Het Stationsgebied: Soms valt het ook mee

In de afgelopen week zijn een aantal reviews verschenen over het Stationsgebied, waarbij de Digital Twin de leidraad was. Na een paar goede en inhoudelijke gesprekken met een aantal mensen moeten we een paar onderwerpen toch een beetje nuanceren.

De reviewverhalen:

Hier hadden we de Digital Twin gevonden:

Kijk en loop eens door het Stationsplein en Stationsweg

Hier bekijken we het Stationsgebied door de ogen van bewoners van District-E, werknemers van LichthovenA en treinreizigers

Wat zien we als we virtueel door het Stationsgebied wandelen?

Hier geven we een paar mogelijke oplossingsrichtingen voor de krapte op de Stationsstraat:

Het Stationsgebied: Een paar opties voor de politiek

Hier bekijken we het Stationsgebied door de ogen van wandelaars en toeristen:

Wat zien we als we virtueel door het Stationsgebied wandelen? Deel 2: De Gender

Dit zijn de nuanceringen:

Fietsenstalling:

De eerste is de diepte van de fietsenstalling. De moeite om een fiets weer boven de grond te krijgen wordt een stuk minder als je een rolbaan aanlegt, die ook wordt gebruikt bij de fietsenstalling op het 18 Septemberplein. Nu maakt het niet meer uit hoe diep de fietsenkelder ligt. Je moet nog wel een paar sommen maken hoeveel banen je nodig hebt om in het spitsuur de fietsenstalling in een acceptabele tijd in of uit te komen.

Hek rond Gender:

Over noodzaak van het hekwerkje rond de Gender is ook discussie. Fijntjes werd opgemerkt dat er ook geen hek staat om de grachten in Amsterdam, Utrecht en Delft. Dat klopt dan ook wel weer. Gelukkig zijn er mensen die nog weten wat er buiten Eindhoven gebeurt. Of hiermee het gevaar geweken is weet ik nog niet.

Als er dan toch een hek moet komen, misschien ook als leuning van de bruggen, dan lijkt de oplossing langs het Limbopad best wel mooi. Het geeft ook wat eenheid in de stad.

Station Ingang Noord:

Voor het wegbrengen en ophalen van treinreizigers en het stallen van alles wat niet past in Fietsenstalling Zuid werd verwezen naar ingang Noord van het station. Dat is niet altijd een goed advies. Het Stationsgebied Zuid wordt gebouwd tussen 2023 en 2028.

Vanaf 2030 gaat het Fellenoord voor twintig jaar volledig op de schop, dus dan kun je er niet op rekenen dat auto’s wel vanaf het Noorden bij het station kunnen komen. Er zal tijdens de hervernieuwbouw van Fellenoord druk komen te staan op de Zuidkant van het station om meer treinreizigers te verwerken. Na 2050 zal het allemaal wel weer meevallen.

Een reactie

  • Bob

    Wederom een interessant stuk! Zo’n 18 mensen per jaar verdrinken er gemiddeld in de Amsterdamse grachten. Saillant detail: veelal bezopen mannen die in de gracht menen te moeten plassen. Het Parool had er een aardig stukje over:

    https://www.parool.nl/nieuws/waarom-waarschuwt-niemand-voor-de-gracht-als-sluipmoordenaar~bc7a574d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    Het pisrisico is wellicht een stuk kleiner in Eindhoven en met hele hordes zatte toeristen zal het ook nog wel even loslopen. Wel moeten we oog hebben voor het grotere risico dat mensen lopen die van een niet-Westerse komaf zijn: zij scoren duidelijk hoger als het gaat om het verdrinkingsrisico.

    Van de fietsenstalling kan ik alleen maar hopen dat er nooit paniek in de spits uitbreekt. Niet van buiten naar binnen en niet andersom. Geen noodweer en in hemelsnaam geen rookontwikkeling en zeker geen coronaradicalen (of op hol geslagen ME, voor de andersdenkenden). Ik hoop ook dat drugsdealers en ander gespuis dusdanig onder de indruk zijn van het gedroomde stationsgebied dat ze van lieverlee stoppen met hun praktijken (althans rondom dit stukje stadshart).

    Tot slot: de termijnen die jij aanhoudt inzake Fellenoord, die acht ik niet haalbaar. Het is het megalomane karakter dat in mijn optiek in alle opzichten ’té’ is. De liefhebbers van het grootstedelijke dromen nog steeds van Frankfurt a/d Gänder. Maar het vruchtbare huwelijk van greenwashing, sociale woningbouw / short stay housing en de enorme belangen van projectontwikkelaars zal onherroepelijk van beperkte houdbaarheid blijken. Mogelijke remmertjes: protesterende buurtbewoners, stichtingen en dergelijke. Maar de echte handrem komt van de Economie of de Markt. Beide met een hoofdletter want die hebben uiteindelijk altijd gelijk, ook in Brainport.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *