Wat zien we als we virtueel door het Stationsgebied wandelen?

De Gemeente Eindhoven heeft een ‘Digital Twin’ laten maken van het Stationsgebied. Hier kunnen we zien hoe dit deel van Eindhoven eruit ziet als District E, EDGE en Lichthoven gebouwd zijn.

Wat is een Digital Twin?

Een Digital Twin is in de mode bij machinebouwers waarbij een simulatiemodel van het echte apparaat van ijzer en glas wordt gemaakt voordat het echte ijzer in elkaar geschroefd wordt. Het voordeel van Digital Twins is dat je de mogelijkheid hebt om fouten in het ontwerp te detecteren voordat je de echt grote kosten gemaakt hebt. Daarmee kun je het ontwerp corrigeren voor relatief weinig kosten.

Gemeente Eindhoven heeft ook een Digital Twin laten bouwen van het Stationsgebied, vooral om te laten zien hoe mooi het wordt.

Waarom deze post?

Dit artikel probeert de discussie aan te zwengelen over waar het schuurt en wringt in het Stationsgebied door haar Digital Twin eens goed te bestuderen. We hopen dat de verantwoordelijke personen aktie zullen ondernemen om de aangegeven problemen op te lossen.

Een van de bekende methodes om met een Digital Twin tool een ontwerp te evalueren is om je voor te stellen hoe een doelgroep virtueel door het gebied loopt en zien wat er dan opvalt.

Hier uitgewerkt zijn:

  • Bewoners van District-E,
  • werknemers LichthovenA
  • Treinreizigers

Start nu het tool op:

Dus: start de Digital Twin maar eens op en wandel mee door de 3D 360 virtuele tour van het Stationsgebied.

Bewoners van District E:

(District-E: waar nu de parkeerplaats voor kortparkeren en fietsen tussen Station en Bijenkorf te vinden is)

De bewoners van de 622 appartementen in District-E moeten goed zoeken naar de ingang van hun toren. Die is op de Digital Twin nergens te vinden. Het lijkt net of er alleen maar winkels en horeca op de begane grond te vinden zijn . Toch moet er ergens een deur zijn voor de bewoners en een bellenbord met 622 knopjes en een meter of dertig met zes hoog x honderd breed postbussen. Rond die ingang is een heleboel ongewenste reuring, waar geen rekening mee is gehouden in de Digital Twin. Het zal een komen en gaan worden van busjes en fietsen en verhuiswagens waar het straatbeeld best wel ‘anders’ van wordt. DHL, PostNL, pizzakoeriers, AHXL, Coolblue, allemaal parkeren ze zo dicht mogelijk bij de voordeur. Dat moeten ze wel, want ergens anders is geen plaats gepland waar ze even kunnen parkeren om hun pakje of doos af te leveren. Tien minuten lopen doen ze ook niet, dus ze gaan de stoep op en plempen het busje midden in het voetgangersgebied. Het zijn niet alleen bestelbusjes maar ook grote verhuiswagens die daar staan. Want als de bewoners gemiddeld zes jaar blijven wonen in hun aanwinst, dan heb je al honderd verhuizingen per jaar. Dat is per jaar honderd verhuiswagens die ingeladen worden en honderd verhuiswagens die uitgeladen worden, dus bijna elke werkdag staat er een grote vrachtwagen voor de deur. Vraag: is daar rekening mee gehouden bij het ontwerp van de openbare ruimte?

Die bewoners hebben ook allemaal vervoermiddelen. Een klein aantal mag zijn auto in de kleine parkeergarage parkeren, waarvan de ingang aan de kant van de Bijenkorf op de Vestdijk aansluit. (Die minder fraaie gevel kun je nét niet zien op de Digital Twin 🥴). De rest moet zich behelpen met een fiets of een transportfiets en waarschijnlijk een groot aantal bakfietsen, want het zijn erg hippe mensen die in District-E gaan wonen. Vraag: waar worden die dingen allemaal geparkeerd? Niet in de openbare fietsenstalling, want zo’n dure pedalec verdampt gewoon in een openbare fietsenstalling. En bakfietsen mogen er niet in. En op de stoep neerzetten mag ook al niet van de Handhavers. Vraag: heeft de bouwer van District-E rekening gehouden met parkeerruimte voor een paar honderd bakfietsen? En hoe komen die bakfietsen dan uit de kelder op het fietspad? Toch niet over het voetgangersgebied! En zijn er ook voldoende oplaadpunten voor vijfhonderd elektrische fietsen? En wat vindt de brandweer daarvan?

Werkers in Lichthoven 1-A:

(Lichthoven 1-A komt op de plaats waar vroeger het Postkantoor stond tussen Station en Studentenhotel)

Onder lichthoven 1-A is een parkeerkelder bedacht. Hoe groot die moet worden weet zelfs de Raad van State nog niet. Maar die auto’s moeten erin en eruit kunnen, dus er moet ergens een weg lopen naar de Stationsweg over een bruggetje van de Gender. Die weg is er niet en het bruggetje ook niet. De techniek is nog niet ver genoeg op de de auto’s in en uit de parkeergarage op zijn Startreks te transponeren (“Beam me Up, Scotty’). Vraag: is daar rekening mee gehouden bij het ontwerp van de openbare ruimte?

Vraag aan Lichthoven 1A: Waar zit eigenlijk die uitgang voor auto’s in Lichthoven 1A?

Treinreizigers:

Bij een NS Station als Eindhoven-Centraal komen een heleboel verkeersstromen bij elkaar. Die worden in de Digital Twin volledig genegeerd. Ook van de antwoorden van de Gemeente in het ED wordt je niet rustig van.

Op Eindhoven Centraal stappen pakweg 5000 mensen per uur in of uit een trein. De instappers zijn allemaal op een of andere manier op het Station gekomen. De uitstappers willen allemaal ergens naar toe. Een aantal pakt de fiets, waarvoor tegen die tijd stallingen zijn voor 10.000 fietsen. Een aantal gaat met de bus en een aantal wandelt naar de TU/e.

De rest komt door de voordeur van het station de Digital Twin inwandelen. De Gemeente roept al jaren dat we Mobility as a Service (MaaS) moeten willen, maar dan moet je dat ook faciliteren. MaaS houdt in dat je een vervoermiddel pakt waar je bent en dat achterlaat waar je wilt zijn. Als je niet wilt dat al die vermalijde electrische scootertjes links en rechts worden achtergelaten dan zul je met name rond een station moeten zorgen voor een geschikte infrastructuur om dit mogelijk te maken. Dus deelauto’s moet je kunnen parkeren en opladen, fietsen en scooters en scootmobielen moet je kunnen parkeren. Taxi’s moeten klaarstaan. En dat kan niet voorbij het PSV stadion maar moet binnen een straal van honderd meter rond het station geregeld zijn. Anders werkt het niet. Vraag: is daar rekening mee gehouden bij het ontwerp van de openbare ruimte? Een antwoord dat we dat oplossen door meer te gaan handhaven wordt niet geaccepteerd.

Eindhoven Centraal heeft een groot verzorgingsgebied. Vooral reizigers van buiten de stad uit het zuiden en westen moeten bij het station kunnen komen. Die worden soms wel eens met een auto gehaald of gebracht. Het is bijvoorbeeld niet handig om een student met de was van een hele maand in een zware tas en een dikke laptop in de rugzak naar de bus te laten sjouwen. Ook mensen die niet meer zo goed ter been zijn wil je nog wel eens wegbrengen. In de Digital Twin is nergens een plek bedacht waar je iemand af kunt zetten of even kunt wachten op de trein-met-vertraging.

De Stationsweg is zo ramvol gepland met cafeterrassen, fietspad, straat, en de Gender dat je geen kant meer op kunt. Je kunt alleen maar voorbijrijden en niet stoppen. Hoe moet dat dan? Vraag: is daar rekening mee gehouden bij het ontwerp van de openbare ruimte?

 

Conclusies over het Stationsgebied en zijn Digital Twin:

  • We willen rond het station te veel op veel te weinig plek.
  • De Gender is niet goed ingepast en heeft te weinig ruimte.
  • Er is geen enkele mogelijkheid meer om een ontwerp dat later anders uitpakt aan te passen. De Stationsweg is te compact ontworpen.
  • Er zullen vervelende politieke keuzes gemaakt moeten worden over wat we niet doen. Het past gewoon niet!
    Als de politiek geen keuzes wil of kan maken dan wordt het Stationsgebied heel duur en vreselijk onpraktisch.

 

  • Deze Digital Twin is een goed gereedschap om te zien wat de voor- en nadelen zijn van bouwplannen in samenhang met de omgeving.
  • De Digital Twin moet uitgebreid worden naar de hele Binnenstad.
  • De Digital Twin moet zo nauwkeurig mogelijk laten zien hoe het gaat worden. Dus ook de minder mooie kanten.
  • De Digital Twin zou een mogelijkheid mogen krijgen om het weer aan te passen: Hoe ziet het eruit bij zon, regen, harde wind, in de zomer, in de winter.

5 reacties

  • Eindhovenaar

    Het is wel allemaal pessimistisch zeg, zou het bijna zeiken om te zeiken noemen.

    Uiteraard zijn de renders piekfijn, siliconen nep, maar jij schetst jezelf ook een utopia! Je kunt niet alles controleren en dat moet je ook niet willen. Een beetje reuring, een paar verkeerd geparkeerde bakfietsen, een omgevallen go share scooter, een Coolblue fietsbezorger die de brievenbus zoekt! Wat studenten die een matrasje in een lift proppen. Mooi man, dat heet een stad! Een plek die dynamisch is en nooit perfect. Ik kan er van genieten!

    Ga een keer naar India, weet je niet wat je mee maakt wat voor straatleven en functies men overal in propt en toch gaat het allemaal goed daar.

    En wat betreft je studenten zoon met zijn zak was, bij de Kennedytoren is gewoon een kiss and ride.

  • Hans de Vries

    Ik onderschrijf de conclusies dat er veel te weinig ruimte overblijft voor de Stationsweg.
    Ook de bestaande parkeerplaatsen op Stationsweg worden volgens de laatste plannen weggehaald. Er wordt veel te veel op een postzegel gebouwd.
    En dat is geen understatement.
    Verder betwijfel ik of de bomen op de afbeeldingen zo dicht bij de hoge gebouwen gerealiseerd kunnen worden en in stand kunnen blijven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *