eeuw was de bijna natuurlijke drang naar grotere energie-efficiency van nieuwe lichtbronnen. Dat streven kenmerkt de lichttak van de opgesplitste Philips-tweeling nog steeds, al wordt nieuwe technologie nu eerder ingekocht in plaats van zelf ontwikkeld.

Marketing en reclame
Dat kunstlicht alleen in Nederland geassocieerd wordt met Philips, is een misvatting. Ook wereldwijd is het merk een synoniem voor goede lichtbronnen. Ook de huidige lampen (veelal led-lichtbronnen) worden succesvol aan de man gebracht. Eerder deze week werd de mijlpaal van 1 miljard verkochte Philips-ledlampen bereikt. Dat lukt niet als je die vuurvledjes niet op een goede manier aan de man/vrouw weet te brengen.

Bay Bridge (San Francisco) met Philips LED verlichting

Kurk in woelige wateren
De lichtdivisie van Philips heeft bij herhaling de hele Philips bedrijvenverzameling overeind weten te houden. En spannend was het meer dan eens. Het lampje bleek niet het meest sexy product, maar wel eentje waarnaar constant vraag bleek.

‘Philips’ niet meer op de lamp?
Ik weet niet of het ooit zover komt, maar het is niet uitgesloten dat op toekomstige lichtproducten straks geen ‘Philips’ meer prijkt. ‘Philips Lighting’ zal als naam op termijn in ieder geval verdwijnen. Het is juist die stap die aantoont dat de huidige Philips-stuurlui enorm zitten te slapen.

Klantvraag
In mijn oorspronkelijke tekst had ik willen verwijzen naar de man achter Philips Licht midden jaren zestig tot aan de negentiger jaren. Ik heb er al eerder op DSE over geschreven toen de heer Schoffelmeer in 2014 overleed. Het NRC wijdde een maand later een in memoriam aan hem onder de titel: Bevlogen lichtman die de spaarlamp introduceerde. Louis Schoffelmeer was ooit begonnen als verkoper van Philips-lampjes bij mensen aan huis en begreep de lichtwens van de kunstlichtklant. Ik had mijn betoog alhier willen eindigen met een roep om een nieuwe gelijksoortige Lighting-aanvoerder, maar een gesprek met een kennis stak daar gisterenavond een stokje voor…

A faster horse
Ik ben geen bedrijfskundige en dat bleek toen ik gisteren een mini-cursus ‘hoe werkt een moderne ondernemer’ kreeg. Degene weet dat zelf verdomd goed aangezien hij dat dagelijks bewijst. Waar het om gaat is dat je producten ontwikkelt die een vraag oproepen waarvan de klant niet wist dat hij/zij die had. Hij haalde een aantal producten van Apple aan die zonder Steve Jobs bepaalde kenmerken niet hadden gehad. Wat Jobs in praktijk bracht had Henry Ford al heel vroeg door: ‘If I’d have asked my customers what they wanted, they would have told me “A faster horse”…’

Hue
Natuurlijk is er een wens van klanten en kun je daarop afgestemde producten ontwikkelen, maar de grootste successen zijn die producten die een nieuwe dimensie toevoegen aan het leven van ‘de klant’. De spaarlamp was zo’n voorbeeld, maar ook in de ontwikkeling van lichtbronnen voor straatverlichting heeft Philips heel veel betekend. En verdraaid, nu dringt tot me door dat ook nu bij Philips Lighting dat besef er wel degelijk is. Het bewijs daarvoor schuilt niet zozeer in het aantal verkochte led-lampen maar eerder in een product als de Hue. Een verlichtingsproduct dat draadloos geïntegreerd kan worden waardoor tal van, voorheen ongekoppelde, mogelijkheden bestaan. Veel potentiële verlichtingsklanten kenden die niet en hebben nu toch een dergelijk systeem in huis. Zo’n veelzijdig lichtproduct was er in de vorige eeuw in ieder geval niet.

Toekomstige naam
Als de marketeers van Philips Lighting straks verplicht zouden worden om het merk Philips van de sokkels van lichtproducten te halen, dan hoop ik dat ze een vriendelijk klinkende korte naam ter vervanging zoeken. Een merkje dat ook iets Frans lijkt te herbergen net als de ‘PH’-combinatie in het origineel. Een knipoog naar een Franse Zonnekoning mag ook best en een eerbetoon aan iemand die nooit stopte om de commerciële waarde van ‘de best passende verlichting’ te zien.

Ik zeg, doen! (oorspronkelijke foto: thecardswedrew.com)

 

Wie meer wil weten over de bijdrage die 1 miljard ledlampen van Philips opleveren aan energie-optimalisatie, kan dat hier lezen.

Ook interessant: ED.nl: Opinie – Philips dacht te snel dat de tijd van de lampjes voorbij was

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *