Boeing fikst vluchtbesturingssysteem op 737 MAX, meer pilotentraining
Boeing stelt voor om software aan te passen en eist meer training voor piloten en hoopt zorgen weg te nemen over de veiligheid van de 737 MAX zodat het weer de lucht in kan.
Boeing ondervindt veel druk door uitvallen van vluchten van zijn klanten en ongewenste aandacht van het Congres.
De FAA is ondervraagd door een senaatscommissie over de beslissing om de 737 MAX in de lucht te houden terwijl andere landen het toestel aan de grond hielden.
“We werken samen met klanten en overheden wereldwijd om het vertrouwen in onze industrie weer terug te krijgen … ” volgens Boeing.
De MCAS software wordt aangepast:
- MCAS zal twee sensoren gebruiken om de hoek van het vliegtuig te bepalen.
- Als het verschil tussen de sensoren meer dan 5,5 graden is, dan zal het systeem niet geactiveerd worden
- Het waarschuwingslampje wordt standaard in plaats van een optie.
- MCAS zal zichzelf niet weer opnieuw activeren.
Training van piloten wordt aangepast om het verschil tussen de 737 en de MAX duidelijk te maken. Dit bovenop de 21 training-dagen die nodig zijn om een 737 te mogen vliegen.
Volgens Boeing moet de FAA nog beslissen over de softwarewijzigingen en de training.
bron: USA TODAY