Wonen bovenop de Kennedylaan in Eindhoven
Nederland kampt met een woningcrisis en Eindhoven is geen uitzondering op deze regel. De stad heeft een groot woningtekort maar is tegelijkertijd tegen haar grenzen aangegroeid. Volgens GroenLinks Eindhoven is het ondertunnelen van de Kennedylaan een oplossing voor dit probleem. Zo ontstaat er ruimte voor een groene en levendige wijk met 750 tot 1.000 betaalbare woningen.
Op dit moment is de John F. Kennedylaan een 7 kilometer lange, vervuilende weg die het centrum van Eindhoven tot aan Son en Breugel verbindt. De partij wil dat de gemeente gaat onderzoeken hoe er een inclusieve wijk gebouwd kan worden bovenop de Kennedylaan. Een wijk waar niet eerst de stenen worden uitgedacht en dan pas het groen, maar waarbij betaalbaar wonen, groen, duurzaamheid, schone mobiliteit, en ontmoeten direct samenkomen. Dit project zou naar schatting circa 750 tot 1.000 energie-neutrale woningen op kunnen leveren; inclusief studentenhuisvesting.
Saskia Lammers (fractievoorzitter GroenLinks Eindhoven): “Het is tijd dat de stad weer meer van inwoners in plaats van auto’s wordt. Met dit plan lossen we niet alleen het mobiliteitsprobleem van de Noord-Oostkant op, maar verbeteren we ook de doorstroming en luchtkwaliteit, houden we het landschap van het Dommeldal in tact en kunnen we tevens een nieuwe, betaalbare en groene wijk bouwen.”
Vandaag presenteerde partijleider Jesse Klaver de plannen van GroenLinks om de verkiezingsbelofte van 1 miljoen nieuwe woningen in 2030 te realiseren. Naast het plan in de Eindhovense gemeenteraad horen ook het sluiten en omturnen van Rotterdam Airport en de sloop van de A10 West in Amsterdam tot de mogelijkheden om meer ruimte te creëren voor betaalbare woningen.
Klaver: “Wonen is voor velen onbetaalbaar en onbereikbaar geworden. Maar wonen is een grondrecht. Een veilige plek waar je je thuis voelt, met voldoende ruimte en groen in de buurt. Het kan, maar daarvoor is wel een koerswijziging nodig. Om dit mogelijk te maken, is GroenLinks bereid om miljarden uit te trekken.”
Het lijkt me zinvol van de Kennedylaan een woongebied te maken. In een bijdrage voor de DSE heb ik zelf al voorgesteld om het deel van de Kennedylaan van station tot rondweg te gebruiken voor noodwoningen.
De verkeerstunnel is echter overbodig als het verkeer van en naar het centrum wordt beperkt tot een ruim bemeten fietspad. Daarnaast autotoegang voor bewoners, leveranciers, onderhoudsbedrijven, ambulance en brandweer.
De pandemie maakt duidelijk dat de kantoren, winkels in het centrum van Eindhoven overbodig zijn. Ik heb bijvoorbeeld van niemand gehoord die geen verzekering kon sluiten of jas kon kopen vanwege de lockdown, ook in het centrum van Brainhoven. Levende kantoren en winkels zijn steeds meer ook online actief.
Nieuwe technologie maakt grote spreiding van kantoren, winkels (inclusief webwinkels) en horeca mogelijk. Ook het gezellige uitgaan kan meer gespreid worden. En wie in de omgeving naar een leuke winkel of horecagelegenheid wil gaan, kan de fiets of elektrische fiets gebruiken.
De miljarden voor de verkeerstunnel kan men beter bestemmen voor investering in nog meer, hoogwaardige en emissieloze noodwoningen. De Kennedylaan als weg uit de woningnood.
Beste Jeanette, Fijn dat Groen Links als eerste politieke partij meegaat in mijn opinieartikel van zaterdag 25 november 2020 in het ED. Daar heb ik deze mogelijkheid al aangegeven . Zelfs in een groter verband met de Prof. Dorgelolaan en De Fellenoord. Binnenkort gaat de Stichting Beter Eindhoven daar nader op in met enkele aanvullende gedachten erover.
Paul Henkemans,