Stationsgebied Zuid, beste Eindhovense raadsleden…

Het is inmiddels veertien jaar geleden dat de toenmalige gemeenteraad van Eindhoven het plan goedkeurde voor de ontwikkeling van het zuidelijk Stationsgebied. Op 13 juni 2007 viel dat op te maken uit een gezamenlijk persbericht van de gemeente Eindhoven, Van Straten Vastgoed & BAM Vastgoed.

Crisis? Welke crisis?
Wie de toenmalige contouren afzet tegen de actuele plannen ziet dat de hunkering naar kantoren terugkomt en de green deal: Stationsplein groen in ruil voor het afvullen met beton, glas en (bak)steen. En natuurlijk een laagje korstmos op de daken van de hoogbouw. Vastgoedontwikkeling wint het van slimme, toekomstbestendige stadsontwikkeling.

Alsof we na 2007 geen financiële crisis hebben gehad, geen kantorencrisis, geen coronacrisis en al helemaal geen klimaatcrisis. We zien dat de projectontwikkelaars vrij spel krijgen om hun individuele perceeltjes vol te plempen met wat hen goeddunkt, vooropgesteld dat het geheel hier en daar wordt opgegroend met een plant of bakboom.

De Dommel is vogelvrij
De oevers van de Dommel worden door uw gemeente beschouwd als ‘van weinig ecologische waarde’ en die redenering is inmiddels door de Provincie bekrachtigd. Wethouder Torunoglu kan alles maken en doet niet onder voor Bob de Bouwer. Linkerhand Rik Thijs plant zijn imago naar de top van een Thunberg. En intussen wordt Eindhoven op een wijze volgeplempt die vóór 2007 nog heel gewoon was.

Geen nieuwe feiten
Er is geen nieuwe samenhangende studie uitgevoerd die de balans tussen de onderliggende plannen daadwerkelijk in kaart brengt. Er is evenmin goed additioneel onderzoek gedaan naar de balans tussen groen en bouwmassa in dit gebied. En een giftrein is ook maar een mening.

Overspoeld
U bent overspoeld met documenten. Soms zelfs met ontbrekende pagina’s, bijvoorbeeld over de financiële compensatie bij het slopen van bestaand groen. De show must go on. En dus staat u op het punt om wat in 2007 slim en logisch werd geacht met de wijsheid van nu (!) goed te keuren. Aan U de beslissing om vier crises later een Eindhovens groenkans op z’n Rotterdams vol te pleuren. Overigens waren de plannen voor het gebied tussen station en Dommel destijds veel luchtiger. Kijk naar het gebied anno 2007:

2007: District E, Station, Student Hotel en Effenaar

Sigaretten op tafel
Als u overstag gaat, viert u het dan s.v.p. ook met een feestje in huiselijke kring liefst met het ganse gezin. Ik stel voor met zoutjes, sherry en een glas vol sigaretten op tafel. Dat was ook jarenlang de normale gang van zaken en toch vinden we het inmiddels minder smart.

Ik wens u veel wijsheid toe.

++++++

Lees zelf de blijde boodschap uit 2007 en de prachtige constructie die blijkt uit de afsluitende alinea: Gemeente Eindhoven geeft groen licht voor de ontwikkeling van de Stationslocatie Zuidoost

7 reacties

  • Willy

    Beste Eindhovenaar, als ik afga op wat je hierboven zegt leven we hier in Eindhoven in best mogelijke wereld en ligt het groene paradijs binnen handbereik. Graag wat zindelijker en realistischer argumenteren.

    • Eindhovenaar

      Nou Willy we mogen niet klagen.. en groene paradijzen genoeg te vinden in Eindhoven! Maar het antwoord is op ieder bouwproject is niet “maak er een park van”.. parken bouwen doen we ook, zoals bij het emmasingelkwadrant! Geniet nog liever van de bestaande parken.

      Maar rondom het station moet je gewoon verdichten met mooi stedelijk groen en de raad heeft dat vanavond bevestigd, volgende stap is gezet.

  • Eindhovenaar

    Trefpunt groen is onderdeel van het plan, Rik Thijs is ook geen koekenbakker.. Zus Architecten worden erbij betrokken, kijk even op hun site! Er komt per saldo veel meer groen terug, de gender komt boven de grond. De bouwvolumes zijn conform de volumes die de raad al vele jaren geleden heeft vastgesteld.. ja men heeft te lang gewacht, door de crisis toen is men terughoudend geweest en zitten we nu in de wooncrisis. Die fout moet je niet nog eens maken!

    Het zijn 99% asfalt parkeerplaatsen, dus ik snap nog steeds niet welk groen er verloren gaat? de hegjes en plukjes groen rond het beeld van Anton, bedoel je dat? het word alleen maar groener.. draagt bij aan een autoluwe binnenstad.. werknemers die meer gebruik gaan maken van OV.. minder stikstof!

    Woningen die centraal bij de voorzieningen liggen ipv. de zoveelste venixwijk waarmee je iedereen weer de auto in jaagd en er daadwerkelijk groen verloren gaat!

    En de oever of het water van de bever word niet verwijderd.. er is daar geen burcht gebouwd ofzo.. de bever kan als altijd vertoeven.. en wist je dat het leefgebied van een bever meerdere kilometers betreft.. en heb je de bever gevraagd wat voor gebouwen of hoogtes hij tolereert.

    • Bob

      Je gaat als gewoonlijk voorbij aan wat ik schrijf. We zouden als stad een andere koers moeten kiezen. We zouden juist niet moeten vasthouden aan de bouwvolumes zoals we die destijds als zinvol zagen. Er is een nieuwe realiteit aan het ontstaan die naast woningnood ook andere noden het hoofd zou moeten bieden. Als jij niet verder komt dan ‘nu is het asfalt, dus wat zeur je nou?’ dan begrijp je niet wat ik schrijf. Dat er meer groen terugkomt dan dat er zou kunnen ontstaan zou een correcte stelling zijn. De vergelijking met het huidige asfalt is te makkelijk. We hebben nu de kans om meer van het gebied te maken dan Betongelre. Maar dat vergt moed in plaats van gemakzucht. Wat ik van Rik Thijs vind, is dat hij zijn groene idealen (als ie die heeft) verkwanseld ten gunste van de vastgoedlobby. Suboptimalisatie is het wanneer je alleen in het klein groen denkt. De tip dat Trefpunt Groen Eindhoven deel uitmaakt van het plan, is van goud. Dat verklaart wel wat.

    • bleenhouwers

      Overigens sneuvelen uiteindelijk zo’n 25 goed gezonde volwassen bomen. Er komen 8 nieuwe boompjes voor terug. Het is één van de vele misleidende uitlegjes om de plannen hapklaar aan de raad aan te bieden. Het valt allemaal heus reuze mee.

      Over de invloed van licht hebben we ons eerder wel druk gemaakt bij de belichting van het fietspad. Dat we er nu een overbelichtende gevel aan de andere kant van de Dommel plaatsen maakt anno nu niks meer uit. Allemaal prima de luxe? Waar staat GroenLinks nog wèl voor?

      • Eindhovenaar

        Begrijp ik het niet, dat zou best kunnen.. of misschien staat het er niet.. Ik lees iig een hoop redenen waarom je de plannen niet wil, een beetje met een beschuldigend vingertje… maar wat wil je dan wel? Je hebt het over een nieuwe koers varen, ik ben benieuwd welke? Volgens mij is verdichten in steden en vooral rond het OV om mensen uit de auto te krijgen al een nieuwe groene koers, kijk even bij de andere Brabantse steden, die zijn al jaren bezig! Hiermee dragen we al veel meer bij aan het klimaat dan onze aanpak in het verleden! Toen we het groen nog vol bouwde en iedereen de auto in moest om naar hun werk langs de snelweg te rijden..

        Ik zie nergens een suggestie wat er volgens jou moet gebeuren en waarom dat verstandig zou zijn?

        Daarnaast weet je niet of er 8 nieuwe boompjes voor terug komen, die plannen worden gemaakt door bureau Zus in samenwerking met de gemeente en trefpunt groen.. heb vertrouwen, zeker in die laatste!

        Het zou zogenaamd allemaal niet deugen, betongelre? Maar het gaat hier om de zowat duurste grond van de stad, een stad waar de bouwgrond op is. Waar gebouwd moet worden en broodnodig want de markt is enorm over hit.. en hoogbouw zorgt er juist voor dat er ruimte voor groen is. Met de kennis van vandaag had je eigenlijk nog veel meer volume moeten bouwen.. dat hadden ze in 2007 helaas nog niet voorzien.

        Uiteraard moet er groen toegevoegd worden en water zoals de gender.. maar nu eerst de bestemmingsplannen, dan weten we waar we aan toe zijn en kan de openbare ruimte met mooi groen worden ingericht. Daar kunnen we dan mooi over discussiëren! En een park krijgen we al, paar minuutjes lopen en je zit straks op de heuveltjes van Victoria Park.

    • BreugelJaap

      Enkele overwegingen:

      Alexia Cambon is onderzoeksdirecteur bij Gartner. De meest recente studie van haar team is Redesigning Work for the Hybrid World. Met de term hybrid world wordt bedoeld dat steeds meer mensen leven in een wereld die ten dele fysiek en ten dele virtueel is.
      Meer concreet zijn dat bijvoorbeeld mensen die hun werk zowel thuis als op een kantoorlocatie kunnen doen. Zij noemt in een recent artikel 3 vastgeroeste ideeën die het werken van huis uit tegenhouden:
      1. Wanneer werken. Dat wil zeggen het stramien van 9 tot 5.
      2. Waar werken. De dominantie van de kantoorlocatie als werkplek, die stamt uit een tijd dat allerlei informatievoorzieningen niet bestonden.
      3. De werkvorm. De mythe van de doelmatigheid van vergaderen als werkvorm, die zelfs in virtuele vergaderingen wordt voortgezet.

      Tijdens het coronatijdperk is gebleken dat het anders en zelfs productiever kan. Dit heeft vroeger of later gevolgen voor de inrichting van de binnenstad. De omvang van het personenvervoer wordt minder en de spreiding over de dag groter. Het autoverkeer en openbaar vervoer kunnen gereduceerd worden. Daar komt bij dat de (elektrische) fiets het personenvervoer kan overnemen: nog verdere uitbreiding van fietspaden en een binnenstad zonder personenauto’s.

      Nieuwe kantoren in de binnenstad zijn overbodig. Bestaande kantoren kunnen verdicht worden. Een goed voorbeeld zou kunnen zijn samenvoeging van de Rabobank en het gemeentehuis annex -kantoor. De locaties van de gemeente aan de Dommel kunnen dan gesloopt worden ten bate van een park/sportterrein, waarin het huidige Stadhuisplein wordt opgenomen.

      De Gender zou volgens de plannen zichtbaar worden als een stadsgracht. Eerlijk gezegd, volgens de schetsen wordt dat een saaie rechte sloot. Waarom niet een aardig slingerend beekje met veel groen. In aansluiting bij wat ik hierboven heb aangegeven, kunnen de autowegen langs het beekje vervallen ten gunste van een breed fietspad, een wandelpad en parkaanleg.

      Tenslotte, nieuwe Vinex-locaties zijn in aantocht. De landelijke organisaties die aandringen op snel veel bouwen, kijken naar de wei als bouwlocatie, maar dat is meer iets voor de Randstad. In de omgeving van Eindhoven kan men in plaats van de wei maisvelden en clusters van intensieve veehouderij beschouwen als locaties voor uitbreiding.
      In dat soort wijken kan men ook voorzieningen voor de bewoners realiseren: terreinen voor sport en spel plus parken in aansluiting op bosgebieden in het coulissenlandschap. Vrijwel elk dorp zou zich schamen voor het gebrek aan die voorzieningen zoals dat in de Eindhovense binnenstad wordt gecontinueerd voor een toekomstige bevolking ter grootte van een flink dorp. Meer dan 70 kledingwinkels in zo’n dorp is wel aardig, maar alleen iets voor inwoners die niets anders te doen hebben dan kleding kopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *