Vaccinatie voor software

Waar zal het vaccinatie programma op kapot gaan lopen in Nederland? De beste gok op dit moment (3-jan 2021) is dat de ellende in de ondersteunende software gaat zitten.

Wat is het probleem?

Een vaccinatie is pas gelukt als voldaan wordt aan drie voorwaarden:

Op hetzelfde moment en op dezelfde plaats moet aanwezig zijn:

1. iemand die kan vaccineren,

2. Een spuit met Vaccin

3. Een klant die gevaccineerd wil worden.

Om dat voor elkaar te krijgen moet je een paar dingen organiseren en dat moet je dan weer automatiseren:

IT systeem 1: volgorde van klanten

De volgorde waarin welke klanten aan de beurt zijn wordt bepaald door de politiek en door de kranten en door pressiegroepen. Die volgorde verandert om de twee dagen. Het eerste probleem is dus: hoe kom je aan de lijst met klanten met hun specifieke kenmerken zodat je kunt sorteren wie eerst en wie later. IC personeel en huisartsen zijn nog wel lokaal te vinden, maar 10 miljoen bouwvakkers en pensionado’s en politieagenten en boa’s en risicogroepen en mensen met hartproblemen die weer naar het cafe willen en onderwijzers zijn lastiger te identificeren. Die klanten moeten worden toegewezen aan een prikpost. Iedereen die verhuisd maar nog niet twee keer is gevaccineerd moet misschien naar een andere prikpost.

IT systeem 2: planning systeem klanten

Die klant van een prikpost moet een uitnodiging krijgen, anders weet hij niet dat hij mag komen. De klant kan aangeven of hij komt of niet komt of liever op een ander tijdstip komt. Dat moet een paar dagen vóór de vaccinatie in gang worden gezet. Maar dan moet je wel zeker zijn dat er vaccin is op dat moment, anders loopt het zaakje in het honderd. Dus je moet ongeveer een week voor de vaccinatie weten welke prikposten hoeveel vaccin kunnen krijgen. Of ze inderdaad zoveel vaccins krijgen ligt er ook aan hoeveel klanten er zullen komen. Dat is een kip-ei probleem, we noemen dat een ‘deadly embracement’ in de informatica.

IT systeem 3: planning vaccins:

Er zijn meerdere goedgekeurde vaccins. Soms komt er nog een vaccin bij. Wanneer hoeveel vaccins van welk soort worden afgeleverd in Nederland is een mistig proces. Maar dat moet je wel weten voor de planning van de levering van de vaccins aan de prikposten. Liefst twee weken voordat de vaccinatie echt wordt gezet. Wie welk vaccin krijgt is afhankelijk van een aantal factoren die we nu nog niet weten en die invloed hebben op IT systeem 1 en IT systeem 2.

Als we de planning weten dan moeten de vaccins zelf op het goede moment nog even rondgebracht worden naar de prikpost met een busje met politiebewaking. De prikposten moeten voldoende koelcapaciteit hebben om de vaccins te bewaren, dus je kunt niet te veel brengen.

IT systeem 4: personeelsplanning:

Wie gaat wanneer bij welke prikpost vaccins inenten. Een en ander is afhankelijk van wat er uit IT systeem 2 komt.

IT systeem 5: boekhouding geïnjecteerde vaccins.

De boekhouding van de vaccinatie zelf: wie heeft welke lot van welk vaccin wanneer waar gekregen moet natuurlijk ook geregeld zijn.

Sommige vaccins eisen een tweede vaccinatie. Daar moeten op het goede moment uitnodigingen voor verstuurd worden door IT systeem 2.

Dit systeem is ook belangrijk in het geval er zich complicaties voordoen.

Ook antwoorden voor allerlei kamervragen komen uit dit systeem: hoeveel vaccinaties zijn er gegeven aan vrouwelijke huisartsen met diabetes boven de 65 jaar uit Drente tussen 1 januari en 30 maart. Dat kunnen we dan weer mooie grafiekjes van maken en boos worden op elkaar. Voor de vragen van de kamer en van journalisten moet dus best veel informatie worden opgeslagen die verder niet relevant is voor het vaccinatieproces. De discussie over de privacyaspecten moet nog gevoerd worden.

De produktie start 8 januari

Deze systemen met hun bijbehorende procedures gaan allemaal op 8 januari 2021 in produktie. Het moge duidelijk zijn dat dit geen triviale aktiviteit is. Het zou een wonder zijn als het allemaal in één keer werkt.

De specificaties veranderen waar je bij staat

De irritatie bij minister de Jonge over vóórdringakties van een aantal pressiegroepen is dus te begrijpen:

Ze grijpen in de voorraad en gaan vaccineren in hun eigen houtje-touwtje prikpost zonder dat de IT systemen 1,2,3 en 5 dat weten. Want die zijn nog niet opgeleverd. Daarmee lopen we de kans dat het hele systeem instabiel en onbetrouwbaar wordt al voordat we begonnen zijn!

9 reacties

  • Rien Valk

    Wel een complicerende factor is het bewaren bij – 70.
    Voor veel huisartsen en huisartscentra is die koelmogelijkheid niet aanwezig. Bij de afgelopen griep en pneumokokken inentingen was koeling geen probleem omdat een gewone koelkast volstond. In verband met de coronapandemie zijn alle inentingen in ons gezondheidscentrum toen wel buiten in twee tenten gedaan ook de administratie.

    Zo gauw een vaccin zonder die -70 bewaar eis beschikbaar is kunnen alle huisartsencentra ook ingezet worden.
    Wel handig als dan alle prikkers ook alvast beschermd zijn door een vaccinatie.

  • Rien Valk

    @Wim
    knip – risicogroepen zijn lastiger te identificeren. – knip
    Wat dat betreft kan je gewoon de bestaande oproeplijst voor de griepprik gebruiken die bij een bepaald risico en leeftijd ieder jaar weer via de brievenbus op de deurmat valt, toch?

    @Gerrit
    Inderdaad een heel klein beetje improviseren met exelsheets in de beginfase mag toch geen probleem zijn?

    • Prikposten moeten zo snel mogelijk opschalen naar 100.000 vaccinaties per dag.
      Dat doe je niet meer met excelsheetjes,

      Voor nieuwe uitnodigingen: pak de mensen die nu aan de beurt zijn uit de lijst van 17 miljoen, streep daar de 150.000 uit die al geweest is. Nodig de top van de resulterende lijst uit voor zover je vaccins hebt. Met excel?

      We zijn niet een beetje aan het experimenteren. We draaien full production!

    • Risicogroepen: staan de politieagenten en de obers ook in de grieplijst?

      • Rien Valk

        Als ze tot de risico groep behoren qua leeftijd of gezondheid wel.

        Ik begrijp dat de onze overheid die volgorde ongeveer wil aanhouden. Wat ik daarentegen niet goed begrijp is het voorbijgaan aan de fontlinie van het ziekenhuis personeel. Een groot deel daarvan krijgt absoluut zeker met coronapatiënten te maken dat kun je van obers en politieagenten niet met de zelfde zekerheid zeggen.

        Wat de exelsheetjes betreft als de keuze is niet vaccineren omdat de software nog niet op orde is of Exel gebruiken in de aanloop fase weet ik wel wat mijn keuze zou zijn. Beter langzaam beginnen dan uitstellen, of zit ik er nu helemaal naast?

        • Wim

          Boekhouden kan nooit de bottleneck zijn, zei Gerrit al.
          Mee eens!

          Maar dan schaalt het niet meer en loop je snel vast, dus de druk moet op de ketel blijven!

          • Wim

            In ieder geval eerst opleveren:
            – simpele versie van IT systeem 2: iedereen kan zelf afspraak maken ( net als bij bloedprikken bij diagnostiek4u en bij restaurants)
            – systeem 3: hoeft niet, kan in excel.
            – bare-bones versie van systeem 5:
            Administreer alleen datum, tijd, BSN klant, vaccin, lot, BSN prikker.

            Vraag patiënt zelf om afspraak 3 weken later te maken.

            Als IT’ers dat eerst opleveren dan kunnen ze alles opprikken wat er maar aan goedgekeurde vaccins te vinden is

  • Gerrit Goosen

    De boekhouding van de vaccinatie kan nooit de bottleneck zijn.
    Pak excel, maak een paar kolommen en klaar is kees. Spuiten maar.
    Die exelsheet kan latere altijd overgenomen worden in welk programma dan ooK.
    gerrit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *