Boeing 737 MAX – wat is er allemaal gebeurd ?
De afgelopen maanden is er veel gepubliceerd over de Boeing 737 MAX en de reden waarom ze neerstorten. De verhalen beginnen in oktober 2018 en het licht aan het einde van de tunnel is nog niet in zicht.
Lees dit en huiver, maar besef wel dat vliegen nog steeds de veiligste manier van transport is.
Afko’s:
FAA = Federal Aviation Association: Amerikaanse luchtvaartautoriteiten
MCAS = Maneuvering Characteristics Augmentation System: automatisch softwaresysteem dat de neus van het vliegtuig omlaag duwt zodra het vliegtuig te ver achterover helt.
737max
Lion Air vlucht 610 verongelukt
Op 29 oktober 2018 verongelukt een bijna nieuwe Boeing 737 MAX van Lion Air in Indonesië. Het gebeurt 12 minuten na de start. Alle 189 inzittenden komen om het leven.
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lion_Air-vlucht_610
Piloten eisen stappen na neerstorten 737 MAX. Boeing wil dit niet.
In november 2018 eisen boze American Airlines piloten van Boeing dat ze iets moet doen. De meeting vindt plaats bij de vakvereniging voor piloten in Fort Worth.
De piloten vinden dat Boeing de FAA ervan moet overtuigen dat er een waarschuwing uit moet gaan dat het vliegtuig misschien niet luchtwaardig is. De FAA heeft al een richtlijn uitgebracht na de Lion Air crash om in de handleiding op te nemen wat er moest gebeuren bij problemen met de MCAS.
Boeing weigert, omdat ze niet zeker weet dat de nieuwe software van de MCAS de oorzaak van de crash was. Boeing vindt dat piloten dit zelf wel kunnen oplossen, omdat ze goed getraind zijn.
Een boze piloot vat het zo samen: “These guys didn’t even know the damn system was on the airplane, nor did anyone else”.
Boeing: “The worst thing that can ever happen is a tragedy like this, and the even worse thing would be another one”.
bron: New York Times 14-05-2019 en NU.nl 16-05-2019
Ethiopian Airlines vlucht 302 verongelukt
Op 10 maart 2019 verongelukt de tweede Boeing 737 MAX in een half jaar tijd in Ethiopië. Het gebeurt 6 minuten na de start. Alle 157 inzittenden komen om het leven.
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines-vlucht_302
Frankrijk accepteert 737 Black Box
Ethiopie weigert om de zwarte dozen van de verongelukte 737 MAX over te dragen aan de Amerikaanse autoriteiten, maar stuurt ze naar Frankrijk om de data te downloaden.
Trump zet 737max aan de grond
Pas nadat de hele wereld de 737 MAX in de ban heeft gedaan staan nu ook in de USA alle Boeing 737 MAX vliegtuigen aan de grond.
Wereldwijd mogen nu alle 376 Boeing 737’s nu niet meer vliegen omdat het luchtwaardigheidscertificaat is ingetrokken.
De grafiekjes van de vertikale snelheid van de twee verongelukte vliegtuigen lijken verdacht veel op elkaar.
bron: New York Times
Salaris CEO Boeing stijgt 27%
Het salaris van Dennis Muilenburg, CEO van Boeing, stijgt van USD 18,5 miljoen in 2017 naar USD 23,4 miljoen in 2018. Dat is een stijging van 27%.
Bron: RTLZ
Zwarte Dozen vertonen gelijkenissen
Reuters meldt dat de vliegramp met de 737 MAX van Ethiopian Airways duidelijke overeenkomsten vertoont met de crash in Indonesië. Dat zegt de Ethiopische minister van transport.
Volgens Bloomberg kan een sensor in de neus mogelijk defect zijn geweest waardoor een automatisch veiligheidssysteem het toestel liet dalen.
Volgens Seattle Times had de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een groot deel van de beoordeling van dit systeem aan Boeing overgelaten.
Reuters bericht dat Boeing binnen 10 dagen met een software update komt die moet voorkomen dat het systeem beslissingen neemt op grond van één sensor.
bron: Financieel Dagblad
Nieuw licht op crashes Boeing
Volgens de zwarte doos dook door een defecte sensor de neus van het Ethiopian Air toestel telkens omlaag. De gezagvoerder meldde problemen en wilde terug naar de luchthaven. Het vliegtuig vloog te snel.
Justitie in de USA stelt een onderzoek in naar Boeing bij de ontwikkeling, training van piloten en veiligheidscontroles. Voor Europa en Canada is dat te laat: zij gaan zelf een onderzoek uitvoeren.
Boeing werkt aan een software update maar blijft erbij dat zijn nieuwe MAX toestellen veilig zijn.
Bron: Eindhovens Dagblad en NU.nl
Onheil zat ingebakken in 737 MAX
De Volkskrant geeft een aantal mogelijke oorzaken voor de Boeing crashes:
– Boeing moet snel antwoord hebben op de zuinige variant op de Airbus A320. De veertig jaren oude 737 wordt snel opgepoetst tot de 737 MAX. Piloten uit de oude 737 moeten zonder nieuwe opleiding de MAX kunnen besturen. Een uurtje oefenen op een iPad moet voldoende zijn. Dat scheelt flink in de kosten.
– De zuinige motoren zijn groter en dat past niet, dus komen ze verder naar voren op de vleugels. Daardoor kan het vliegtuig tijdens de vlucht zover achterover hellen dat de vleugels niet meer werken (“stall”). Dat Boeing daarvoor het MCAS software-systeem inbouwden was de piloten niet verteld, want het werkt toch automatisch.
– In de luchtvaart voer je alle systemen dubbel uit. Maar niet dit systeem: van de twee luchtsensoren werd er maar één gebruikt door MCAS. En als die stuk is dan gaat het vliegtuig bizar gedrag vertonen waar piloten niets van begrijpen.
– Als de twee luchtsensoren verschillende waardes meten, dan moet een alarm zichtbaar worden in de cockpit. Dat was niet standaard ingebouwd, maar zat in een duur optiepakket.
– Bij testvluchten bleek dat MCAS veel sterker moet werken dan voorzien was. De FAA wist van niets.
– Na de crash in Indonesië wil Boeing in Januari een software update uitbrengen. Dat is niet gelukt omdat overleg met de FAA stopt omdat de Amerikaanse overheid in die periode 35 dagen op slot gaat door gedoe over begrotingen tussen Trump en het Congres.
– De FAA krijgt steeds minder budget en moet grote delen van de veiligheidsinspecties en -tests overlaten aan de fabrikant. Oftewel: Boeing mag zijn eigen vliegtuigen certificeren.
Bron: Volkskrant
Boeing vraagt geld voor veiligheidsvoorzieningen
Boeing vraagt geld voor veiligheidsvoorzieningen waarmee 737 MAX crashes voorkomen hadden kunnen worden.
Niet alle toeters en bellen in een vliegtuig zitten in de basisprijs. Als een functie niet verplicht wordt door de regelgeving dan wordt het in een optiepakket gestopt. Luchtvaartmaatschappijen kopen lang niet altijd die optiepakketten, want ze moeten zo goedkoop mogelijk vliegen. En dat geldt ook voor veiligheidsvoorzieningen.
Dan kunnen de luchtvaartmaatschappijen de goedkoopste vliegtuigen kopen en de vliegtuigmaatschappijen kunnen zeggen dat de voorzieningen beschikbaar zijn.
Volgens USA TODAY wordt vanaf nu het waarschuwingslampje dat de twee sensoren verschillende waardes meten standaard in de 737 MAX.
bron: Interesting Engineering
Vliegmaatschappij Garuda Indonesia annuleert bestelling 49 Boeings
Garuda Indonesia wil zijn bestelling voor 49 Boeing 737 MAX toestellen annuleren, een deal van bijna $5 miljard.
De reden is dat de passagiers in Indonesië het vertrouwen in het toestel hebben verloren.
bron: NU.nl
Krijgen piloten buiten de USA wel de training die nodig is?
Amerikaanse luchtvaartexperts vragen zich af of piloten van sommige buitenlandse vliegmaatschappijen wel genoeg voorbereid zijn om onvoorziene omstandigheden aan te kunnen. Ze denken dat Amerikaanse piloten beter opgeleid zijn.
Amerikaanse piloten en co-piloten hebben minstens 1000 tot 1500 vlieguren, buitenlandse piloten soms maar 200. De Ethiopische piloot had 8000 vlieguren, de co-piloot 200.
De Ethiopische luchtvaartmaatschappij zet hier grote vraagtekens bij: beide piloten hadden de door Boeing aanbevolen training gehad en waren op de hoogte van het FAA bericht na de Lion Air crash. Ze hebben een 737 MAX flight simulator, maar het niet duidelijk of deze piloten die gezien hebben.
Merk op dat de 737 MAX flight simulator toen geen mogelijkheden had om MCAS problemen te simuleren.
bron: USA TODAY
Miljoenen liters brandstof weg door verbod 737 MAX
Nu de 737 MAX niet mag vliegen wijken vliegmaatschappijen uit naar de voorganger, de 737-800. Die verbruikt 18% meer kerosine.
Uitwijken naar Airbus A320 NEO gaat niet, omdat Airbus niet nog meer toestellen kan produceren. Verder mogen 737 piloten niet zomaar Airbus vliegen.
TUDelft heeft uitgerekend dat het aan de grond houden van de 737 MAX ruim 2 miljoen liter kerosine per dag extra kost, dat is 5600 liter per 737 MAX per dag.
bron: Financieel Dagblad
China schorst Luchtwaardigheidscertifikaat 737 MAX
China schorst het luchtwaardigheidscertifikaat van de 737 MAX tot een voorgestelde modificatie is goedgekeurd en vastgesteld is dat het vliegtuig veilig is om mee te vliegen.
bron: Bloomberg
Piloten hadden 40 seconden om het probleem op te lossen
Piloten in de Flight Simulator die proberen de Lion Air crash te reproduceren komen erachter dat ze nog geen 40 seconden de tijd hebben om het MCAS systeem uit te zetten om een ramp te voorkomen. Als ze te laat zijn dan duikt de neus naar beneden en kunnen ze niets meer doen.
In die 40 secondes moeten ze drie schakelaars overhalen. Als ze één schakelaar overhalen, dan grijpt MCAS automatisch na 5 secondes weer in. Als ze een andere schakelaar ook overhalen dan wordt een motor uitgezet die door MCAS wordt bediend. Daarna moeten ze met de hand aan een wiel draaien om het vliegtuig weer op koers te krijgen.
Merk op dat de piloten niet wisten dat MCAS in het vliegtuig gebouwd was. Merk ook op dat de 737 MAX zijn handboeken nog op papier meelevert, zodat het vliegtuig zich de grond in boorde terwijl een co-piloot nog in het handboek aan het bladeren was.
bron: New York Times
Boeing past software 737 MAX en training van piloten aan
Boeing heeft de software aangepast van de 737 MAX, waarmee de piloten meer controle over het toestel krijgen. In de nieuwe versie duwt MCAS de neus van het toestel maar één keer naar beneden.
De FAA moet nog instemmen met de wijziging.
bron: Teletekst
Boeing fikst vluchtbesturingssysteem op 737 MAX, meer pilotentraining
Boeing stelt voor om software aan te passen en eist meer training voor piloten en hoopt zorgen weg te nemen over de veiligheid van de 737 MAX zodat het weer de lucht in kan.
Boeing ondervindt veel druk door uitvallen van vluchten van zijn klanten en ongewenste aandacht van het Congres.
De FAA is ondervraagd door een senaatscommissie over de beslissing om de 737 MAX in de lucht te houden terwijl andere landen het toestel aan de grond hielden.
“We werken samen met klanten en overheden wereldwijd om het vertrouwen in onze industrie weer terug te krijgen … ” volgens Boeing.
De MCAS software wordt aangepast:
- MCAS zal twee sensoren gebruiken om de hoek van het vliegtuig te bepalen.
- Als het verschil tussen de sensoren meer dan 5,5 graden is, dan zal het systeem niet geactiveerd worden
- Het waarschuwingslampje wordt standaard in plaats van een optie.
- MCAS zal zichzelf niet weer opnieuw activeren.
Training van piloten wordt aangepast om het verschil tussen de 737 en de MAX duidelijk te maken. Dit bovenop de 21 training-dagen die nodig zijn om een 737 te mogen vliegen.
Volgens Boeing moet de FAA nog beslissen over de softwarewijzigingen en de training.
bron: USA TODAY
Boeing problemen kosten TUI 200 mln
TUI heeft vijftien 737 MAX toestellen aan de grond staan en dat kost ze tot nu toe E 200 miljoen. TUI moest vervangende toestellen regelen die ook nog meer brandstof verbruiken.
De organisatie gaat ervan uit dat de 737 MAX halverwege juli weer de lucht in mag.
bron: Teletekst
Boeing gaat software van ‘ramptoestel’737 MAX aanpassen
De definitieve analyse van beide ongelukken is nog niet voorhanden. Toch meent Boeing de oorzaak te hebben gevonden. Na een software aanpassing zou het probleem bij het opstijgen verdwenen moeten zijn. De aanpassing is uitgebreid getest op computers, in simulatoren en op vluchten.
Uit deze aanpasingen mag niet worden afgeleid dat er fouten zaten in het systeem, zegt Boeing.
bron: Financieel Dagblad
Boeing wil meer tijd voor 737 MAX Fix
Boeing zegt extra tijd nodig te hebben om de software fix voor zijn 737 MAX toestellen op te leveren. Waarschijnlijk een paar weken. “Veiligheid heeft onze hoogste prioriteit en dus zullen we op een degelijke en methodische wijze de update ontwikkelen en testen zodat we er zeker van zijn dat we het goed doen “.
Een interne review van de voorgestelde software update heeft Boeing gedwongen om de fix voor de 737 MAX software uit te stellen
De FAA verwacht dat Boeing de komende week het pakket met software verbeteringen zal aanleveren voor FAA approval.
Na ontvangst zal de FAA het Boeing voorstel onderwerpen aan een degelijk veiligheidsonderzoek. “De FAA zal de software pas goedkeuren voor installatie als de FAA tevreden is met het voorstel”.
bron: Street, Interesting Engineering
Defecte 737 sensor in Lion Air Crash wijst naar US reparateur
Een Amerikaans bedrijf, XTRA Aerospace in Miramar, Florida heeft de sensor gerepareerd een dag voordat de Lion Air 737 MAX is neergestort.
bron: Bloomberg
Boeing voert ‘geslaagde test’uit met nieuwe software 737 MAX
Boeing voert ‘geslaagde test’uit met nieuwe software 737 MAX, zegt Dennis Muilenburg, CEO Boeing, die zelf meevloog.
“De nieuwe software heeft gewerkt zoals we deze hebben ontworpen”.
bron: NU.nl
Herhaaldelijke duikvlucht voor de crash van Ethiopian Airways
Het Ethiopische ministerie van Transport geeft een voorlopig rapport vrij over het onderzoek naar het neerstorten van de 737 MAX in maart.
– Het toestel was in goede staat en het opstijgen verliep aanvankelijk normaal.
– Toen er problemen ontstonden, volgden de piloten alle voorgeschreven noodprocedures, maar ze slaagden er niet in het vliegtuig weer onder controle te krijgen. Het toestel belandde herhaaldelijk in een duikvlucht. Grote verdachte is het MCAS systeem.
– Boeing wordt aangeraden om de software van MCAS nogmaals te bekijken.
– De luchtvaartautoriteiten wordt aangeraden te onderzoeken of Boeing de juiste procedures heeft gevolgd voordat toestellen met deze systemen aan klanten werden geleverd.
– Het definitieve rapport komt waarschijnlijk binnen een jaar uit.
Het nieuws is dat de piloten de instructies van Boeing volgden die waren goedgekeurd door de FAA, en dat heeft het toestel niet kunnen redden. Daarmee is het vertrouwen in de FAA en in Boeing verdwenen.
Het kan nog wel even duren voordat de 737 MAX weer vliegt.
bron: NU.nl, USA TODAY
Boeing CEO bekent schuld voor 2 crashes
“We Own It”, zegt de CEO van Boeing, Dennis Muilenburg. Daarmee geeft hij aan dat het MCAS systeem de veroorzaker was van het neerstorten van twee 737 MAX vliegtuigen, waarbij 350 mensen om het leven kwamen. Hij verontschuldigt zich naar de families en vrienden van de slachtoffers.
bron: USA TODAY
Meer software problemen in 737 MAX
Boeing heeft een nieuw probleem gevonden in de software voor het aansturen van onder andere de flaps. Dat moet ook worden opgelost van de FAA.
Dit is de reden dat Boeing uitstel heeft gevraagd op 1 april.
Ondertussen is de Criminal Division van het Justice Department een onderzoek gestart en het Transportation Department is bezig met een onderzoek hoe het certificatieproces van de 737 MAX is gelopen.
bron: Washington Post
Boeing verlaagt productie aantallen van 737 MAX
Boeing verlaagt de productie van de 737 MAX met 20%. Vanaf nu rollen er 42 toestellen van de band tegen 52 in de vorige maanden.
Het was de bedoeling om volgens plan naar 57 toestellen per maand te gaan, maar daar zit dus nu een kink in de kabel.
bron: Wall Street Journal
Single Point of Failure: Waarom had de 737 MAX geen backup systeem?
Een basisprincipe bij het ontwerpen van vliegtuigen is dat een enkele fout niet mag leiden tot het verlies van het toestel. Waarom zijn ze dat vergeten bij het ontwerp van de MCAS in de 737 MAX?
De reden is dat de MCAS ontworpen is om het de piloot een beetje gemakkelijker te maken. Als het niet werkt dan kan de piloot het altijd afzetten en zelf verder vliegen. ‘Dus’ vinden ze het niet nodig om het systeem dubbel of driedubbel uit te voeren.
Door problemen die tijdens testvluchten naar voren kwamen is het systeem sterker gemaakt en zelfs zo sterk dat de piloot niet meer de baas was maar MCAS. Dat is een vorm van uit de hand lopende eisen die vaker voorkomt in de techniek, maar die in dit geval veel te duur (geteld in mensenlevens) is geworden. Betrouwbaarheid moet je meteen inbouwen en niet achteraf.
Bron: USA TODAY
De 737 MAX is super veilig zolang het op de grond staat
Als de 737 MAX over een paar weken weer gaat vliegen na een software fix dan hoort het bij de veiligste vliegtuigen die ooit zullen vliegen, beloofde Boeing CEO Dennis Muilenburg.
Bange reizigers hebben misschien wel iets meer overredingskracht nodig. Dat is een flinke kluif voor de luchtvaartmaatschappijen die de stoelen weer moeten vullen.
Een twitteraar meldde: “737 MAX is a super safe aircraft as long as it’s on the ground”.
Passagiers melden ook dat ze liever met een vliegtuig meegaan dat aerodynamisch zo in elkaar zit dat het uit zichzelf vliegt in plaats van uit zichzelf neerstort. Dat je software nodig hebt om het ding in de lucht te houden vinden mensen eng.
Bron: USA TODAY
Boeing levert fors minder vliegtuigen na rampen met 737 MAX
Boeing heeft in het eerste kwartaal 57 737’s MAX vliegtuigen afgeleverd, een daling van 30%. Het aantal orders voor nieuwe 737 MAX-en is gedaald naar nul.
De winst van het concern daalde in het eerste kwartaal naar 2,1 miljard dollar
Boeing verwacht dat de 737 MAX problemen minstens 1 miljard dollar zullen bedragen.
Boeing stopt tijdelijk met aandeleninkoop.
Bron: NU.nl en Wall Street Journal
Chinezen zien af van 75 nieuwe 737 MAX vliegtuigen
De Chinese leasemaatschappij CALC ziet af van 75 bestellingen voor 737 MAX vliegtuigen en eist meer zekerheid van Boeing over de veiligheid van de toestellen.
Bron: Eindhovens Dagblad
Boeing heeft 96 testvluchten gemaakt
CEO Dennis Muilenburg geeft aan dat Boeing 159 vlieguren in 96 testvluchten heeft gemaakt met de update van de software.
Boeing zal binnen twee weken de 737 MAX fix aanbieden aan de FAA.
Southwest Airlines was niet onder de indruk en heeft zijn 34 737 MAX vliegtuigen uit de planning gehaald tot 5 augustus.
Bron: TheStreet
Gratis advies van Trump aan Boeing
Trump adviseert Boeing in een tweet om de 737 MAX op te lappen en het vliegtuig onder een nieuwe naam in de markt te zetten.
Bron: USA TODAY
Boeing klokkenluiders rapporteren meer 737 MAX problemen aan de FAA
Een tiental werknemers en oud-werknemers van Boeing hebben de FAA ingelicht over meer problemen met de 737 MAX via een anonieme tiplijn van de FAA.
Wat deze problemen zijn is niet bekend gemaakt door de FAA.
Bron: Interesting Engineering en Wall Street Journal
Southwest wist niet dat veiligheidsvoorziening was uitgeschakeld
Oude 737 toestellen waarschuwden de piloot als een sensor niet goed werkte. In de 737 MAX is deze waarschuwing uitgeschakeld, maar Southwest, de grootste klant, wist dit niet. De FAA wist het ook niet.
Er kwam dus ook geen waarschuwing als de sensor van de MCAS niet goed werkte.
Volgens Boeing wisten engineers al een jaar dat de cockpit waarschuwingen niet werkten door een softwarefout. Pas na de ongelukken werd dit naar de buitenwereld gecommuniceerd.
De FAA en klanten vragen zich af hoe transparant Boeing is in de communicatie van problemen.
Bron: Wall Street Journal 28 april en 6 mei
Southwest Airlines maakt zich klaar voor inzet 737 MAX
Southwest Airlines verwacht dat de 737 MAX in het derde of begin vierde kwartaal weer mag vliegen. Southwest heeft 34 MAX toestellen.
Er zijn wel zorgen over angsten bij passagiers om met de 737 MAX te vliegen en dat die hun vluchten wegboeken van de 737 MAX. Een PR offensief moet het vertrouwen in de veiligheid terugbrengen.
Het wachten is ondertussen op de toestemming van de FAA.
Bron: USA TODAY
Boeing : gestage voortgang met update
Boeing maakt gestage voortgang met de software-update voor de 737 MAX. Verder werken ze aan extra training voor piloten.
De 737 MAX is veilig volgens Boeing CEO Muilenburg op de aandeelhoudersvergadering. Hij weigerde te erkennen dat het ontwerp van de 737 MAX gebrekkig was.
Bron: RTLZ
Ex-Boeing medewerkers: kostenbesparing belangrijker dan veiligheid
Boeing heeft veel moeite gedaan om ervoor te zorgen dat piloten van de 737-800 ook de 737MAX konden vliegen. Twee uur iPad training was voldoende. Omdat de piloten niet in een dure vluchtsimulator hoefden te trainen konden klanten sneller en goedkoper een 737 MAX in de lucht krijgen dan Airbus. Dit was een belangrijk verkoopargument.
Wijzigingen in het ontwerp van de 737 MAX die leidden tot meer training van piloten werden afgewezen. Het MCAS systeem moest dus onzichtbaar worden voor de piloot. De FAA ondersteunde dit.
Sinds Dennis Muilenburg CEO werd in 2015 is de nadruk sterker komen te liggen op besparingen, lagere inkoopkosten, kostenverlagingen, efficiencyverhoging en goedkope ontwerpkeuzes. Met 7% minder personeel moesten meer vliegtuigen gemaakt worden. De loonsverhoging van ingenieurs was afhankelijk van de kostprijs van hun ontwerp: “Ideeën worden gemeten in dollar!”. Boeing ontkent deze praktijken.
Het team dat zorgde voor de user interface van het vliegtuig naar de piloot, Flight Crew Operations, werd uitgekleed van 30 naar 15 FTE. De hooggekwalificeerde ervaren en dus dure ingenieurs werden aan de kant gezet.
Familieleden van slachtoffers van de twee crashes stonden met spandoeken buiten in de regen bij de jaarvergadering om hun ongenoegen te laten weten: “Boeing s Arrogance Kills”.
Boeing heeft dit nu uit te leggen aan onderzoekers van het Congres, Justice Department, rechtzaken van familieleden van slachtoffers, luchtvaartmaatschappijen, en luchtvaartautoriteiten in een aantal landen.
Bron: Bloomberg
FAA verzekert Congres dat 737 MAX pas mag vliegen als het veilig is
Het hoofd van de FAA heeft in een onder zoek van het Congres aangegeven dat de 737 MAX pas weer mag vliegen als de FAA ervan overtuigd is dat het vliegtuig veilig is.
De FAA kreeg ervan langs omdat het certificeren van het vliegtuig niet goed is gegaan en omdat het traag was met het aan de grond houden van de 737 MAX na het tweede ongeluk.
Bron: Yahoo Finance
Boeing zegt dat 737 MAX software fix klaar is, en dat het verder aan de FAA ligt
Boeing meldt dat de MCAS software fix voor de 737 MAX klaar is. Na 360 vlieguren in 207 vluchten is het systeem getest. De FAA heeft een aantal vragen aan Boeing gesteld over hoe piloten om moeten gaan met de cockpit bij verschillende scenario’s.
De FAA zegt dat het nog niet alle informatie binnen heeft over de update en de bijbehorende training.
Het is de vraag of internationale tegenhangers van de FAA net zo snel zullen reageren als de FAA. Op 23 mei worden ze bijgepraat.
Bron: USA TODAY en NU.nl
Buiten de USA blijft 737 MAX ondanks update aan de grond
China, de Europese Unie, Canada en Indonesië houden de 737 MAX voorlopig nog aan de grond, ook als de FAA wel groen licht geeft. De IATA, de International Air Transport Association, komt binnenkort in Montreal bij elkaar.
De FAA zegt dat Boeing nog geen verzoek voor wijziging van de software heeft ingediend. Ze melden dat ze de toestellen nog best een jaar aan de grond kunnen laten staan voordat het onderzoek naar de wijzigingen is afgerond.
Bron: NU.nl 21-05-2019 en NU.nl 23-05-2019 en USA TODAY 23-05-2019
Vertraging bij de terugkeer van de MAX door nieuw onderzoek van noodprocedures
Een onderzoek van de 737 MAX is uitgebreid naar eerdere 737 modellen. Het betreft de noodprocedures voor piloten. Hierdoor kan het langer duren voordat de 737 MAX weer mag vliegen.
Bron: Wall Street Journal
Andere problemen met 737’s
De FAA heeft nieuwe problemen ontdekt met de 737 NG en de 737 MAX.
Panelen aan de voorkant van de vleugels moeten vervangen worden van misschien wel honderden vliegtuigen.
Bron: Teletekst
American Airlines denkt dat 737 MAX in augustus weer mag vliegen
Ondanks dat Boeing de software fix nog niet heeft ingeleverd bij de FAA verkoopt American Airlines al tickets voor september.
Bron: Yahoo
Boeing geeft fouten toe bij fatale ongelukken in Indonesië en Ethiopië
De CEO van Boeing heeft toegegeven dat Boeing fouten heeft gemaakt. Eén daarvan is dat ze wisten dat een waarschuwing aan de piloten dat een sensor niet werkte al een paar jaar niet werkte, maar dat ze dat niet naar buiten gebracht hebben.
Een andere is dat ze dat niet duidelijk gecommuniceerd hebben naar klanten en FAA.
Ze verwachten dat het veel tijd kost om het vertrouwen terug te winnen.
bron: ED, Yahoo
Boeing heeft software-update klaar voor 737 MAX
Boeing bericht dat de nieuwe software voor de 737 MAX en de bijbehorende training voor piloten klaar is.
Daarmee kan Boeing officiële goedkeuring van de FAA krijgen om in Amerika te kunnen vliegen. Boeing verwacht dat de 737 MAX dit jaar weer vliegt en dat ze in 2020 weer nieuwe vliegtuigen kunnen uitleveren.
In Europa is toestemming van de Europese luchtvaartautoriteit EASA nodig. Wanneer en onder welke voorwaarden die wordt afgegeven weet nog niemand.
Bron: RTLZ
Waar blijft die software update?
De FAA heeft de software-update voor de 737 MAX nog steeds niet ontvangen.
bron: Yahoo
Waar moet Boeing de 737 MAX vliegtuigen parkeren?
Sinds Maart rollen er elke maand 42 vliegtuigen uit de Boeing fabriek in Renton. Die vliegtuigen mogen niet vliegen, dus er staan al meer dan 125 vliegtuigen buiten geparkeerd en er komen er elke maand 42 bij. De parkeerplaatsen voor auto’s van het personeel worden al opgeofferd om nog meer vliegtuigen te kunnen stallen.
Bron: Interesting Engineering
Nieuw probleem ontdekt bij 737 MAX
De FAA heeft in een test in de simulator een nieuw probleem gevonden met het softwaresysteem van de 737 MAX. Boeing is het eens met de FAA en gaat een fix zoeken voor dit probleem.
Als een microprocessor te veel werk te doen krijgt dan reageert het niet goed meer op noodgevallen, waardoor het vliegtuig in een duikvlucht gedwongen wordt.
Boeing verklaart dat ze de 737 MAX pas zullen voordragen voor certificering bij de FAA als de MAX veilig is.
Boeing verwacht een nieuwe software-update in September aan te leveren bij de FAA die zowel het MCAS probleem als dit probleem oplost .
Bron: Yahoo en Interesting Engineering
Boeings 737 MAX software is uitbesteed aan 9-dollar-per-uur-programmeurs
Hoe kan het dat Boeing, bekend om zijn degelijke ontwerpen, zulke stomme softwarefouten maakt waardoor twee vliegtuigen zijn neergestort.
Ex Boeing techneuten denken dat het komt omdat steeds meer werk werd uitbesteed naar goedkoop personeel. Ervaren ingenieurs werden ontslagen en toeleveranciers werden gedwongen om kosten te besparen. Boeing en zijn toeleveranciers hebben gebruik gemaakt van tijdelijk personeel dat niet meer dan 9 dollar per uur verdiende om software te bouwen en te testen.
Indiase programmeurs waren favoriet, onder andere omdat Boeing 1,7 miljard dollar investeerde in India als tegenprestatie voor een order van 11 miljard dollar in 2005 uit India.
Een manager bij Boeing vertelde aan een zaal vol ervaren personeel dat senior ontwerpers niet meer nodig waren omdat de producten onderhand wel volwassen waren. De programmeur die zich dat nog herinnerde is ontslagen in 2015.
Vanaf het ontwerp van de 787 Dreamliner heeft Boeing zich steeds meer gericht op het maken van specificaties van onderdelen die de toeleveranciers dan moesten ontwerpen en verder uitdetailleren. De gedachte bij Boeing was “they’re the experts, you see, and they will take care of this stuff for us”. De techneuten vonden dit klinkklare onzin, maar werden niet gehoord.
Boeing vond dat het handig was om de klok rond te kunnen werken, met ontwikkelcentra in Moskow en Chennai India. De techneuten van Boeing vonden dat er te veel communicatieproblemen ontstonden. De 787 kwam drie jaar te laat en met miljarden budgetoverschrijding in 2011 op de markt, onder andere door de verwarring veroorzaakt door de uitbestedingsstrategie.
Dennis Muilenburg, die in 2015 CEO werd heeft toen beloofd dat hij meer werk in huis wilde doen voor de nieuwste vliegtuigen.
Het is niet zo gek dat in zo’n omgeving een designprobleem bij de 737 MAX niet meer gezien wordt. Dat de kennis van generaties Boeing ontwerpers over het begrip redundantie verloren is gegaan en dat niemand op het idee is gekomen om te testen hoe de software zou reageren in bijzondere gevallen is verontrustend. Het zou een heleboel mensen opgevallen moeten zijn.
Het feit dat het waarschuwingslampje nooit gewerkt heeft in de 737 MAX en dat het nooit gemeld is aan de FAA komt omdat de ontwerpers het geen veiligheidsrisico vonden. Boeing zegt hierover: “Senior company leadership was not involved in the review”.
Oeps.
Bron: Bloomberg
De FAA heeft het moeilijk
Wat moet er gebeuren opdat de FAA de 737 MAX weer luchtwaardig verklaart?
De FAA heeft het flink te verduren gehad toen er twee 737 MAX vliegtuigen neerstortten. Dus ze zullen elk schroefje en elke regel software diepgaand onderzoeken voordat ze weer een luchtwaardigheidscertificaat afgeven.
Je zult maar de FAA inspecteur zijn die zijn handtekening zet waarna er nog een vliegtuig neerstort: Dat is niet goed voor je carriëre. Dus die inspecteur gaat proberen te rekken tot na zijn pensioendatum. Het is immers de schuld van Boeing dat ze een flutvliegtuig gebouwd hebben en niet van de FAA.
Met miljoenen regels code en miljoenen bewegende onderdelen zullen de inspecteurs altijd wel iets vinden wat nog niet goed is.
Het kan dus nog erg lang duren voordat de 737 MAX weer vliegt.
Bron: Interesting Engineering en Bloomberg