Toenemend vrachtverkeer op de Tivolilaan
Fietsen op de Tivolilaan is erg lastig. Om maar niet te zeggen levensgevaarlijk. Dit is typisch zo’n 50 km/h weg waar een vrijliggend fietspad ervoor kan zorgen dat je comfortabel en aangenaam kan fietsen. Ook met je kind naast je.
Tijdens het fietsen in stadsdeel Stratum viel me op dat er geen wegmarkeringen meer op de Tivolilaan stonden, eigenlijk vanaf het kruispunt Heezerweg helemaal tot aan de Geldropseweg toe. Het goede nieuws is dat alle wegmarkeringen op dit stuk in de zomer in orde gemaakt zijn.
Daartegen over staat dat dit stuk ook deel uit maakt van het primaire fietsroutenetwerk, dus zichtbare wegmarkeringen zijn wel de minimale eis die je hieraan mag stellen. Nu kom ik bij het punt waar ik over wil schrijven : vrachtverkeer op de Tivolilaan.
Door aanpassingen op het kruispunt, Geldropseweg-Piuslaan, kun je daar met de auto niet meer rechts afslaan, het lijkt alsof de Rondweg uitgebreid is naar de Tivolilaan. En door het verbod op nachtelijk vrachtverkeer op het Bogardeind in Geldrop (van 19 tot 7 uur) nemen chauffeurs de route via Eindhoven naar de A67. Met de komst van een nieuw distributiecentrum in Nuenen zal het nog drukker worden. Via de Tivolilaan is de snelste route naar de A67, en dat weten ze in Geldrop, Nuenen en bij de DAF.
Tegen het vrachtverkeer zijn de bewoners van de Tivolilaan al jaren aan het strijden. Voor de verkeersveiligheid en die van de fietsers. Zwaar vrachtverkeer beschadigt het wegdek en de trillingen veroorzaken scheuren in de huizen. Daarnaast is de geluidsoverlast onacceptabel.
45 huishoudens in de straat ondertekenden het verzoek om bij Veilig Verkeer Nederland een rapport te laten maken. Dat kwam er in maart 2020. De conclusie was, onmiddellijk verbeteren van de verkeersveiligheid. En het rapport ging de Gemeentelijke la in. Er veranderde niks. Wat er gebeurde was dat de communicatie met de Gemeente Eindhoven volledig ophield.
Tot afgelopen vrijdag 10/09/21, toen kwam er een nieuwe ambtenaar luisteren en er afspraken gemaakt zijn. Om zo deze situatie te gaan verbeteren, want de bewoners zijn het zat, spuugzat. De volgende bijeenkomst -eind sept- gaat over de mogelijkheid van een tijdelijk verbod van vrachtverkeer op de Tivolilaan (met uitzondering van bestemmingsverkeer).
Ik als Fietsburgemeester verbaas me niet over deze gang van zaken, hoeveel inwoners initiatieven lopen al jarenlang tegen dichte deuren of de gebrekkige communicatie van de Gemeente aan? Kan er simpelweg niks veranderen of is het onwil? Als het gaat om verkeersveiligheid lijkt mij dat een open deur, dat doe je gewoon – omdat je er als Gemeente bent voor de inwoners. En dan mag je deze inwoners dankbaar zijn dat ze zich vrijwillig bekommeren om het welzijn van hun straat of wijk.
Met de inzet van externe ambtenaren lijkt er een manier gevonden te zijn om langdurige problemen aan te pakken. Op weg naar een fietsvriendelijke Eindhoven, is dat een goede keuze. Want op het primaire fietsroutenetwerk moet je gewoon veilig kunnen fietsen !
Sarge Meulman –
Fietsburgemeester Eindhoven
Hoe is het fietsen in Eindhoven, wat kan er beter ?
Vul de enquête van de fietsersbond in : http://www.fietsstad.nl