Schat, ze jatten de auto!
Het is nooit leuk als vreemde handen aan je auto of ander bezit komen. De autoluwe binnenstad is in dat opzicht Alibaba met 040 rovers. Autoluw wordt je namelijk niet zomaar, daar moet je als gemeente wel wat voor doen…
Autobezit en verdichting
Ik sprak met een stedenbouwkundige over de perikelen in de Eindhovense binnenstad. Eén van de verrassende vragen die hij mij stelde was of ik veel merkte van groter wordende parkeerproblemen in een ruimere kring rondom het centrum. ‘Ja, waar ik in Strijp tot een paar jaar geleden mijn auto probleemloos kwijt kon, staat het nu tjokvol.’ En ik voegde eraan toe dat ik dat wel begrijpen kon want de parkeertarieven in de stad zijn schrikbarend hoog.
Aantal parkeerplaatsen
Hij voegde toe: ‘En het aantal parkeerplekken? Merk je dat de mogelijkheden om je auto te parkeren ook worden teruggesnoeid?’ Ook dat kon ik beamen, je kunt je auto minder makkelijk kwijt omdat er ook fysiek minder plekken zijn. Een herkenbare ontwikkeling was het voor de goede man. Er is namelijk een relatie tussen verdichten, zeg maar: dicht bouwen van de binnenstad, en autobezit. Dat leek me logisch, maar één dimensie had ik nog niet door.
Voorbewerken
‘Eigenlijk is de gemeente in Eindhoven de grond al aan het voorbewerken voor de komst van de nieuwe woningen in het centrumgebied.’, maar toen haakte ik toch een beetje af. ‘Ge spreekt in nevelen…’, prevelde ik. ‘Wat heeft de bouw van flats in de binnenstad nu te maken met de parkeerplek rondom de binnenringse Hastelweg?’.
Autoluw
Eindhoven is, net als elke zichzelf respecterende stad zich aan het omvormen tot een autoluwe versie in combinatie met verdichting.”, zie hij. Dat kon ik beamen. District-E is het meest pontificale voorbeeld van verdichting wat mij betreft. En dat de stad ‘autoluw’ moet, daar rept zelfs de Eindhovense VVD-wethouder List over. ‘In die drie torens komen zo’n 450 woningen, toch? En als je Knooppunt XL erbij optelt nog heel wat meer…’.
Kwartje*
Langzaam maar zeker begon het kwartje te vallen. Die nieuwe gefortuneerde Eindhovenaren komen natuurlijk echt niet allemaal zonder auto in ons binnenrings centrumgebied wonen! Die mensen wonen dan wel mooi aan het spoor, het weerhoudt hen er niet van ook een auto te bezitten. ‘Heb je enig idee hoeveel auto’s per huishouden er binnen de ring te vinden zijn?’ Ik zocht even en vond een weergave van het CBS aangaande 2016: ‘Veel auto’s in grote steden ondanks laag autobezit’
Fellenoord en de stukken die wij binnenstad plegen te noemen zijn nou niet bepaald donkerrood. Logisch ook, want er woonden in 2016 niet zoveel mensen.
Knoop XL
Wat staat er op relatief korte termijn te gebeuren?
“Internationale Knoop XL omvat het gebied van grofweg het PSV-stadion in het westen tot aan de Dommel aan de oostkant. Nu wonen hier nog zo’n tweehonderd mensen, de komende jaren zal dit groeien naar 15.000.“, aldus de website KnoopXL.nl. Kijk, dat is verdichten!
En de site gaat verder:
“Het zal een plek worden voor wonen, werken, ontmoeten en verblijven. Waar je prettig aankomt met de trein en makkelijk doorreist naar huis, werk, vliegveld of internationale bestemming. Een knooppunt met goede trein- en busverbindingen dus.”
En daarin zit ‘m in mijn optiek een tweede knoop en misschien wel XXL. Die 15.000 dames en heren gaan a) niet allemaal zonder autobezit in het centrum wonen en b) KnoopXL vergroot de kans dat bedrijven zich juist in dit stukje Eindhoven willen vestigen en dát vergroot het woon-werk autoverkeer van werknemers. De stad Eindhoven krijgt dus eerder meer auto’s binnen de ring dan minder.
Denkfout 1
‘Ja maar…’, hoor ik u denken: ‘nu rekent Bob buiten de Bus!’. Ik schrijf Bus, maar bedoel eigenlijk het hele openbaar vervoer. Helaas. Uit alle studies die ik tot nu toe vond blijkt een kwaliteitsimpuls van het openbaar vervoer slechts een zeer klein effect te hebben op het autogebruik. Of we nu willen of niet, we zitten te graag in een auto.
Denkfout 2
‘Ja maar…’, hoor ik u denken: ‘autorijden kan ook zonder autobezit!’. Die stelling klopt en ook ik zie voordeel voor deelauto’s in en om Eindhoven, maar als een forens met een deelauto naar het centrum komt staat ie daar nog steeds vast. Of hij zoekt nog steeds een plekje. En de 15.000 nieuwe bewoners gaan het ook niet redden met 5 deelauto’s.
Son en Breugel op de fiets en in ’t ov
Wat de prachtige plannen inzake Knoop XL voorstellen is dat we pakweg 95 procent van het inwoneraantal van Son en Breugel onderbrengen in toren(tje)s langs het spoor. En die gaan dan allemaal gezellig op de fiets, met de bus en de trein. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Tesla-plekken
Ik vermoed iets anders. Op dit moment worden de wijken rondom de binnenstad schoongeveegd: zoveel mogelijk auto’s van bewoners buiten de ring duwen is de trend. Over 20 jaar staan op al deze plekken fietsenrekken en oplaadpunten voor Tesla-nazaten. En daar staat het vol mee, want die kunnen de mensen bij de Knoop betalen, maar niet parkeren. Want de Knoop wordt natuurlijk kei groen.
Waar het écht om gaat
Het is zeker niet zo dat ik ten koste van alles de eigen auto wil behouden. Ook de parkeerplek is geen heilig huisje. Waar ik mee worstel is ‘onze’ groeifetisj. Aangejaagd door een goed presterend bedrijfsleven, een goede universiteit en een lokale overheid die vergeet dat er daarnaast ook meer dan 200.000 Eindhovenaren wonen die belangen hebben. Growth is good, schreef ik anderhalf jaar geleden al en de toekomst moet bewijzen of ik ernaast zat. Het lijkt er niet op. Hoe kun je duurzamer en groener worden terwijl je tegen de klippen omhoog wil groeien?!
Zie ik het fout?
Wellicht heb ik het helemaal verkeerd. Dan wil ik het graag weten, want ik heb ook liever een goed gevoel bij de toekomst van onze stad en vooral die van mijn kinderen. Voor de duidelijkheid heb ik een filmpje toegevoegd over hoe Knoop XL moet gaan worden. Uiteraard opnieuw een zonovergoten impressie.
Niet te verwarren met een stad waar eenvoudigweg de welvaart ontbreekt en dus ook de auto’s:
*Voor die handvol jongeren die nu meeleest: een kwartje is een kwart gulden. De gulden was het oorspronkelijke Nederlandse betaalmiddel met een waarde van ongeveer de huidige euro. Je koopt nu voor 25 eurocent ongeveer net zoveel als in 1999 voor een kwartje.