Eindhoven’s nieuwe wijk: Vliegrijk
Toen
Tussen 1950 en 1980 heeft Eindhoven zo’n 1700 woningen per jaar bijgebouwd. Na 1980 hebben we het wat laten sloffen, want de productie zakte naar ongeveer 1300 woningen per jaar. (bron: https://allecijfers.nl/woonplaats/eindhoven/
De ambitie in 2021 is om 40.000 woningen te bouwen voor 2040, dus gemiddeld 2000 woningen per jaar. Dat is dus aan de hoge kant! Zelfs in 1970-1980 zijn we niet boven de 1800 nieuwe woningen per jaar uitgekomen.
Hoe deden ze dat vroeger? Door grote nieuwe wijken te bouwen met veel huizen met veel ruimte eromheen en brede wegen naar het Centrum en station en veel groen voor gelukkige Eindhovenaren. Met bijbehorende bussen, scholen, winkels, vertier en werk.
Nu
Alleen deden ze dat niet binnen de ring van Eindhoven. Als je daar wat wilt dan kun je niet anders dan de huizen de helft kleiner maken, de tuin weglaten en de auto in een wijk verderop laten parkeren. En dat voor een huizenprijs waar je even van moet slikken.
Waarom is het gemeentebestuur zo monomaan dingen aan het doen die veel van de huidige en toekomstige bewoners van Eindhoven niet willen?
Straks
Wat is er mis met een nieuwe grote wijk ergens buiten de ring?
Voor de plaats moeten we even creatief zijn om te voorkomen dat daar weer al te veel discussie over ontstaat. Misschien kunnen we het combineren met een ander probleem van Eindhoven namelijk de wens om een milieuvriendelijke en duurzame stad te zijn. Denk dan aan Vliegveld Eindhoven. Dat is één van de grote vervuilers in de regio, zowel in CO2, NOx, fijnstof, verkeersoverlast, parkeeroverlast en vliegtuiglawaai.
Vliegrijk
Als we dat vliegveld nou eens gewoon opheffen en op dat terrein van 4 bij 2 kilometer Manhattan gaan nabouwen, dan slaan we twee vliegen in een klap. We noemen de nieuwe wijk ‘Vliegrijk’, naar analogie van Grasrijk, Bosrijk en Zandrijk.
Op parkeerterrein P1 van het vliegveld kan iedereen die in Vliegrijk woont mooi zijn auto parkeren. De terminal van het vliegveld bouwen we om naar Congrescentrum, dan hebben we die hobby van het gemeentebestuur ook weer afgevinkt. Er is zelfs voldaan aan de eis van een hotel en een grote parkeerplaats. Er loopt al HOV (hoogwaardig openbaar vervoer) van Vliegrijk naar het centrum van Eindhoven, dus dat is weer een kopzorg minder. Er komt zelfs nog een tweede HOV lijn bij via de Antony Fokkerweg.
We stellen in het bestemmingsplan van Vliegrijk geen beperking op de hoogte van de bebouwing zodat de bouwbobo’s en ehvxl-hobbyisten zich helemaal kunnen uitleven. Jullie willen nog hoger? Geen probleem! Doen! Maar kan het niet tien verdiepingen hoger? Kun je geen wolkenkrabber bouwen met de verkeerstoren er bovenop? Geweldig idee! Van zoveel mee-stribbelen zullen de bouwende bobo’s wel schrikken, denk ik.
Om een beetje vaart te maken kun je het plan van het Fellenoord hergebruiken, want dat past naadloos midden op de startbaan. Niks meer aan veranderen. Morgen beginnen. Volgend jaar 1000 woningen opleveren! Iedereen blij.
Het heeft alleen maar voordelen want geen gelazer met gevaarlijke stoffen op het spoor, geen buren die geen zon meer zien, geen inspraakprocedures, geen lastige van Abbestichting. Bob staat zelfs met zijn mond vol tanden. Gewoon stenen stapelen dus!
Eindhoven Centrum
En Eindhoven binnen de ring? Dat laten we gewoon zoals het is: laag, menselijke maat, vriendelijk: We maken er een mooie middelgrote provinciestad van. Die provinciestad waren we al, alleen zijn we nog niet mooi.
Het Stadhuisplein bijvoorbeeld is nu net Rotterdam in 1941, dus daar moeten we snel wat aan doen. Misschien het oude Bankgebouw ook maar afbreken en op het braakliggende terrein aan de noordkant van het Stadhuisplein een mooi Stadsbos planten. Dat is dan meteen twee keer zo groot als het geplande VDMA stadsbos, dus daar kan toch niemand bezwaar tegen hebben? Dat geeft koelte en zuurstof in de stad.
De andere gaten in de stad vullen we met mooie gebouwen die passen in het bestaande geheel. Oftewel de hoogbouwvisie zonder hoogbouw, dus met alleen de Eindhovense laag. Het Fellenoordse plan is prima, maar met een zinvolle acceptabele maximale hoogte. Tussen de Bijenkorf en de Dommel maximaal vijf verdiepingen.
Vakantiegangers
Als we de militaire luchtvaart verhuizen naar het al jaren leegstaande vliegveld Lelystad dan hebben nog maar één probleem over want we willen allemaal weer naar de vakantiebestemming vliegen zodra dat weer mag.
Wij weten dat nog niet, maar de deskundigen vinden het allemaal zó 20e eeuws dat we zélf met vakantie willen. Ze gaan de communicatiedeskundigen een plan laten spinnen dat wij allemaal graag mee willen doen met VAAS: Vakantie-As-A-Service.
Die communicatieafdeling is er al, want die probeert ons nu de auto uit te praten met hun MAAS concept (Mobility-As-A-Service), met deeltijdauto’s elektrische fietsen en elektrische scootertjes die overal in de weg staan. Die afdeling heeft straks toch niks meer te doen als we Vliegrijk volbouwen en MAAS niet meer interessant is voor Eindhoven.
VAAS is héél modern en moet je echt willen als Brainport-meeloper! In plaats van zelf in zo’n vies vliegtuig te gaan zitten geef je het vakantiegeld aan een student die voor dat geld naar Santiago de Compostella fietst met een GoPro met internetverbinding op het stuur. Jij kunt dan elke dag via Zoom achter je PC real-time een paar uur virtueel met hem meefietsen en genieten van het mooie uitzicht. Dat is toch een hele verbetering? Dan hoef je niet meer in de regen je tentje op te zetten en je kunt ‘s avonds in je gemakkelijke stoel Boer-Zoekt-Vrouw kijken in plaats van je rug te breken op de harde ondergrond.
Die vakantiegangers willen er natuurlijk nog niet aan. Maar we kunnen toch zonder vergunning gewoon beginnen met de startbaan uit de grond te graven zonder naar klachten te luisteren? Want de zeikerds kunnen letterlijk en figuurlijk toch geen kant meer op. Zo doen we dat in Eindhoven. Toch?
Strak plan!
Wim, dit is een uitstekend plan. Een goed doordachte oplossing voor verschillende aspecten van Eindhoven en omringende gemeenten.
In mijn bijdrage https://dse.nl/stop-het-niet-essentiele-vliegverkeer-en-sluit-eindhoven-airport/ heb ik aangegeven dat Eindhoven Airport overbodig is. De coronapandemie heeft iedereen onomstotelijk aangetoond dat zeker 90 % van het vliegverkeer van 2019 niet nodig is. En dat het milieu sterk verbetert door het zo te houden. Misschien heeft de mensheid mede door deze verbetering nog een kans de volgende eeuw te overleven.
Het Vliegrijk behoeft niet meteen volgebouwd te worden. Bouwen kan als er behoefte is. Door er een ruim woningaanbod van hoog én laag te scheppen, zou een eerlijke marktwerking kunnen zorgen voor de verdeling tussen hoog en laag. De consument beslist.
Vliegrijk kan gestimuleerd worden door alle subsidies voor en leningen aan vliegmaatschappijen en vliegvelden per direct af te schaffen. Dat levert vele miljarden voor de woningbouw op.
Creatief! Maar wat we ook kunnen doen: Vonk toestemming geven om het Eindhovens museum uit te breiden. Dan bouwen we daar speciaal voor de mensen die niet van reizen of hoge gebouwen houden, de mensen die vinden dat vreuger alles beter was.. een replica van een deel van het centrum.. via een referendum mogen ze kiezen uit welk jaar en welk deel! Een plek waar Eindhoven letterlijk stil staat, waar ze altijd kunnen genieten zonder bang te hoeven zijn dat er iets veranderd.
Dan kan de rest van de stad zich verder ontwikkelen, en kunnen de werknemers van vliegbasis Eindhoven die graag in Eindhoven wonen hier ook blijven.. Lelystad schijnt niet zo gezellig te zijn…
😝😜🤪
Maar Wim toch, wat doe je nu? Zit je nu te zagen aan de wortels van de internationale city marketing? Hoe moet de club van Peter Kentie nu de betaalde influencers invliegen om Eindhoven internationaal te metropoliseren? En wat moeten D66 en GroenLinks dan nog? Je hebt alles al gerealiseerd met dit voorstel!