Plan Stationsplein Eindhoven, haken en ogen?

Recentelijk verscheen in het Eindhovens Dagblad een artikel aangaande het zogenaamde District E. Het is de benaming voor de te bouwen woontorencombinatie tussen het Stationsplein en de Bijenkorf. In de zogenaamde ‘artist impression’ van Amvest, de ontwikkelaar, wordt mooi weergegeven hoe het er straks uit zal zien. Amvest ontwikkelt dit gebied tezamen met Powerhouse en ZUS. Het ziet er alleraardigst uit.

Bovenaanzicht, veel bomen (Bron: ZUS, ingekleurd BL)

Doorkijkje
Een tekening die bij menig Eindhovenaar het hard op hol deed slaan is die ‘artist impression’ van het doorkijkje. Waar bij enkele andere sfeerimpressies de zon schijnt of de regen valt, is een stemmige sfeertekening gemaakt van het toekomstige ‘En dan witte da ge thuis bent’-plekje.

Doorkijkje District E (Bron: Amvest)

Dit frisse plaatje doet een aantal zaken vermoeden: veel groen, natuurlijke materialen en zachte kleuren… en geen wind. Dat laatste, daar ben ik benieuwd naar of liever: ik ben er huiverig voor. Een paar van die grote kolossen bij elkaar en de kans is klein dat we straks op ons gemak een ijsje staan te eten tussen deze mastodonten. De grootste wordt volgens planning 158 meter, dus er zal ook wel een ‘stukske’ schaduw te vinden zijn. Met name als je in de loop van de middag vanuit het station richting Mijnheer Philips loopt.

Een tweede aspect wat me aan het bovenstaande doorkijkje interesseert is in hoeverre je de Blob en de Lichttoren straks daadwerkelijk ziet. Op de sfeerimpressie staat er een mooie groene boom voor het gebouw waar nu de McDonalds in huist.

Meubelzaak Lodewijks, nu o.a. de Mac (Bron: Eindhoven in Beeld)

Die boom neemt het gebouw uit beeld en een deel van de Blob. De zijgevel van de Bijenkorf zal vermoedelijk sowieso grotendeels aan het zicht onttrokken worden. Maar er is nog een klein vraagstukje.

Zoen en zoef, eh… kiss and ride
Een ander aspect waar ik nieuwsgierig naar ben betreft de ‘Zoen & Zoef’-zone. Dit stukje aan de stadskant biedt plaats aan taxi’s, maar ook aan de vlugge ‘Nou, tot volgende week hè schatje’-afscheidsmomenten voor de reguliere Eindhovenaar. In het meestgebruikte beeldmateriaal is daar niet zoveel van te zien, maar ik vond een schets van het toekomstig bovenaanzicht. Wees gerust Mijnheer Philips blijft staan in de plannen!

Bovenaanzicht: zonder wegbreng en ophaalpunt

Verkeer
Ik ben dus nieuwsgierig naar het verkeer van de toekomst. Op het eerste gezicht lijkt sprake van een autoluwe omgeving en dat is nu nog niet het geval. Het lijkt er in de plannen op neer te komen dat er vooral ruimte is voor langzaam verkeer en hier en daar een enkele auto. Dat uitgangspunt lijkt me ook vrij logisch aangezien de nieuwbouw ruimte biedt aan zo’n 1000 Eindhovenaren zonder parkeerterrein.

Autoluwe opzet
Het vermoeden rijst dus dat inmiddels een verdergaande afname van het autoverkeer wordt beoogd. De terugdringing van het autoverkeer aan de Vestdijk was in dit kader op zijn zachtst gezegd geen onlogische stap, al gebeurde dat met argument van de uitstootproblematiek.

Uit de schets zou je ook kunnen opmaken dat de taxi’s, snorders, ouders en tindergeliefden elkaar voortaan zullen treffen aan de andere kant van het station. De vraag is, in hoeverre binnen de muren van het Stadhuis is nagedacht over de consequenties aan de Fellenoordkant. Wanneer ik er voor de zoveelste keer een student moet oppikken omdat zijn trein naar Helmond wéér niet rijdt, is het er zonder uitzondering druk. En Neckerspoel is recentelijk sowieso in het nieuws vanwege de te beperkte capaciteit.

Het oog wil ook wat
Een esthetisch puntje van zorg is er ook ten aanzien van de groene impuls die in de ontwerpen zichtbaar is. Bomen zijn leuk, gezond en misschien wel een tikkeltje gezellig, maar op het toekomstige stationsplein lijkt het me teveel van het goede.

Beeld van Anton Philips gemaakt door Wenckebach (Bron: ed.nl)

Alleen in de winter is het stationsgebouw nog in vol ornaat te zien. De rest van het jaar is daarvan geen sprake. Ook wanneer je in de toekomst het station uit komt lopen is er geen stad te zien als je recht vooruit kijkt, laat staan het beeld van Mijnheer Philips.

What’s next?
Als over een paar jaar de drie musketiers aan het spoor verrezen zijn, wat zal dan de volgende stap zijn waarover de toekomstige ambtenarij zich buigen mag? Het kan niet anders dan dat de andere kant van het station dan op de schop moet. Is het niet vanwege de verwerking van de hoeveelheden passagiers van het openbaar vervoer, dan is het wel vanwege de totale chaos die aan de noordkant van het station zal ontstaan.

Rudy Reker werd uitgelachen toen hij namens LPF Eindhoven opperde een tunnel aan te leggen ter vervanging van de Vestdijk en de Vestdijktunnel. Ondergronds de auto’s, bovengronds autoluw, het klonk wat betreft doorstroming heel logisch maar het werd al snel onbetaalbaar geacht. Toch is het vanuit andere partijen vooralsnog erg stil en dat is toch ook een beetje vreemd.

De vraag is dus niet zozeer hoe lang het gaat duren voor het onafwendbare verkeersinfarct aan de Fellenoord zich openbaart, maar welke gemeentelijke reserves dan nog soelaas kunnen bieden. Ik ben benieuwd…

 

Eerder schreef ik al: Omhoog die bouw, moet dat nou?

 

Naschrift: ik heb nog even getracht om de drieling in een afbeelding van google earth te plaatsen. Het resultaat:

Misschien toch een beetje tè?

13 reacties

  • Calimero
    Laten we durf en moed hebben om eens de hoogte in te gaan en Eindhoven een wereldser skyline te geven die het verdient ! We hebben in Nederland wat hoogbouw betreft nog steeds teveel last van het “Calimero effect” en moeten daar eens van af ! Met dit drietal worden iconen gemaakt die eindelijk eens gezichtsbepalend wordt voor de stad en omgeving en als de torens een goede invulling krijgen, ook op economisch en sociaal opzicht een positieve bijdrage gaan leveren aan Eindhoven. En wat is er mooier om per trein of auto van ver al te zien waar het nieuwe “baken” van Brabant ligt, juist bij het OV knooppunt, het station…!

    • Bleenhouwers

      Het is de vraag of iedereen die het niet eens is met uw blik op stadsontwikkeling als Calimero afgeschilderd moet worden.

  • douwe

    kijk stampen met die toekomst werd wel tijd we lopen in Nederland wel erg achter, en er worden flinken winsten behaald het word tijd dat Eindhoven de tweede grootste hoofdstad van Nederland gaat worden.

    • Bleenhouwers

      Hoi Douwe, dankjewel voor je reactie. Zelf ben ik van mening dat de stad vooral een lookalike wordt van Rottrdam. Dat mag dan de natte droom van architecten en bouwkundigen (in de dop) zijn, Laat Eindhoven wat mij betreft maar Groots worden met een zachte G: groen, gezellig en bovenal…. gelimiteerde bouwhoogte.

  • paolosan

    In de .pdf hierboven, p.153 wordt duidelijk de argumentatie voor de aanplant van veel groen gegeven; een prettig en gezond ‘verblijfklimaat’, rekening houdend met het – in de komende decenia – alleen maar toenemen van hitte-eilanden in de stad.

    “De bomen op het plein zijn van groot belang om een
    behaaglijk klimaat te scheppen. Ze staan grotendeels
    in het nieuwe grid, maar creëren ook de nodige open
    plekken en accentueren zichtlijnen. Er is gekozen
    voor een zeer divers assortiment, waarbij er in ieder
    seizoen op iedere plek een aantrekkelijk microklimaat
    ontstaat. ”

    Wat is dan van groter belang; zicht op een monument, of een frisse, fijne plek om even te zitten in de schaduw tijdens dagen met hoge temperaturen? Toevallig wel eens meegemaakt wat de bomen doen voor de passanten op de highline in New York?

    • bleenhouwers

      Dank voor je reactie, Paolosan. Ik begrijp dat de bomen een functie hebben en ik ben ook blij dat ze die niet gewoon zomaar ergens aanplanten. Sterker nog, wat mij betreft plant men in plaats van 3 kolossen vol expats een kleine groenzone naast het station. Als ik lees dat het restaurant/de bar in de hoogbouw ook nog voornamelijk voor zakelijke gebruikers zal zijn, dan vraag ik me nog sterker af: waarom moeten we dit willen. Wat de dialoog rondom dit soort stedelijke ontwikkeling altijd bemoeilijkt is dat er verschillende belangen zijn. In dit geval zijn er twee rijksmonumenten die nog verder worden weggemoffeld: het stationsgebouw en de lichttoren. Wanneer je vanuit de Berenkuil richting Fellenoord rijdt, staat het oude industriële baken nog mooi in het zicht. Straks weet een aangeschoten Eindhovenaar niet of ie in Rotterdam of in zijn thuisstad is. Ik was nooit in New York, sorry, maar ik kom wel regelmatig op plekken waar de hoogteminnende architecten hun gang hebben mogen gaan. Ik kan het er maar moeilijk warm van krijgen. Daarbij maak ik graag het onderscheid tussen de plek zelf en ‘van een afstand’. In dat laatste geval kan ik best genieten van La Defense, de Zuidas en zelfs de Bijlmer maar dat is iets anders dan er in de directe nabijheid vertoeven.

  • Eindhovenaar

    Ik denk dat je het verkeer van de bewoners echt niet moet overdrijven, bij Philips lighting zijn 600 woningen gebouwd en je merkt nauwelijks verschil. Veel mensen die daar gaan wonen zullen waarschijnlijk niet eens een auto hebben (expats).

    Uiteraard hebben torens nadelen als wind of schaduw. Maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen voordelen. De impact zal enorm zijn en Eindhoven echt op de kaart zetten! We krijgen een nieuw stuk stad, de hoogste toren van Brabant, een skybar, een 360 lounge, een permanente design expositie, veel levendigheid en de stad word een stuk mooier!

    De bomen voor het station zijn idd wel een puntje, teveel van het goede! Zie liever wat lager groen, zodat het zicht niet beperkt word.

    • Rien Valk

      Volgens mij gaat het niet om de bewoners waarbij het nog de vraag is of die geen auto zullen hebben, onder bij de lichttoren zit toch een flinke garage.
      Maar hoe bereikbaar blijft de stations omgeving voor Eindhovenaren die hun geliefden familie of gasten komen ophalen of wegbrengen.

      Levendigheid ja met wat meer bewoners in de binnenstad maar waar kinderen net voor ietsjes meer levendigheid zorgen verwacht ik geen gezinnen met kinderen in die torens, al was het alleen al om dat die appartementen buiten hun budget vallen. Misschien de moeite waard om eens uit te zoeken wie er in onze huidige hoge torens in de binnenstad wonen en wat hun bijdrage is aan de levendigheid van onze stad?

      Is het hebben van de hoogste toren (voor hoelang) een skybar enz. nu echt nodig om Eindhoven op de kaart te zetten? Het ontwerp van de torens vind ik er overigens wel plezierig uitzien

      • “Maar hoe bereikbaar blijft de stations omgeving voor Eindhovenaren die hun geliefden familie of gasten komen ophalen of wegbrengen.”
        Het ophalen/brengen is sowieso het makkelijkst aan de kant van de Kennedylaan. Daar heeft dit plan geen directe invloed op.

    • Bleenhouwers

      Dank voor je reactie, Eindhovenaar. Wat betreft de 360 graden loungebar / Skybar denk ik dat die niet bedoeld is voor simpele Eindhovenaren zoals mijn opgroeiende tieners en ikzelf. Maar misschien beschik jij over andere informatie dan Ik heb kunnen terugvinden. Ik hou me dan zeker aanbevolen.

      Over de wind kun je zeggen dat het altijd overkomelijk is. Maar volgens mij blijkt de omvang van eventueel overlast pas als de drieling staat. Bij de Admirant vind ik het persoonlijk nog steeds geen feestje. Bij de Regent evenmin. Met name de laatste vind ik het een winderige toestand.

      Ik hoop dat de torens vol expats inderdaad een positieve invloed hebben op het imago van Eindhoven. Nog liever zie ik dat alle Eindhovenaren gelukkig zijn én trots op wat hun stad voor alle Eindhovenaar betekent.

  • bleenhouwers

    Wie nog meer wil weten over District E kan daarvoor ook een digitaal boek bekijken dat als pdf-bestand op het web staat:

    https://eindhoven.raadsinformatie.nl/document/5439526/1/17bst00842_-_Bijlage_4_-_DistrictE_Boek_Final

    Even kopiëren en plakken in je url-balk.

  • Rien Valk

    Zou het kunnen zijn dat de gemeente bedacht heeft dat we met rollende trottoirs en drones bij het station afgeleverd gaan worden? Maar dat er nog eens goed nagedacht moet worden is wel duidelijk. Die 1000 nieuwe bewoners krijgen natuurlijk enorme parkeerkelders onder die woontorens of gaan die alleen nog maar met de fiets?

    • bleenhouwers

      Ik denk op de fiets, Rien. Auto’s horen niet thuis in de stad. Overigens heb ik nog een plaatje toegevoegd in combinatie met Google Earth.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *