Stop het niet-essentiële vliegverkeer en sluit Eindhoven Airport

De zomer van 2019 in de omgeving van Eindhoven werd dag in dag uit verknoeid door het bulderend lawaai van vliegtuigen van en naar Eindhoven Airport. Wie daarbij in de zonnige tuin zat, kon anderen niet verstaan en ook binnenshuis was het lawaai te horen. Over dat lawaai was al jarenlang geklaagd en bij wijze van oplossing waren de aan- en afvliegroutes over meer gemeenten verdeeld: ellende delen.

Mondiaal gezien nemen de 10% rijkste/welvarendste mensen het vliegtuig, de overigen vliegen niet. Verder zijn 10% van die vliegreizen essentieel, de overige zijn niet-essentieel. Die overige zijn vliegreizen naar vakantiebestemmingen.

Vliegtuigen zorgen mondiaal voor méér dan 10 procent van de CO2-uitstoot. Dat is een flink aandeel in de ontregeling van het klimaat.
Verbetering door nul-emissie vliegtuigen zou volgens Airbus kunnen beginnen in 2035. Daar hebben we voorlopig niets aan.

In 2020 heeft het coronavirus gezorgd voor een drastische vermindering van het vliegverkeer. Zo af en toe komt er in de omgeving van Eindhoven nog een vliegtuig over. In de zomer van 2020 was het heerlijk stil buiten, bijvoorbeeld in de tuinen. Men kon elkaar weer verstaan. Zo moeten we het vooral houden.

In het coronatijdperk is mondiaal al meer dan 100 miljard euro besteed aan de instandhouding van een gigantische inactieve luchtvloot met bijbehorend personeel. Ook Nederland betaalt enorme bedragen.
Trouwens, voordien werden er mondiaal al jaarlijks tientallen miljarden euro’s subsidie verleend voor het vliegverkeer.
Als die subsidiëringen geschrapt worden, dan kan dat geld ten dele beter besteed worden aan bestrijding van armoede en ziekte. Ten dele zal dat geld besteed moeten worden aan de uitkeringen, omscholing en herinzet van werkloos personeel voor ander werk dan vliegverkeer. Dat zijn wél essentiële bestedingen.
Passagiersvluchten worden dan aanmerkelijk schaarser.

Daarnaast zouden beperkingen vanwege het coronavirus vervangen kunnen worden door zoiets als een jaarlijkse toekenning van het recht op 1000 niet-essentiële vliegkilometers per persoon, levenslang te besteden. Of aan de aanbodzijde door drastische inperking van de overheidsvergunningen voor vluchten.

Resultaat: drastisch minder lawaai en minder luchtverontreiniging met inbegrip van minder CO2.
En minder armoede en ziekte.

Als de 90% niet-essentiële vliegreizen merendeels vervallen, dan is Eindhoven Airport niet meer nodig. De essentiële vliegreizen kunnen via Schiphol of Zaventem.

Eindhoven Airport kan voor passagiersvluchten gesloten worden. Hoe eerder, hoe beter.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.