Advies: Focus en Voortgang
Overload
We zien dat Eindhoven zich helemaal vastgewerkt heeft. Door alle bouwplannen raakt niet alleen de gemeenteraad over de toeren, maar ook het ambtenarenapparaat en vooral de burgers. Het is niet meer bij te houden wat er allemaal op stapel staat om de stad onherkenbaar te ‘verbeteren’.
De verantwoordelijke wethouder krijgt elke week meer haast om nog vóór de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 zo veel mogelijk onomkeerbare beslissingen op zijn naam te krijgen. Hij wordt daarbij opgejuind door de bouwers die al aan zien komen dat na de verkiezingen er misschien wel een andere wind gaat waaien, waardoor ze al hun mooie plannen in het halfrond archief kunnen schuiven.
Het gemeentebestuur is dus bezig met het tegelijkertijd starten van tientallen verschillende grote bouwaktiviteiten en verzuipt daarin. Het gevolg is dat we over twintig jaar nog steeds geen woningen hebben gebouwd, maar wel veel papier geproduceerd hebben en veel gefrustreerde Eindhovenaren bij de pakken neer zijn gaan zitten.
Oplossingsrichting
Een mogelijke oplossing is al opgeschreven door Okke die schrijft dat als je vastloopt dat je dan je parallelle processen sequentieel moet maken. Dus niet alles tegelijk aanpakken maar gewoon één voor één starten, oplossen en daarna pas de volgende starten.
In dit voorstel is aangegeven wat een logische volgorde zou kunnen zijn voor de vernieuwing van Eindhoven binnen de ring en wat daar dan gebouwd moet worden.
ToDo lijstje
Het 2do lijstje wordt dan:
- Binnenstad: nieuwe bestrating, lelijke gaten wat vriendelijker maken.
- Campinaterrein: bouwplannen goedkeuren en uitvoeren.
- Fellenoord en Dorgelolaan: integraal plan maken en uitvoeren
- Tussen Bijenkorf en de Dommel: integraal plan maken en uitvoeren.
- Stadhuisplein: mooi hotel bouwen
- VDMA terrein: bouw opstarten na aanpassen van de plannen
Plan van Aanpak
(We gaan er in dit verhaal van uit dat de hoogbouwmannen bezig gaan met een testosteronwedloop op Vliegrijk, dus dat ze geen interesse meer hebben in Eindhoven binnen de ring.)
@1 Binnenstad
Stop alle voorbereidende bouwaktiviteiten binnen de ring.
Zorg ervoor dat de grote gaten van de stad er wat vriendelijker uitzien. Dat kan met groen, dat kan met bomen en dat kan met plantsoenen en pleintjes en horeca. Desnoods een tijdelijke parkeerplaats. Opdracht: weg met de bouwhekken en de bouwschuttingen in de binnenstad.
Vervang wel de bestrating en vergroening van de binnenstad volgens plan. Dat zal al voldoende verstoring geven en de grenzen van de flexibiliteit van het winkelende publiek behoorlijk testen.
@2 Campina Terrein:
De voorstellen voor het Campinaterrein zien er hoopvol uit en kosten niet al te veel kruim op het gemeentehuis. Zorg dat de bouw zsm kan starten.
@3 Fellenoord en Dorgelolaan:
Maak een integraal plan voor Fellenoord en prof.dr. Dorgelolaan. Dus van PSV stadion tot de Berenkuil ten noorden van het spoor. Daar kunnen we redelijk hoog bouwen. Er is vooral behoefte aan heel veel betaalbare woningen voor jonge mensen met een grootte van 60m2 tot 100 m2 in Eindhoven, dus die moeten we eerst bouwen.
Ook moet gezorgd worden voor voldoende sociale cohesie tussen al die nieuwe bewoners. Daar zal dus een programma voor moeten worden opgetuigd zoals de afgelopen tien jaar in Woensel-West heeft gelopen. Kleine horeca en winkeltjes in de plint.
Inspraak van burgers kan beperkt blijven omdat er weinig omwonenden zijn en de meeste nieuwe bewoners van elders komen.
Wat er met het NS station en het busstation moet gebeuren weet ik niet en het interesseert me ook niet. Ik vind het prima zo, want mijn ego is daar niet van afhankelijk. Dus maak het niet al te megalomaan want een simpele oplossing zal al discussie genoeg geven. Neem hier vooral de burger serieus, want die heeft er last van als het weer broddelwerk wordt.
@4 Tussen Bijenkorf en Dommel:
Maak een integraal plan voor het Stationsgebied tussen de Bijenkorf en de Dommel zoals de gemeenteraad heeft geeist. Het is een overgangsgebied tussen het hoger gebouwde Fellenoord en de lagere stad ten zuiden van het spoor. Dus maximaal vijf verdiepingen hoog. Door de ligging op loopafstand van de TU/e, Fontys, Dommelstraat en Effenaar is het een perfect gebied voor veel studentenhuisvesting: 25 m2 per studentenappartement met gemeenschappelijke keukens en woonkamers en veel fietsenschuurtjes.
Qua uitstraling denk aan Barcelona rond de Sagrada Familia: twee blokken naast elkaar en tien blokken lang. Met gezellige pleintjes op de hoekpunten van de blokken. Maak het mooi, ruimtelijk en zorg voor voldoende infrastructuur, hobbyruimtes, werkplaatsen, terrasjes en koffiewinkeltjes in de plint. Tussen de Bijenkorf en Eindhoven-Centraal kan het eventueel iets hoger, grootteorde Groene Toren.
Ook hier moet de inspraak van de burger serieus genomen worden omdat het nogal veel effecten heeft op het woongenot van de huidige omwonenden.
@5 Stadhuisplein:
Stadhuisplein: stop de plannen voor de ultrahoogbouw. Renoveer het oude stadskantoor en zet op de noordelijke flank van het plein een mooi hotel. Denk aan het Park Royal Hotel in Singapore met veel groene terrassen.
@6 VDMA terrein:
De huidige plannen voor het VDMA terrein zien er redelijk uit. Alleen svp niet over de openbare weg bouwen, want er moet altijd voldoende lucht zichtbaar blijven. Misschien het bovenste blok gewoon weglaten om de gebouwen minder agressief te maken. Als we weten hoe het stationsgebied wordt dan moeten de plannen daaraan aangepast worden.
En de andere plannen dan? Verder vooruitkijken heeft geen zin omdat we minstens tien jaar verder zijn voordat we daar aan toe zijn. Dat is drie gemeenteraadsverkiezingen verder.
Globale Planning:
- 2021-2025 Binnenstad: nieuwe bestrating, lelijke gaten vriendelijker maken.
- 2021-2026 Campinaterrein: bouwplannen goedkeuren en uitvoeren.
- 2023-2050 Fellenoord en Dorgelolaan: integraal plan maken en uitvoeren
- 2026-2040 Tussen Bijenkorf en de Dommel: integraal plan maken en uitvoeren.
- 2028-2032 Stadhuisplein: op de noordkant iets moois bouwen
- 2030-2035 VDMA terrein: bouw opstarten na aanpassen van de plannen
Conclusie:
Ja, deze planning ziet er beroerd uit, en dan heb je nog maar de helft van de ambities ingevuld. Maar je krijgt wel Focus en Voortgang.
Dus in plaats van alleen maar plannen voor een boel woningen heb je een groot aantal woningen ook echt gebouwd! Een hele vooruitgang.
met vriendelijke groet,
=Waldorf en Statler=
Je hebt wel smaak, Park Royal Hotel is idd prachtig. Heb het in het echt kunnen aanschouwen, want ja ik hou van reizen 🙂 en op dat plan van je hotel ben ik niet tegen, hoogte is geen doel maar een hoogtegrens is wel een onnodige beperking.
Maar wat is het verschil tussen wat men nu doet of in 27 jaar tijd Fellenoord vol bouwen? Om Fellenoord in 27 jaar vol te bouwen heb je ook vele projecten tegelijk nodig… dat is exact wat er nu gebeurt, alleen dan voor de binnenstad.
Vergis je niet, de huidige plannen van de binnenstad zijn namelijk ook al erg oud.. lichthoven sinds 2006.. Victoriatoren werd al over gepraat in 2008.. is een bus die je al van behoorlijk ver zag aan komen als je je erin verdiept had 🙂
Strijp-S zijn ze ook al 13 jaar mee bezig en is ook nog lang niet af.. en daar word momenteel veel gebouwd, wat uiteraard ook veel efficiënter is voor de bouwers om het in golven te bouwen.. ook prettiger voor de omwonende als het in 1 keer kan, in plaats van 2 jaar een bouwput om daarna de volgende bouwput te openen.
Er komt idd een golf aan, maar daarna ook weer een lange stilte.. wat is er nu werkelijk in de laatste 10 jaar gebouwd in de binnenstad? Onyx en student hotel.. niet heel veel meer..
Beste Eindhovenaar,
bedankt voor je compliment over Park Royal Hotel.
Over de snelheid van nieuwe gebouwen verzinnen en bouwen:
Ik heb het niet over de snelheid waarmee beton hard wordt, maar over wat een burger of een ambtenaar of een raadslid aan kan aan wijzigingen in de stad in het besluitvormingsproces.
Wij burgers willen het gevoel krijgen dat we een mooiere en betere stad krijgen, anders gaan we dwarsliggen.
De publicaties van al die ontwerpen over al die projecten is voor een gewoon mens niet meer te volgen. Je ziet alleen postzegeltjes en geen ontwerp neergezet in een bestaande omgeving. En dat wil je nou net weten. Bij 10 postzegels ben je volledig de draad kwijt over hoe het geheel eruit gaat zien omdat je de andere 9 niet ziet.
De plaatjes die getoond worden zijn meestal vogelperspectief. En wij zijn geen mussen, maar mensen met hun ogen op 160 cm boven de grond. Dat is wat we later zien. Dus vogelperspectief moet je dan ook weer in je hoofd ombutsen naar kikkerperspectief. Best lastig!
Voor het ambtenarenapparaat is het ook lastig. Die moeten nu erg hard lopen om al die parallelle plannen te beoordelen en te volgen. En als’t klaar dan hebben ze geen werk meer.
Als ze de plannen 1 voor 1 kunnen behandelen dan kunnen ze het beter aan.
Als een plan eenmaal goedgekeurd is dan is het natuurlijk beter om het zo snel mogelijk te bouwen. Die 25 jaar doorlooptijd voor Fellenoord/Dorgelolaan heb ik niet zelf bedacht maar heb ik gelezen in het ED die de wethouder citeerde.
Je opmerking over dat de plannen al jaaaren in de pipeline zitten bewijst mijn theorie dat veel parallelle plannen leidt tot nul voortgang.
Doe ze stuk voor stuk en je zult zien dat dat ene plan ineens wel opschiet in de besluitvorming. De rest ligt even stil als nu, maar als ze aan de beurt zijn dan spuit het ineens vooruit.
Het verschil is dat er nu wel een plan gemaakt is met 3 gebieden met ieder hun eigen supervisor. Momenteel de meeste plannen voor de binnenstad, waar een duidelijke hoogbouwvisie voor is gemaakt met hulp van Winy Maas.
Daarnaast is het prima te volgen voor de geïnteresseerde (Op EHXVL hebben ze een mooie plattegrond), maar je moet je er zoals met alles wel in verdiepen..
Vind een groot project als District E geen postzegel.. ja het gaat plaatsnemen in de omgeving, maar is een op zichzelf staand project.. als je interesse hebt zul je toch per project inzoomen.
Snap wel dat je graag een afbeelding zou willen zien van hoe het geheel eruit ziet vanuit straat niveau.. vaak worden andere projecten wel meegenomen in renders… maarja uiteindelijk zul je op een afbeelding niet ervaren hoe het in werkelijkheid word.. zou leuk zijn als je het op het plein via een VR-bril zou kunnen zien.
Maarja ik heb er wel een beeld bij.. 170m is best een aardige hoogte.. maar ultra hoog zou ik het niet noemen, het is op wereld niveau net een wolkenkrabber.. daar staan er momenteel geen enkele van in Eindhoven..
Daarnaast komen de grote projecten regelmatig in het nieuws, probeert de gemeente Eindhovenaren te betrekken en interesseren.. en komen er ook genoeg geïnteresseerde zoals bijvoorbeeld bij de avonden van District E..de presentaties waren helemaal volgeboekt.. je hebt ook nog een architecten centrum en vele andere bronnen waar je informatie kunt halen.
Maarja de gemiddelde Eindhovenaar op straat interesseert zich er ook niet zo voor.. maar die gemiddelde Eindhovenaar weet vaak wel dat er torens komen, maar heeft geen idee van het mooie heuvelachtige huisjes project van BDP/Hurks in Blixembosch…