‘…aan alles komt een Eindhoven…’

Hoe kom je er op? Het ligt zó voor de hand, en toch verzin je het niet.Totdat het plotseling opduikt in een afscheidsbericht. Van een marketeer. En niet de minste. De man die de afgelopen decennia verantwoordelijk was voor groei en bloei van een mediageniek ‘booming Eindhoven’.

De teloorgang van Philips en het verval van DAF. Daarmee begon het. Rond 1990 stond Eindhoven slecht op de economische kaart. De gloeilampenjongens en -meisjes bonden in. En nog niet zo zuinig ook. De verhuizing het hoofdkantoor naar stadstaat Amsterdam was ergerniswekkend, maar nog het minst treurige. Het verlies aan werkgelegenheid, dát was pas een mokerslag. Nooit in die mate eerder vertoond in groeibriljant Eindhoven. Tegelijkertijd ging Neerlands’ enige vrachtwagenfabrikant door een diep dal. Het Eindhovense DAF-concern viel om. En in hun kielzog gleed er een berg aan werk mee het putje in.

Handen werden ineengeslagen en groeiplannen gemaakt.Triple helix werd de toverformule. Stad én regio rechtten de rug. Brainport werd geboren.

En is inmiddels goed voor een kwart van het verdienvermogen van ons land. Met de wind in de zeilen is Eindhoven inmiddels is vele top-10 lijstjes terecht gekomen.
De stad behoort tot de top van Europese steden waar het goed leven is. Internationals wonen en werken hier graag. Uit onderzoek blijkt dat de beste werkgever van Nederland hier gevestigd is.

Een populair doel voor dag- en weekendtrips, ook dat is de stad. Een stad waarvan je houdt, of niet. Binair. Meer smaken zijn er niet. In de flow van vernieuwing en groei werd Eindhoven ‘neergezet’, verkocht, ‘gepromoot’ en uitgedragen.

Met TDK ( techniek, design en kennis ) als handelsmerk. Door hem bedacht. Originele vondst, ontleend aan een fenomenale uitvinding van Philips: het cassettebandje.

En dan nog het beeldmerk van Eindhoven. Het stadslogo ‘Vibes’, gebaseerd op de letter E met de drie golven, symbool voor techniek, design en kennis. Krachten die kenmerkend zijn voor de regio. Dat beeldmerk is niet meer weg te denken. Tot op zebrapaden en sweaters is het te vinden. Mits correct, mag iedereen het vrij gebruiken. En dat gebeurt ook.
Ook dat heeft hij bedacht.

Gepokt en gemazeld met het DNA van deze noeste, soms lelijke, maar vooral uitnodigende stad. Vol dynamiek, begeesterend en van het vooruitdenken. Onlangs werd hij benoemd tot ereburger. Bij gelegenheid van zijn afscheid. Het zij hem gegund. Eindhoven heeft veel aan hem te danken. Peter Kentie is zijn naam.

 

Meer columns: https://pieterhendrikse.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *