Reclamebeeldschermen langs de weg. Wie vind dat een goed idee?

Langs de snelweg of als je een dorp binnenrijdt of gewoon midden in de stad, je ziet ze overal: grote beeldschermen die vooral veel licht geven en een heel klein beetje informatie.

Het enige wat die schermen doen is warmte genereren, en licht. Informatie verschaffen ze niet, want de lezer krijgt niet begrepen welk bedrijf het is of wat ze proberen te verkopen. Een automobilist kan maximaal 3x 100 msec naar dat scherm kijken tijdens de de paar seconden dat de boodschap vertoond wordt want het verkeer eist ook veel aandacht.

Het is duidelijk dat de grafisch ontwerpers die dit soort plaatjes maken er helemaal niks van begrepen hebben over hoe ze hun boodschap moeten overbrengen: die zitten met hun 4k beeldscherm van 30 inch een mooi ontwerp te maken terwijl de sukkel die het moet lezen op 200 meter afstand met 640×480 pixels maar moet zien te lezen. Dat werkt dus niet. ‘Ja, maar op mijn beeldscherm ziet het er wel goed uit’ hoor ik ze al roepen.

Het beeldscherm op de paal bij van der Valk bij Waalre is niet te zien vanaf het westen: je ziet een gekleurde vlek en als je dichterbij komt dan moet je onveilig ver naar links kijken.  Je ziet dan een plaatje met 20 pasfoto’s: wat moet ik daar nou weer mee?

Het beeldscherm bij afslag Veldhoven is eerst verstopt achter de betonnen geluidsmuur, daarna moet je heel,schuin omhoog kijken om daarna niet te begrijpen wat ze proberen te verkopen. De achterkant van die muur is vast wel heel mooi verlicht.

De beeldschermen van de gemeente Eindhoven zijn een verhaal apart: vooral non-informatie en onzin. Wat heeft het voor zin om de Olympische atleten veel succes te wensen met hun sportieve prestaties in Tokyo? Of heeft dat beeldscherm ook een telepatische module? Eindhoven marketingblabla heeft ook niemand wat aan, want de mensen die het lezen gaan al maar Eindhoven. Verder vaak te veel en niet te lezen tekst.

 

Een paar gratis adviezen voor de beheerders van deze beeldschermen:

Advies 1: Als je niets te vertellen hebt, zet die dingen dan gewoon uit. Het milieu is je dankbaar voor de bespaarde energie en de toeschouwers worden niet afgeleid. Als je wel wat  te vertellen hebt dan kan het wel even aan. Ik vermoed dat het 340 dagen donker wordt rond die beeldschermen.

Advies 2: Maak je booschap helder: één korte tekst in een groot font zonder al te veel flauwekul. De lezer heeft geen tijd om allerlei verborgen boodschappen te begrijpen en is niet in staat om high resolution plaatjes te interpreteren in de korte tijd dat hij de boodschap moet begrijpen.

Advies 3: Eis dat je grafisch ontwerper zelf langs het bord moet rijden om te zien hoe zijn boodschapis overgekomen. Misschien leert hij er dan wat van.

Een reactie

  • ‘Share the Vibe’, schreeuwt het scherm me tegemoet.

    Hoezo? Wat proberen ze me nou weer te vertellen? Ik snap het niet. Welleke vibe? Waarom moet ik die sharen? Kan het ook in’t Nederlands? ‘Deel de Uitstraling’ ofzo? Dan snap ik het nog steeds niet.

    Advies: weg ermee OF zwarte achtergrond (die kost minder energie dan het lichtblauw van nu)

Laat een antwoord achter aan Wim Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *