Ex-Boeing medewerkers: kostenbesparing belangrijker dan veiligheid

Boeing heeft veel moeite gedaan om ervoor te zorgen dat piloten van de 737-800 ook de 737MAX konden vliegen. Twee uur iPad training was voldoende. Omdat de piloten niet in een dure vluchtsimulator hoefden te trainen konden klanten sneller en goedkoper een 737 MAX in de lucht krijgen dan Airbus. Dit was een belangrijk verkoopargument.

 

Wijzigingen in het ontwerp van de 737 MAX die leidden tot meer training van piloten werden afgewezen. Het MCAS systeem moest dus onzichtbaar worden voor de piloot. De FAA ondersteunde dit.

 

Sinds Dennis Muilenburg CEO werd in 2015 is de nadruk sterker komen te liggen op besparingen, lagere inkoopkosten, kostenverlagingen, efficiencyverhoging en goedkope ontwerpkeuzes. Met 7% minder personeel moesten meer vliegtuigen gemaakt worden. De loonsverhoging van ingenieurs was afhankelijk van de kostprijs van hun ontwerp: “Ideeën worden gemeten in dollar!”. Boeing ontkent deze praktijken.

 

Het team dat zorgde voor de user interface van het vliegtuig naar de piloot, Flight Crew Operations, werd uitgekleed van 30 naar 15 FTE. De hooggekwalificeerde ervaren en dus dure ingenieurs werden aan de kant gezet.

 

Familieleden van slachtoffers van de twee crashes stonden met spandoeken buiten in de regen bij de jaarvergadering om hun ongenoegen te laten weten: “Boeing s Arrogance Kills”.

 

Boeing heeft dit nu uit te leggen aan onderzoekers van het Congres, Justice Department, rechtzaken van familieleden van slachtoffers, luchtvaartmaatschappijen, en luchtvaartautoriteiten in een aantal landen.

 

Bron: Bloomberg