Sleurhut As A Service
Het lijkt hier bij DSE.nl wel of de hoogbouw in Eindhoven het grootste probleem van de wereld is. Maar ondertussen willen we ook nog een poar simpele ideeen geven om het klimaat een beetje te ontzien. Ons eigen autogebruik is nu aan de beurt:
SaaS – Sleurhut as a Service
Elk jaar halen mensen hun caravan uit de winterstalling, stouwen hem daarna vol met spullen en aardappelen en slepen het hele ding achter zich aan op de trekhaak naar Frankrijk of Spanje. Na een paar weken slepen ze de hele zooi weer terug. Ondertussen zijn er nog vijfhonderd duizend Nederlanders die hetzelfde doen. Dat is vijfhonderdduizend tuinhuizen die 3000 kilometer in het rond gereden worden. De auto rijdt een beetje onzuiniger dan normal door de belabberde luchtweerstand van de gemiddelde sleurhut. Dat is ongeveer 50 liter benzine extra per caravan per rit naar Spanje. Voor vijfhonderdduizend caravans is dit 25 miljoen liter benzine oftewel 50 miljoen kilo CO2.
Voorstel: Als nu de eerste vakantiegangers die in de lente naar Spanje gaan die caravan meenemen en daarna laten staan in Spanje en de laatsten in oktober nemen het ding weer mee terug dan heb je zo 30 miljoen kilo CO2 minder het milieu ingeperst.
Een alternatief is om het ding in Spanje te laten overwinteren, dan kunnen we ook weer een auto zonder trekhaak kopen.
Kun je en wil je zoiets organiseren met je familie, kennissen of buren?
100 km: Ja DAAAG?
Onze volksvertegenwoordigers hebben beslist dat we vanaf 1 maart allemaal niet harder gaan rijden dan 100 kilometer per uur. Geldt dat alleen voor de sukkels die zo wie zo niet harder kunnen of ook voor de patsers in hun 600 pk Audi RS6 met glimmende buitenspiegels?
Zo nu en dan oefen ik een beetje om te kijken wat er allemaal om me heen gebeurt als je 100 rijdt. Je wordt volledig van de straat gereden als je dat doet. Als je nu (half februari) 120 rijdt op een 120 km weg dan is er nog niemand die alvast 100 km per uur is gaan rijden. Ja, Rene Pare doet het al wel volgens zijn Linkedin account, maar die was er toen net niet. Je wordt nog wel veel en snel ingehaald. Het leeft dus nog niet echt dat je een steen bijdraagt aan het klimaatprobleem door maar gewoon door te blijven jakkeren. Ook de autobladen roepen hard: “Ja Daag” en daar zouden ze zich voor moeten schamen.
Is het niet logisch dat we ons allemaal zowiezo gaan houden aan die 100 kilometer per uur? Of gaan wij automobilisten een wedstrijd aan met de snelheidscontrolepolitie met het klimaat als slachtoffer?
Ik ben benieuwd hoe de milieumetingen verbeteren na 1 maart. Ik ben ook benieuwd naar de daling van het aantal ongevallen en verkeersdoden door de lagere snelheden op de snelwegen.
En de GroenLinksers die naast elkaar 100 gaan rijden, zich opofferend om het klimaat te redden.
Het zal weer druk worden op de pechstrook, want in geval van nood is noodweer toegestaan zal het verweer zijn.
Peer
Nog erger zijn mensen met een Eriba Troll O uit 1980. Meestal gewapend met drie tieners die voor een week, ja een week, naar de Wolfgangsee rijden. Na die week is de ouder annex chauffeur annex reisleider et cetera toe aan vakantie. Derhalve gaat de Troll O weer naar de stalling en de vader in kwestie aan de zuurstof. Joehoe!