Safety second?
‘Wat iedereen al vermoedde, werd vandaag bevestigd door de experts van TNO: de Stint is bij lange na niet veilig genoeg om uw kinderen op te vervoeren. En dat was-ie al niet toen de toenmalige minister in november 2011 de elektronische bolderkar op de weg toeliet. Met deze snoeiharde conclusie komt de weg open te liggen voor schadeclaims.’ (AD)
Geen nepnieuws, maar toch ongelooflijk. Minister van Nieuwenhuizen vertelde in haar toelichting zonder blikken of blozen dat bij de rijkskeuring van de Stint niet de veiligheid voorop stond, maar de innovatieve kwaliteit. Met andere woorden: men vond het belangrijker dat er iets verrassend nieuws op de weg kwam dan iets veiligs.
Ik denk toch dat dit in de ogen van de technici die toen de keuring verricht hebben wel nepnieuws oftewel onwaarheid is. Die zullen nu ongetwijfeld aan het woord komen. En ik kan me niet voorstellen dat ook maar één van hen ‘ja’ zal antwoorden op de vraag: ‘Vond u bij de keuring van de Stint iets anders belangrijker dan de veiligheid van de te vervoeren kinderen?’
Als van regeringszijde aangedrongen is op goedkeuring, met verwaarlozing van zekere veiligheidsrisico’s, moet onze toenmalige regering welhaast een criminele organisatie genoemd worden.
Euhh, die stint is 8? jaar lang dagelijks in gebruik geweest.
Hoe zo is hij niet veilig?
Er zijn met de nieuw bedachte normen voldoet hij niet aan die nieuw bedachten normen.
Maar de dagelijkse praktijk bleek een stuk veiliger dan fietsen of autorijden.
Dat komt natuurlijk vooral doordat hij maar 18 of 25 km per uur ging.
En waarschijnlijk vaak in redelijk rustige buurten de weg op ging.
Maar de praktijk heeft bewezen dat hij veilig is. en technisch verbetert kan worden
Elke auto kan , nee moet een ADAS in gebouwd krijgen, dan wordt het echte verkeer ook een stuk veiliger