Wandeling door het toekomstige Stationsgebied

Rond het station gaat een boel veranderen in de komende jaren: Internationale Knoop XL. Wij maken een rondwandeling. Wandel maar eens met ons mee.

 

Knooppunt XL

Internationale knoop XL (auteur: Urhahn).

De ‘camera’ hangt boven het TU/e bouwkunde gebouw linksonder en is gericht op de Lichttoren rechtsboven.

 

Station:

We komen met de nieuwe sneltrein uit Düsseldorf aan op station Eindhoven Centraal. Daar stappen we uit en lopen dan de verkeerde kant op naar het eind van het verlengde perron. Daar is de nieuwe noordelijke uitgang net over de Dommel naar het Ministry-of-Silly-Walks-Tunneltje. We gaan linksaf, samen met drommen studenten die zo sneller naar de TU/e campus lopen. 

Dommel:

De oude KPN telefooncentrale net over de Dommel is vervangen door een mooi modern gebouw. We moeten even meelopen met de studenten voordat we linksaf via het rustige Limbopad naar het busstation kunnen lopen. 

Fellenoord:

Wat een verschil: de nieuwe Fellenoord is een mooie groene laan met veel bomen in plaats van de oude ronkende vierbaans autosnelweg. De voetgangerstunnels onder de Fellenoord zijn afgebroken, alles is gelijkvloers.

De vliegende kegels aan de kop van de Kennedylaan zijn verdwenen. Jammer, maar dat komt omdat daar nu een parkeergarage onder zit. Met een beetje geluk loopt die door naar de parkeergarage onder de Kennedytoren, want die is nu door al het groen niet meer bereikbaar (ingang en uitgang zijn weg). De groene omgeving is mooi. De ijzerachtige stenen voor de Kennedytoren zijn weg. De straat waar de taxi’s en auto’s rond de Kennedytoren rijden is verdwenen. Nu is daar een mooi parkje dat aansluit bij de versmalde en groene Fellenoord. Dwars door de Rabobank loopt een fietspad of wandelpad dat aansluit op de autovrije Vincent van den Heuvellaan, De toren bovenop de bunker is een markant punt.

Neckerspoel:

Het busstation Neckerspoel is een kwartslag gedraaid en voor een deel overkapt. Het Beursgebouw en de drie kantoortorens op ‘t Eindje zijn weg. Nu staan daar grote hoge blokkendozen in een groene wandelomgeving. Of het kantoren zijn of dat je er kunt wonen staat er niet bij. Of het ING gebouw met de Bijenkorf parkeergarage blijft staan kun je niet goed zien.

Aan de overkant zie je allemaal nieuwe gebouwen tussen het hotel en de Boschdijk.

Gender:

We lopen nu onder het spoor door richting de Lichttoren. Het politiebureau is helemaal anders geworden. De Gender loopt door de stad over de Mathildelaan, verdwijnt bij het 18 septemberplein en loopt daarna weer door via het Stationsweg en de Fuutlaan waarna het riviertje uitmondt in de Dommel. Het wordt een mooi gebied om te wandelen. Nieuwe flatgebouwen staan tuusen het spoor en de Effenaar.

Of de Emmasingel ook autoluw wordt kun je net niet zien. Op de tekening loopt de Emmasingel vanuit de tunnel dood in een hoop zand.

District E:

We lopen langs de Bijenkorf door het nieuwe District E het station in en wachten een paar minuten op de snelle treinverbinding naar Brussel.

Einde van de wandeling.

Conclusie:

Eindhoven is er een stuk mooier van geworden!

Verantwoording:

In december 2017 is een brallerige brochure vol moeilijke woorden over de Internationale Knoop XL van Urhahn|Stedenbouw en Strategie aan de gemeenteraad van Eindhoven gepresenteerd. Dit verhaal staat hier: https://eindhoven.raadsinformatie.nl/document/6005233/1/17bst01823_-_Bijlage_2_-_Brochure_-_Eindhoven_Internationale_Knoop_XL

Het plaatje bij dit artikel is uit dit verhaal gestolen.

Het coalitieakkoord van de gemeente Eindhoven verwijst naar dit verhaal en geeft aan zich in te willen zetten voor de realisatie. Zie: https://www.eindhoven.nl/sites/default/files/2018-05/Coalitie%20magazine_0.pdf

Dus met een beetje geluk gaat het nog gebeuren ook!

 

7 reacties

  • Rien Valk

    Verhuizen is natuurlijk een zwakte bod Lau 🙂 Het wordt hoog tijd dat onze regiobewoners hun wensen en bezwaren kenbaar maken. Of zou het de bedoeling zijn dat we onze familie en andere gasten via Helmond of Best van en naar de trein halen en brengen?

    • Het was ook niet helemaal als serieus antwoord bedoeld, Rien. Wat moet je antwoorden op voorstellen waaruit duidelijk blijkt dat de opstellers ervan grappenmakers zijn?
      Ik las bij Wim: ‘‘Het station wordt een efficiënte overstapmachine: van internationale treinen, nationale en regionale treinen, HOV, ‘first & last mile’-verbindingen tot (snelle) fiets- en wandelroutes.’. Laat me niet lachen! Ik ken een paar mensen die regelmatig – en vaak in alle vroegte – met de trein van Eindhoven naar Düsseldorf proberen te komen. Dikwijls blijkt het een tragikomedie. Trein die te laat vertrekt uit Eindhoven en te laat aankomt in Venlo, Daardoor je aansluiting missen en te laat kunnen overstappen op een Duitse trein, die diverse kleinere stations aandoet en maar accepteren dat je uren later dan gepland op je bestemming aankomt….
      Wie onlangs tv gekeken heeft heeft misschien gezien dat zelfs de treinreis van Amsterdam naar Berlijn nog vele hindernissen kent. Over Eindhoven als internationaal station wordt buiten Eindhoven met geen woord gerept. Toevallig kwam ik vanavond ook weer met twintig minuten vertraging uit Amsterdam in Eindhoven aan, omdat de Intercity een tijdlang achter een goederentrein aan moest hobbelen.

  • Praktische vraag: Vanaf de Fellenoord langs de Kennedy-parkeergarage en de Neckerspoel is het nu nog mogelijk mensen (en bagage) per auto aan het NS-station af te halen en af te zetten. Ik moet dat regelmatig doen. Hoe zal dat straks mogelijk zijn?

    • Zo te zien lukt het niet meer om visite bij het station af te zetten. Aan beide kanten van het station kun je niet meer met een auto of een taxi komen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

      • ‘Het station wordt een efficiënte overstapmachine: van internationale treinen, nationale en regionale treinen, HOV, ‘first & last mile’-verbindingen tot (snelle) fiets- en wandelroutes. ‘ staat in de brochure
        Daar horen taxis en auto’s niet bij. Dus Gouddelver, het antwoord is ‘nee’ en het is met opzet.

      • Misschien moeten we dan maar gaan verhuizen naar een gemeente waar ze niet met hun hoofd in de wolken leven en nog normaal met burgers omgaan..

Laat een antwoord achter aan Rien Valk Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *