Wanneer moet je stoppen met autorijden?

Ouderendiscriminatie
Laatst stond in het ED een verhaal over een dodelijk ongeval veroorzaakt door een 82 jarige man. Mijn eerste reaktie was: leeftijdsdiscriminatie! Waarom staat de leeftijd erbij? Op dezelfde manier kun je roodharigen en baarddragers ook wel discrimineren door dat te vermelden bij zo’n verslag in de krant

Eigenwijs

Ik zit vol in de doelgroep dus vandaar dat mijn stekels vanzelf omhoog gingen. Allerlei instanties vinden dat ze zich moeten bemoeien met bepalen of je wel of niet een verlenging van je rijbewijs mag krijgen terwijl ik denk dat ik dat zelf wel kan beslissen. Dat wordt in de media dan weer neerbuigend beschreven als ‘eigenwijze ouderen die niet willen luisteren’. Jaja.

Onderzoek

Dus maar eens wat onderzoek gedaan naar de vraag hoeveel ongelukken worden veroorzaakt door ouderen in vergelijking met jongeren. Het valt nog niet mee. Bij dodelijke ongelukken zijn wel procentueel veel ouderen het slachtoffer maar dat betekent nog niet dat ze dat ongeluk ook veroorzaakt hebben. Ik heb het goede lijstje niet kunnen vinden.

Dat ouderen eerder het loodje leggen snap ik wel. Mijn bloedverdunners bijvoorbeeld zullen ervoor zorgen dat ik gewoon leegloop na een behoorlijke verwonding van een botsing en vooral ouderen slikken die dingen.

Mogelijke problemen bij autorijden door senioren is dat de sensoriek wat slechter wordt. De ogen en oren doen het niet zo goed meer en de reaktiesnelheid is ook niet meer wat het geweest is. Even omkijken is ook lastiger. Omgaan met complexe verkeerssituaties ook.

Maar dat weet je van jezelf dus daar kun je rekening mee houden. Een beetje de spits mijden, binnen blijven als het donker is of slecht weer wordt. We zorgen ervoor dat we ons niet laat afleiden door mobiele telefoons en navigatiesystemen en belachelijk moeilijke radio’s. Ikzelf zet zelfs de muziek uit als ik moet inparkeren! Veiligheidsgordels dragen we ook allemaal.

Verder hoeven ouderen zichzelf niet meer te bewijzen dus haantjesgedrag doen we niet meer aan. Hoewel, bij nader inzien is dat niet helemaal waar. Laten we maar zeggen dat we dat minder doen dan vroeger.

Ervaring

Een ervaren chauffeur weet wat hij moet doen om juist die situaties te vermijden waarin hij die ervaring nodig heeft om er zonder kleerscheuren uit te komen. Die ervaring en verkeersinzicht gebruiken we om onze andere ongemakken te compenseren.

Als je 30 jaar schadevrij gereden hebt, dan heb je geluk gehad maar je bent ook goed geweest in het vermijden van problemen. Waarom zou je dan nu ineens je rijbewijs moeten inleveren? Dikke kans dat je de volgende vijf jaar ook zonder grote ongelukken doorkomt.

Koffiedik
Ik snap natuurlijk wel dat het beter is om een week vóór je fatale ongeluk je rijbewijs in te leveren dan een week te laat, maar hoe weet je dat? Het blijft dus toch een beetje koffiedik kijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *